Stradic 2500, trög - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stradic 2500, trög

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stradic 2500, trög

Har en Shimano stradic 2500 rulle och har upptäckt att den är väldigt trög när man vevar. Speciellt när spolen är långt ner och man vevar väldigt sakta, det emot ganska mkt. Har hällt i lite universalolja fast det verkade inte hjälpa. Är det ett kugg som är sönder/sliten? Hur fixar man ett sånthär problem?

/daniel

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
    Har en Shimano stradic 2500 rulle och har upptäckt att den är väldigt trög när man vevar. Speciellt när spolen är långt ner och man vevar väldigt sakta, det emot ganska mkt. Har hällt i lite universalolja fast det verkade inte hjälpa. Är det ett kugg som är sönder/sliten? Hur fixar man ett sånthär problem?

/daniel
    Skicka till Normark och få en ny, har 2st hemma med samma prob. känns som dreven skär ihop.

MVH M
    sigpic

Kommentera

Tycker de låter som att axeln som spolen sitter på kan ha blivit lite sne av nån anledning, eftersom de blir trögt när spolen är i ett visst läge som du säger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Skicka till Normark och få en ny, har 2st hemma med samma prob. känns som dreven skär ihop.

MVH M
        Normark? Inte bekant med det sen tidigare, hur går jag tillväga?

Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inlägg
        Tycker de låter som att axeln som spolen sitter på kan ha blivit lite sne av nån anledning, eftersom de blir trögt när spolen är i ett visst läge som du säger.
        Jo upptäckte de nu när sa det. När jag har bromsen på svagaste och vevar sakta börjar bromsen ticka lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
          Normark? Inte bekant med det sen tidigare, hur går jag tillväga?

Jo upptäckte de nu när sa det. När jag har bromsen på svagaste och vevar sakta börjar bromsen ticka lite.

MVH M
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Gå till stället du köpte rullen på och säg som det är, krökt spolaxel lär dom dock knappast acceptera.

MVH M
            Jag har köpt den beg så det blir lite svårt. Men kan testa att ringa den lokala fiskeaffären här (EL-GE göteborg) och fråga dom.

Kommentera

Veva så spolaxeln är i sitt yttersta läge och om det är en bakbromsad (Stradic RA) så släpp helt på bromsen och vrid på spolaxeln för att se om den är krökt! Är det en FB så får du kika på den från olika håll Är spolaxeln krökt så rikta upp den lite försiktigt å se om problemet är väck! =)

Kommentera

Fan så bra, då vet jag vad det är för problem med min.
                Har kikat o smörjt o donat med min sahara o inte hittat någe.
                Har nämligen samma problem, känns som om kuggen skär på någe sätt.
                Men det lustiga är att den bara kärvar när rullen e riktigt blöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
                  Veva så spolaxeln är i sitt yttersta läge och om det är en bakbromsad (Stradic RA) så släpp helt på bromsen och vrid på spolaxeln för att se om den är krökt! Är det en FB så får du kika på den från olika håll Är spolaxeln krökt så rikta upp den lite försiktigt å se om problemet är väck! =)

Det är en Gtm-ra, allså bakbromsad. Jag gjorde som du sa fast den verkar vara krökt väligt långt ner, så långt ner det går. Har försökt att ta isär den fast utan lycka.

Kommentera

Har samma fel på min Shimano Sedona 750 och felet är att det är en Gummiring (blå) som är ca 2x2 cm stor och sitter under spolen eller vad man ska säg (måste skruva upp för att se) som är slapp/sliten. Någon som vet om man kan fixa en ny eller är det bara att skicka in? Har garanti om den nu inte rök när jag öppnade den. Rullen verkar dock funka hyfsat bra om man plockar bort denna ring men man vill ju gärna ha alla delar i rullen, någon som vet vad det är för ring jag pratar om?

EDIT: Min rulle är FB men kanske kan vara samma fel ändå.
                    Senast ändrad av kr0owe; 2009-06-16, 14:13.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar