Rullexpert? Ambassadeur JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullexpert? Ambassadeur JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullexpert? Ambassadeur JB

Tjo!

Har ett par små frågor till någon av fiskesnacks många rullexperter!

1. På ambassadeur JB sitter det två lager (Bussningar) i vardera ände av spolen. Det lager som sitter under det vita kugghjulet går att ta bort och rengöra. MEN det lager som sitter i andra änden under centrifugalbromsen är fast, går bara inte få bort. Ska det vara så?

2. Kastbromsen, den går knappt använda, får ha den så löst ställd som möjligt, annars går det knappt att veva. Det var inte så när rullen var ny, vad kan det bero på?

Jag använder i och för sig inte kastbromsen, bara då jag ska kasta i motvind. Men man vill ju att den ska funka!

Tack för svar!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Tjo!

Har ett par små frågor till någon av fiskesnacks många rullexperter!

1. På ambassadeur JB sitter det två lager (Bussningar) i vardera ände av spolen. Det lager som sitter under det vita kugghjulet går att ta bort och rengöra. MEN det lager som sitter i andra änden under centrifugalbromsen är fast, går bara inte få bort. Ska det vara så?

2. Kastbromsen, den går knappt använda, får ha den så löst ställd som möjligt, annars går det knappt att veva. Det var inte så när rullen var ny, vad kan det bero på?

Jag använder i och för sig inte kastbromsen, bara då jag ska kasta i motvind. Men man vill ju att den ska funka!

Tack för svar!
    1. Lagret, eller pucken av solid mässing, på vevsidan har ärgat fast i spolen. På med en blandning av olja och fotogen och låt det dra över natten och sen är det våld i lagom proportioner som gäller för att få loss det. Räkna med att kassera det.

2. Lagret, eller mässingspucken är av solid metall och måste smörjas med olja annars blir det gärna tvärnit.
    www.utreel.com

Kommentera

OK! tack så hemskt mycket för svaret!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Fortsätter lite här. Har samma problem fast båda mina bussningar sitter som gjutet, det ser lite ärgat ut så det är garanterat det som är problemet. Vilka medel är värt att testa om nu inte olja/fotogen fungerar? Vad kan annars funka. Sen undrar jag hur man bäst går tillväga för att få ut dom, verktyg osv?
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Lägg spolen i ett glas Coca Cola!

Kommentera

använd wd 40 ,gör så här spraya in i en icapåse fullt med wd 40 släng i hela rullen låt ligga ett dygn sen e den smord oljan tränger in ,he,he

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 579 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46