Trögvevat - problemet hittat och löst (?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trögvevat - problemet hittat och löst (?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trögvevat - problemet hittat och löst (?)

Hej

Vid turen idag så blev min Record 60 C6 HC trögvevad. Jag tog isär rullen och lyckades hitta problemet. Ett en-vägslager som sitter fast i själva vevgaveln hade blivit lite defekt (lagret sitter där veven går in i gaveln). Part No på lagret är INA F-223251, tysktillverkat. Abus del nummer 22001 går igenom detta lager. En av stavarna hade ställt sig på tvären. Jag petade tillbaka staven och rullen verkar ok nu. Till frågan...
    Vet någon vad ABUs part No är på detta lager ifall jag skulle behöva beställa? Såvitt jag kan se syns det inte i sprängskissen.

Mvh,
    Magnus

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av fubbick Visa inlägg
      Hej

Vid turen idag så blev min Record 60 C6 HC trögvevad. Jag tog isär rullen och lyckades hitta problemet. Ett en-vägslager som sitter fast i själva vevgaveln hade blivit lite defekt (lagret sitter där veven går in i gaveln). Part No på lagret är INA F-223251, tysktillverkat. Abus del nummer 22001 går igenom detta lager. En av stavarna hade ställt sig på tvären. Jag petade tillbaka staven och rullen verkar ok nu. Till frågan...
      Vet någon vad ABUs part No är på detta lager ifall jag skulle behöva beställa? Såvitt jag kan se syns det inte i sprängskissen.

Mvh,
      Magnus
      Envägslagret heter 22014 och samtidigt som du byter det byt även 22001. Innan du monterar det nya lagret, tvätta ur allt fett och smörj upp lagret med antingen Rocket Fuel Liquid Grease eller med växellådsolja. Fettet som finns i lagret från fabrik hårdnar när det blir kallt och det är dåligt på att hålla vätan borta, så om du bara byter lagret riskerar du att hamna i samma sits igen efter ett par turer.

När du driver ut det gamla lagret och i med det nya, tänk på att även om hylsan är väldigt stadig är godset i gaveln vekt och det deformeras lätt. Annars är det bara att använda insidan på huvet innan du sätter igång och bankar. ;D
      www.utreel.com

Kommentera

Tack för svaren!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 651 visningar