Varför inte inkapslat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte inkapslat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför inte inkapslat?

    Bläddrade igenom forumet och såg att det stod ''aldrig'' på ämnet inkapslat. Varför då?, vi har ju alla nån gång i tiden varit nybörjare och fått en inkapslad rulle i födelsedags present (min var ett blått mumin set) . Själv tycker jag att det är en klart underskattad rulltyp. Mkt enklare, smidigare och lättare att hantera än andra rullar, perfekta för mete. Nackdelen är kanske inveningsförmågan men för min del försöker jag efter att få betet att gå så sakta som möjligt (kanske inte det bästa för havsöring). Men med dagens haspelrullar vevar man i 180 km/h om man bara tar några sakta vev.

    Jag tycker Abu borde göra en nylansering av abumatic och uppgradera tekninken så har vi kanske en ny generations rulle?

    Är inkaplade rullen ett avslutat kapitel i svenskt sportfiske?

  • #2
    Min första rulle var en haspel, men jag har inget emot inkapslade rullar, sök på abumatic istället.
    Problemen idag är, flätlina dessa är så hala att det inte funkar till alla inkapslade rullar. Sen har du problem två, när det är kallt så fryser rullen lättare.
    Klart sakta inspinning är bra för HÖ, vevstopp är ju att rekommendera.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

    Kommentera


    • #3
      Personligen ser jag inte riktigt fördelarna med inkappslat om jag ska vara ärlig. Tycker inte att det är mer trasselfritt än haspel.

      Kommentera


      • #4
        Bygelhaspel vägrar jag. Har testat och gillar inte principen med bygeljäveln! Knöligt och omständligt är bara förnamnet! Men jag har två haspelrullar i aktivt fiske. ABU 1044. En reserv är ABUmatic 150. Den är över trettio år ung och funkar suveränt med powerprolina. Det gör haspelrullarna också. Syncro är suveränt. Dessutom är detta gedigna rullar som håller. Jag räknar inte med att behöva byta mina Syncro-rullar. Fast jag antar att öring abborre och gädda gärna såg att jag skaffade en lintvinnarmaskin.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Bygelhaspel vägrar jag. Har testat och gillar inte principen med bygeljäveln! Knöligt och omständligt är bara förnamnet! Men jag har två haspelrullar i aktivt fiske. ABU 1044. En reserv är ABUmatic 150. Den är över trettio år ung och funkar suveränt med powerprolina. Det gör haspelrullarna också. Syncro är suveränt. Dessutom är detta gedigna rullar som håller. Jag räknar inte med att behöva byta mina Syncro-rullar. Fast jag antar att öring abborre och gädda gärna såg att jag skaffade en lintvinnarmaskin.
          Så jäkla jobbigt ÄR det faktiskt inte att fiska med haspel ;D

          Låter ju som om ni får trassel på era hasplar varannat kast eller nått :P

          Kommentera


          • #6
            1044:an togs fram för matchmete med tunn nylonlina, så klart att den funkar med flätlina, personligen kallar jag dessa rullar för matchmeterullar. Dock funkar dom utmärkt att kasta mindre drag med.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Så jäkla jobbigt ÄR det faktiskt inte att fiska med haspel ;D

              Låter ju som om ni får trassel på era hasplar varannat kast eller nått :P
              När man är 4 år kan jag garantera att det är JÄKLIGT jobbigt.
              Det är tack vare dom inkapslade rullarna som gör att barn fortsätter med fisket
              www.stampelures.se

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Så jäkla jobbigt ÄR det faktiskt inte att fiska med haspel ;D

                Låter ju som om ni får trassel på era hasplar varannat kast eller nått :P
                Härom året fick jag en Cardinal 40 i prenumerationspremie. Hela konceptet är dumt. Bygeln är det jag tycker sämst om. Bromsen oåtkomligt dumt placerad och svår att dosera under fight. Rullen tvinnar desutom lina eftersom spolen inte är stillastående som på en bra inkapslad rulle. Jag vet att de japanska märkena har inkapslade skitrullar där spolen är rörlig och kan släppa ut linan genom att rotera. Jag tror att Abu också gjort och kanske även gör sånt skit numera. Dessa rullar är mest till förtret.

                En ABU 505 eller en 1044 funkar perfekt för gäddfiske med beten upp till 40g. All drillning sköter du med veven. Ingen risk för tvinnad lina hur mycket du än vevar då fisken rusar. Där ligger Stellor i lä!

                Min ABUmatic 150 drog jag upp ur sjön för mer än 30 år sedan. Den bangar inte ur än på många år.
                Senast ändrad av BeBest; 2008-02-25, 17:06. Anledning: Rättat slarv och fyllt på nytt! ;)
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  BeBest, nu börjar du få container frossan. Akta dej så inte småglina börjar jakten.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    BeBest, nu börjar du få container frossan. Akta dej så inte småglina börjar jakten.
                    Det är svårt att låta bli
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 097 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X