Olika typer av haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika typer av haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika typer av haspel?

Jag har googlat runt lite på olika rullar som jag tycker verkar intressant. Jag har kommit fram till att jag verkar gilla Shimano mest (testat lite i affärer osv också).

När jag ser t.ex Shimano Baitrunner XTEA 10000 (eller baitrunner överlag) rullen lite så verkar det som den är special anpassad för Karp? Vad är det som gör att denna är lämpad för karp och betyder det att den är sämre lämpad för lättare kustfiske samt gädda?

Vad finns det för fler olika? Eller ska jag strunta i företagens marknadsföring och se alla rullar som haspelrullar?

Annledningen till att den är lämplig för karpfiske är för att det är en baitrunner. Dvs den går att köra med 2 olika bromssystem som du slår av/på med hjälp av en liten spak. När du har baitrunnerbromsen på kan du köra den med minimal broms vilket låter fisken simma iväg utan jättemotstånd om du bottenmetar. Så fort du tar ett vevtag eller slår av baitrunnermekanismen har du den vanliga bromsen som du kan ställa in för sig och ha hårt ställd.

Det är ett frikopplingssystem så att säga.
    Används mest till bottenmete med tunga sänken efter tex. karp, sutare osv. Funkar att köra gäddfiske med osv också, men kanske helst till mete. Funkar ju att spinnfiska med dom också, men baitrunnerfunktionen är ju då helt onödig.

Kommentera

En baitrunnerrulle brukar vara bra mycket tyngre än en motsvarande rulle (=spolens kapacitet) utan baitrunnerfunktion.

Ska du enbart spinnfiska så köp en "vanlig rulle".
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 680 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46