ambassadeur reservdelar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadeur reservdelar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ambassadeur reservdelar

    Jag sköter inte min rulle så jättebra och fiskar ganska ofta med den och undrar lite över hur ofta och vilka delar som bör bytas.

    Har en 6500 CS Rocket årsmodell 2001.

    Jag har kört slut på 3:e halvmåneformade stiftet som drar linspridaren.
    Så nu har jag 3 rullar som inte går att använda. (har knyckt dessa ifrån PGS-rullar som har annat artikelnummer men de ser likadana ut.

    Dessutom så har hylsan som linspridaren glider på blivit mässingsfärgad. Bytas?

    Har bytt lager ett par gånger också.

    Och bytt till UT bromslameller, vilka inte släpper så jämt längre.

    Är det brist på olja som gör att dessa delar tar slut eller är det "slitdelar"?

    Är evighetsskruven något man ska byta också när man ändå håller på?

    Och är det några andra saker som man ska beställa samtidigt?

    Antar att det bara är att ringa ABU och beställa, stämmer det?
    Ola

  • #2
    Ny knivbult och evighetsskruv skulle jag byta om du säger att du slitit ut tre stycken, hylsan kan också vara bra att byta ut för att minska friktionen, UT-lamellerna kan du bara ta ut och bada i ett varmvattenbad med mycket diskmedel, sedan tar du fram en blyertspenna och målar lamellerna jämna och monterar tillbaka så ska du se att du klarar dig ett tag till. Lagren kan du tvätta ur med kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin, bada dom 2-3 ggr och snurra dom på toppen av en penna och se att de snurrar lätt och isf lägg en-två droppar olja i kanten på lagren och snurra in oljan , om de inte snurrar lätt efter detta, köp två nya.

    Bara att ringa Abu-Service på 0454-88070 och ha sprängskissen framme och uppge reservdelsnumren för de olika delarna.

    Sen är det rekommenderat att du tar isär rullen och smörjer den med jämna mellanrum för att motverka att behöva göra så drastiska åtgärder för att få den i funktionsdugligt skick igen.
    Här är en lättsam beskrivning för hur du går tillväga om du inte är van att meka Amb.
    Storservice görs fördelaktigen en gång om år som beskrivs nedan.


    mvh Henke
    Fish On!

    Kommentera


    • #3
      Tack för bra svar.

      Bra info på länken också, gillar sista meningen där det står att man ska belöna sig med en öl!

      Jag har haft isär den några gånger, fast det är alltid lite funderingar om hur det var den skulle ihop och ibland så får man göra om & göra rätt.

      Har beställt delar nu hos sundbybergs sportfiske, så de kommer väl senare i veckan.
      Ola

      Kommentera


      • #4
        Herr UT har ett bra tips och det är att lägga ut delarna på ett vitt papper och rita runt delarna och lägg i ordning så är det lätt att få ihop om man tvekar i uppbyggnaden.
        Fish On!

        Kommentera


        • #5
          En keramisk knivbult skulle nog inte vara dumt om du kastar så pass mycket som du gör. UT:har sådana.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 508 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 100 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 548 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          537 svar
          90 155 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Kimmen
          av Kimmen
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 580 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X