Rengöra kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra kullager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sarano Visa inlägg
    Vågar man ta ut sinna lager ur min cardinal 804. Lägga dom i typ rengörningsmedel? Vill inte pajja den, sen vill jag ju ta hand om den <3
    Jag skulle inte våga mig på att skruva sönder en haspel som jag använder, det är nog bra att skruva på en gammal rulle till att börja med.

Kommentera

Ursprungligen postat av mdlarsson Visa inlägg
      Jag har både ABUs orginal och andra nya, men jag tänkte exprimentera med dom gamla ABU-lagren.
      Det är bra, man ska experimentera och ha sig, bilda sig en egen uppfattning, inte bara gå på hörsägen
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag har både ABUs orginal och andra nya, men jag tänkte exprimentera med dom gamla ABU-lagren.
        Jag måste säga att efter ett par rengöringar i aceton följt av TGs rocket oil, så sköter sig även Abuś lager sig rätt ok.
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
          Jag måste säga att efter ett par rengöringar i aceton följt av TGs rocket oil, så sköter sig även Abuś lager sig rätt ok.
          Hur länge eller hur många bad, bör dom få.

Kommentera

Jag skulle inte våga mig på att skruva sönder en haspel som jag använder, det är nog bra att skruva på en gammal rulle till att börja med.
            Ah. inte det att jag har tummen i näven har haft isär ett antal rullar denna med funkar lika bra som första. Hade inte vågat utan sprängskiss dock. Men att lösa upp fett på kullager som inte går att öppna är ju ingen höjdare. Allt grus/skit som man fått in kommer inte alltid ut och har man inte haft problem innan kommer man nog att få det, när skitet trillar ner på kulorna. Men kan man ta isär dom så är det ju lungt. (Är vad jag tycker)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sarano Visa inlägg
              Ah. inte det att jag har tummen i näven har haft isär ett antal rullar denna med funkar lika bra som första. Hade inte vågat utan sprängskiss dock. Men att lösa upp fett på kullager som inte går att öppna är ju ingen höjdare. Allt grus/skit som man fått in kommer inte alltid ut och har man inte haft problem innan kommer man nog att få det, när skitet trillar ner på kulorna. Men kan man ta isär dom så är det ju lungt. (Är vad jag tycker)
              Jag hade tänkt att försöka mig på att plocka isär mina kullager, det blir säkert lättare att göra rent. Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.

Vet någon vilka verktyg som jag borde ha för att plocka sönder kullager?

Kommentera

Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.
                INte riktigt sant. Tänk nu på att dinna kullager snurrar rätt mycket där inne, när du skall hämta in linan. Och att om det kommer skit på dom, så kan det ju snurras in i dom. Men att sen få ut det det blir inte kul. Men lycka till.

Kommentera

Jag hade tänkt att försöka mig på att plocka isär mina kullager, det blir säkert lättare att göra rent. Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.

Vet någon vilka verktyg som jag borde ha för att plocka sönder kullager?
                  Hej! Jag brukar använda en synål mod stor när jag tar bort låsringen till tätbrickorna på dessa mindre kullager! Men en del lager har ju sina tätningsbrickor fastnitade utan låsring å då går det ju att peta bort även dom om man är försiktig men bara en av brickorna då och sen när allt är rengjort å smort vända lagret där det satt så att den kvarvarande tätningsbrickan blir åt den sidan som eve smuts å annat kan lättast kan hitta in i lagret!

Kommentera

Hej,

kan man enkelt avgöra om ett kullager är ok eller något defekt? Frågan poppade upp när jag nyligen gjorde rent två par ABU originallager plus ett par keramhybrider.

Om man tester dem osmorda efter tvättning lite snabbt på en blyertspenna snurrar origanallagren mycket längre än keramhybriderna. Keramhybriderna (speciellt ett av lagren) "rasslar" dessutom betydligt mer.

Är det normalt? Går det att säga någonting överhuvudtaget från ett sånt enkelt test?

Med en droppe olja i lagren är skillnaderna betydligt mindre.

Kommentera

Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
                      Hej,

kan man enkelt avgöra om ett kullager är ok eller något defekt? Frågan poppade upp när jag nyligen gjorde rent två par ABU originallager plus ett par keramhybrider.

Om man tester dem osmorda efter tvättning lite snabbt på en blyertspenna snurrar origanallagren mycket längre än keramhybriderna. Keramhybriderna (speciellt ett av lagren) "rasslar" dessutom betydligt mer.

Är det normalt? Går det att säga någonting överhuvudtaget från ett sånt enkelt test?

Med en droppe olja i lagren är skillnaderna betydligt mindre.
                      Väldigt svårt att säga. Ett rengjort och torrt lager kommer rassla hur nytt det än är. Om det är slut eller inte ser man oftast på om det är glappt. Men vid så små lager som vi pratar om här så är det inte lätt att avgöra. Du måste ha något som passar både invändigt på lagret exakt och något som passat utvändigt exakt för att se om det finns något glapp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 591 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46