Nästan ny Amb 4500 C - för fin för trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nästan ny Amb 4500 C - för fin för trolling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nästan ny Amb 4500 C - för fin för trolling?

    Har från min far fått överta en silverfärgad Ambassadeur 4500 C i mycket fint skick. Den ser i princip helt oanvänd ut. Har ingen aning om ålder men hela rullen är tillverkad i aluminiumfärgad metall - grymt snygg och solid.

    Normalt fiskar jag med haspel men eftersom jag just trollingutrustat en båt och är i ett visst behov av fler rullar har jag funderat på att använda ambassadeuren. Samtidigt vet jag att trolling tenderar att slita på prylarna och därför vill jag kolla att jag inte sliter på en rulle som kanske har ett större värde än att användas för trolling.

    Alltså, är en silvergrå Amb4500 C för fin för att lida pin som trollingrulle?

    Såvitt jag kan bedöma är den i kanonskick. Det enda som gör mig frågande är att när jag lättar på bromsen tar den i vevhandtaget (vid motvikten). Verkar konstigt? Dessutom är veven något böjd just vid motvikten - det gör mig lite konfunderad eftersom min 2500C är har ett vevhandtag som är spikrakt vid motvikten. Hoppas ni förstår vad jag menar - om inte kan jag kanske ta några bilder i morgon...

    /Fredde

  • #2
    Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Det enda som gör mig frågande är att när jag lättar på bromsen tar den i vevhandtaget (vid motvikten).
    Tycker att det låter som om veven har fått sig en smäll.

    Värt att använda? Jag skulle göra det, såvida den fungerade väl. Sen skulle jag nog vara lite försiktigare vid transport och så..

    Kommentera


    • #3
      Hej! Den duger gott håller säkert fint att trolla med fast linmängden nog kanske är i minsta laget så sett! Och inte lär den väl ta så stor skada av att mest sitta i ett spöfäste för det mesta heller! =) Och att stjärnhjulet tar i vid niten till motvikten är väl bara för att veven har blivit krokig? Räta veven så ska det funka om inte den lilla fjäderbrickan som ska ligga under veven och mellan stjärnhjulet är borta oxå!

      Kommentera


      • #4
        Tack för åsikterna.

        Då blir det till att räta ut veven litegrad sen provar jag att använda den till trolling, På längre sikt bytar jag nog till en "billigare" eller i alla fall mindre fin rulle till trollingen och försöker lära mig kasta med multin i stället...

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 546 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 150 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        278 svar
        47 580 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        536 svar
        90 313 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Kimmen
        av Kimmen
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 608 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X