Hjälp med nytt spö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nytt spö och rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med nytt spö och rulle

Tjenare

Ny hära på forumet, och jag tänkte höra vad ni tycker. Vill köpa mig ett "amerikansk" spinn set som består av lågprofilrulle och ett kortare spö för lägre vikter.Ska kasta vikter mellan 5 - 20g. Rullar hittar man ju ganska lätt. Hade tänkt mig abu revo -stx. Nån som vet hur den funkar till dom vikterna och generellt ? Sen så är det väldigt svårt att hitta spön. Vet inte heller vilket jag ska ha riktigt. Men ett 6.6" med låg vikt hade jag då tänkt mig eller ska man ha längre ? Har läst att själva spöet är viktigt till rullen för att man ska få den rätta kastlängden. Sen har jag kollat runt på ebay lite. Speciellt på Daiwa rullarna pixy tex. Har nån nå erfarenheter från att importera rulle härifrån ? Så kom med nå förslag.

Jo, det ska vara avsett för gädda,aborre,öring. Spinnfiske heltenkelt

Lundgrens har lite sådana spön.

Kommentera

Hittat mig ett spö. Blev ett Savagear Butch Light 10 - 30g. Nu återstår endast rullen. Nån som har några förslag ? Ska ju somsagt kasta beten ner emot 7 gram och upp till 25 gram.

Kommentera

ska du ha den till den kastvikten bör nog en revo stx sitta fint

Kommentera

Ursprungligen postat av Timpenboi Visa inlägg
          Hittat mig ett spö. Blev ett Savagear Butch Light 10 - 30g. Nu återstår endast rullen. Nån som har några förslag ? Ska ju somsagt kasta beten ner emot 7 gram och upp till 25 gram.

En trimmad Amb 5500 Pro Rocket passar dina betesvikter utmärkt. Den kostar i färdigt skick som ett asiatiskt rymdskepp, den kastar längre och den håller så länge du lever. Men om du hellre vill ha ett tvålformat rymdskepp så skall du naturligtvis satsa på det istället.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Timpenboi Visa inlägg

Om det är de betesvikterna du vill ha, tycker jag att du ska välja något annat spö. Tycker det spöt är mer 15-40g. Tycker Butch Light är väldigt underklassade. Trevliga spön men du ska nog välja något lättare enligt mig i alla fall. Men det är ju som sagt du som bestämmer själv....

Kommentera

Ingen som frågat vad som avses fiskas med det där spöet?
              Betesvikter är en sak och OKQ8 och Jula har färdiga paket, men vad och vart man ska fiska brukar styra mina val.
              Bra kontakt med fisken eller träffsäkra kast är två helt olika spön. En haspel är lättare att lära sig kasta med och linor ska vi bara inte ens tala om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                Ingen som frågat vad som avses fiskas med det där spöet?
                Betesvikter är en sak och OKQ8 och Jula har färdiga paket, men vad och vart man ska fiska brukar styra mina val.
                Bra kontakt med fisken eller träffsäkra kast är två helt olika spön. En haspel är lättare att lära sig kasta med och linor ska vi bara inte ens tala om.

Står vad jag ska fiska högst upp. Sen gillar jag lite styvare spön. Har mycket erfarenheter från båda linsorterna. Och jag har ett spö där kastvikten är 7-25g och det är alldeles för klent spö i mitt tycke. Så jag tänkte då att 10 - 30g borde bli perfekt. Men kanske har fel.

Kommentera

Vill du ha lite kraftigare så köp Fenwick hmg 6,6fot 1oz. Det spöt blir du inte besviken på. Finns även 2delat om du så önskar. Liknande pris som Butch Light..

Kommentera

Hej,någon som vet om en Amb C3 6501 på Sporting.se har Centrifugalbroms. om man kollar på jerkbait o sen på rullar är det då en gammal sort eller en nyare. o är den bra till jerkbait??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46