Varför inte inkapslat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte inkapslat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan bara hålla med BeBest! Byglar är knöliga.

Min Abumatic 270 kärvade ihop i mitten av 80-talet och jag började se mig om efter en ny rulle. I den lokala butiken fanns inget annat än haspelrullar så det blev en Cardinal-nånting.
    Fiskade med den någon månad men blev aldrig riktigt nöjd med den. Just det där med bygeln retade mig och jag lärde mig aldrig att kasta långt.
    Det slutade med att fisket inte längre var roligt och jag tappade intresset och helt enkelt slutade fiska!

Många, många år förflöt och så småningom började intresset vakna igen.

Men, för att jag skulle börja fiska igen behövde jag en ny rulle istället för Cardinalen. Besökte min nya lokala leverantör i min nya stad och köpte en ny inkapslad rulle, Daiwa.

Första fisketuren och i det andra kastet fick jag mitt livs första skatbo. Försökte med många olika linor men fick aldrig ordning på den. Så tydligen ar inte alla inkapslade rullar bra heller. Nu började fiskeintresset lägga sig igen.....

Letade upp min gamla Abumatic i förrådet. Låg sedan många år längst ner i en pappkartong med diverse bråte.
    Veven gick inte runt då den hade böjts då den skadats under flytt. Kan ha legat under möbler.... Den hade inte sett dagsljus på över 10 år, än mindre fått någon sevice.

Böjde tillbaka veven och plockade isär rullen. Tvättade den ren med 5 56 och smorde in den. Fyllde spolen med ny lina och gav mig ut till stranden.

Den funkade som i fornstora dar och det blev kul att fiska igen!

De senaste åren har jag nästan helt gått över till Ambassadeurrullar och även fastnat i trimningsträsket. Helt underbara rullar.

Det roliga är att jag nu även har 2 st Abumatic 270, helt rengjorda och smorda med rocketolja och fyllda med Fireline. De kastar lika långt som Rocketrullarna jag har!
    Jag fiskar mycket på Öland och när det är riktigt blåsigt och jävligt har jag ibland med mig en Abumatic ut. Kastar utan problem långt även i stark motvind och något skatbo har jag än till dags dato inte upplevt med en Abumatic!

Men någon haspel blir det nog aldrig mer för min del. Inte för att jag tror att rullarna är dåliga men de passar mig helt enkelt inte. Eller också har jag problem med motorisk inlärning...

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Härom året fick jag en Cardinal 40 i prenumerationspremie. Hela konceptet är dumt. Bygeln är det jag tycker sämst om. Bromsen oåtkomligt dumt placerad och svår att dosera under fight. Rullen tvinnar desutom lina eftersom spolen inte är stillastående som på en bra inkapslad rulle. Jag vet att de japanska märkena har inkapslade skitrullar där spolen är rörlig och kan släppa ut linan genom att rotera. Jag tror att Abu också gjort och kanske även gör sånt skit numera. Dessa rullar är mest till förtret.

En ABU 505 eller en 1044 funkar perfekt för gäddfiske med beten upp till 40g. All drillning sköter du med veven. Ingen risk för tvinnad lina hur mycket du än vevar då fisken rusar. Där ligger Stellor i lä!

Min ABUmatic 150 drog jag upp ur sjön för mer än 30 år sedan. Den bangar inte ur än på många år.

Vad är det som är så svårt med att justera bromsen under fight?

Kommentera

Kvalitèn på gamla hederliga Abumatic är helt suverän. Min gamla 170 från 1965 fungerar lika bra idag som för 43-år sedan när den var ny. Det är nog ingen av dagens Kina tillverkade rullar som matchar det.
        Köpte ytterligare 1 förra året på Tradera ifall man skulle behöva reservdelar

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
          Vad är det som är så svårt med att justera bromsen under fight?
          Man har inte blixtsnabb kontroll av slirbromsens verkan på en bygelhaspel. Det har man däremot på en ABUmatic med Syncro!

Jag har gjort som förståndigt folk. Jag har bunkrat upp ett lager att byta till om något oförutsett inträffar.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Var själv ett fan av Abumatic fram till i början på åttiotalet. Mina Abumatic 270 och 290 sålde jag bort billigt för några år sen. Även ett par till likadana som jag ärvde av farsan efter att han dött.
            Dom har jag dåligt samvete för jag krängde bort dom pissbilligt också.
            Var ju svindyra när dom såldes nya. Var ju evighetsmaskiner i grunden.
            När man började fiska med haspel var det ju en helt ny värld som öppnade sig.
            Abumatic har sin plats för dom som gillar dom helt enkelt.
            Är ju enkelheten själv i konstruktionen.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Var själv ett fan av Abumatic fram till i början på åttiotalet. Mina Abumatic 270 och 290 sålde jag bort billigt för några år sen. Även ett par till likadana som jag ärvde av farsan efter att han dött.
              Dom har jag dåligt samvete för jag krängde bort dom pissbilligt också.
              Var ju svindyra när dom såldes nya. Var ju evighetsmaskiner i grunden.
              När man började fiska med haspel var det ju en helt ny värld som öppnade sig.
              Abumatic har sin plats för dom som gillar dom helt enkelt.
              Är ju enkelheten själv i konstruktionen.
              synd att det blev så, de är ganska mkt värda idag.

har en själv 275 underspin.

jag tycker de borde uppgradera abumatic rullarna. kanske lite mer utväxlning och bättre konstruktion. Om man kollar i 07:ans napp och nytt så ser man att de åtminstone är kvar , men det kommer de nog ett tag till. Abu är ju ett märke med många klassiker kvar.

När kommer nästa napp och nytt förresten?har den redan kommit?

Kommentera

Jag får väl erkänna att jag har en driva Abumatic 170 liggande. Inte för att jag någonsin använder dem, men för att mina slarviga barns kompisar (och för all del mina egna kompisar som är ännu slarvigare) alltid skall kunna låna en rigg om viljan och intresset finns.

Kan bara instämma i tidigare talares uttalanden och vittnesmål om robusthet, lättanvändhet och driftsäkerhet, och visst funkar de med flätlina om man vill ha det.

Sen; till skillnad från alla andra spinnrockar så tvinnar inte Abumaticen linan när fisken drar ut linan, för spolen står alltid still. No fucking vindkutar och inga osthyvlade pekfingertoppar, nästan som en trimmad ambis.
                www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
                  När man är 4 år kan jag garantera att det är JÄKLIGT jobbigt.
                  Det är tack vare dom inkapslade rullarna som gör att barn fortsätter med fisket
                  jag tror alla skulle bli mer fiske intresserade för första gången om de fick mindre krångel men istället för att som förra året låna ut cardinal x set så borde de ta abumatic istället. krångligt första fiske kan ge fiskefobi för livet.

man använder ju inte bara inkapslat till lättare spinn, dragrodd och mete funkar perfekt för mig.
                  Senast ändrad av Eskil; 2008-02-25, 21:23. Anledning: stavfel

Kommentera

Det är ju därför man skall använda Ambassadeur

Nä men visst är en bra inkappsalad rulle enkel att kasta med och en bra instegsmodell för både unga som gamla (BeBest)
                    Men bygelhaspel av bra kvalisort brukar ju sällan strula.
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Jag slog till på en Abumatic med Syncro till dottern i julklapp, hon är 2 år och jag tänkte att hon skulle kunna använda den till sommaren när hon är nästan 3.

Jag ville alltid ha en sån när jag var liten men hade aldrig råd att köpa en.

Modellen jag köpte nu är en svart med stort hål framme på kåpan, minns inte nummerbeteckningen. Nästan i nyskick och jag tror jag gav 80:- för den.

Ni säger alltså att det funkar med spunnen lina på dessa? Jag trodde det var nylon som skulle gälla.
                      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 571 visningar
                      0 gillar