Shimano Calcutta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Calcutta

    Tjena, skulle behöva lite hjälp för att öka känslan i min Calcutta som jag har.

    Invevningshastigheten är för långsam, går det att confa så att den vevar in linan snabbare?

    (Tycker att man får veva utav bara f-n för att få tex en tor slider att röra sig sjysst under sommartid. En vanlig stor Shimano öppen haspel är betydligt mycket bättre, dock får man ju kramp att stå och kasta med en sådan en hel dag med tunga beten)
    mcdz.net - Fishing
    www.mcdz.net

  • #2
    Det där låter himla jobbigt! Men Shimano har gjort flera olika mod av Calcutta och alla har inte samma utväxlings förhållande! Så vilken mod och storlek av Calcutta vill du höja utväxlingen på?

    Kommentera


    • #3
      Tror den heter Calcutta 400 högervevad annars är det en 300 men dom borde ju va samma...?'

      Jag ringde och frågade normark som är generalagent i sverige och fick tips att prata med en kille på deras service... hoppas han kan hjälpa mig... alltså normark vilket företag så himla trevliga att ha o göra med!!
      Senast ändrad av McD; 2008-03-28, 11:31.
      mcdz.net - Fishing
      www.mcdz.net

      Kommentera


      • #4
        Hej! Okej men sen förutom Calcutta 400 så finns ju även 400 B, 400 TE 400 Conqest. Har din 400 ingen mera betäckning på slutet?

        Kommentera


        • #5
          TE är det.
          mcdz.net - Fishing
          www.mcdz.net

          Kommentera


          • #6
            Okej en 400 TE ! Jag kan tyvärr inte hitta nån högre utväxling till den än 5.0:1 som är standrad i TE mod 200.300.400. Jag har en 300 Conquest och den har jag satt på en kortare enkelvev med slaglängd 40mm ist för orig 45mm för att slippa göra så onödigt stora vevrörelser när jag anväder den till jerkandet bla. Så ett litet tips är att du provar det? Vill du ha en dubbelvev med den slaglängden så passar tex abus 4-6000 vevar med tillhörande mutter å låsning fast du behöver även lägga dit en bricka eller två som bygger ca 2 mm för att inte kupolmuttern ska bottna innan veven sitter fast stumt! Vill du ha en bra å snygg enkelvev så kan du kolla in UTs vevar! =)

            Kommentera


            • #7
              smart som tusan det kommer nog lösa problemet... kankse är det veven som är för liten slaglängd som jag känner om jag jämnför med min lilla cardiff som jag är betydligt mycket nöjdare med vevmässigt.

              * not min abu rulle samt min cardiff är betydligt mycket skönare än calcuttan är dom har bägge mindre vev... ringer abu och betsäller en ny vev.
              Senast ändrad av McD; 2008-03-28, 16:10.
              mcdz.net - Fishing
              www.mcdz.net

              Kommentera


              • #8
                Jag måste ha varit lite knäpp igår det är ju en Calcutta 400 B som jag har men det gäller väll samma sak till den, dvs den enda möjligheten är vevbyte?

                Så nu har man kastat på en vev som är 1 cm mindre i diamter... Använder man Calcuttas mutter men låsskruv samt låsbricka från ABU så behöver man inte ha några extra brickor det är bara att skruva fast.

                Senast ändrad av McD; 2008-03-31, 07:40.
                mcdz.net - Fishing
                www.mcdz.net

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av McD Visa inlägg
                  Jag måste ha varit lite knäpp igår det är ju en Calcutta 400 B som jag har men det gäller väll samma sak till den, dvs den enda möjligheten är vevbyte?

                  Så nu har man kastat på en vev som är 1 cm mindre i diamter... Använder man Calcuttas mutter men låsskruv samt låsbricka från ABU så behöver man inte ha några extra brickor det är bara att skruva fast.

                  Jaha.. Ja jag rörde nog till det lite där... TE och B mod har väl en något tunnare vev original än vad Conquest har så då slipper man ju schimsa upp gapet när man anväder en Abu vev.Sen är det väl 11 mm nyckelfattning på 400 ans vevmutter? å abu har ju 10 mm fattning upp till och med 6000 serien men det går ju då att använda låsbrickan å skruven från en amb 7000 Om man inte använder enkelveven eller den äldre mod av dubbelvev som har lite kortare låsbricka än dom senare mod.Gött att det löste sig för dig! =)

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack, nu har jag testat och det är en HELT annan känsla nu... den är perfekt!!!! Utväxlingen ökade alldeles lagom, nu har man chans att hänga med och få fina knyck med tex en slider.
                    Senast ändrad av McD; 2008-03-31, 07:41.
                    mcdz.net - Fishing
                    www.mcdz.net

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 097 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X