Hjälp, Ambassadeur 5601 jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Ambassadeur 5601 jb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, Ambassadeur 5601 jb

Hej kära fiskare!
    Jag införskaffade mig en ny jerkbaitrulle, en Ambassadeur 5601 JB. Jag är en riktig nybörjare på att vårda rullar osv, framförallt gällande multirullar. Hur som helst vevade jag lite i rullen för att känna lite på materialet och dregla efter våren. Jag har också nu ikväll kladdat på lite av den burk med (smörjfett?) vilketjag tror att det är, där man skulle smörja. Först var rullen "helt vanlig" att veva, det lät inget nämnvärt och den gled och "rullade" fint. Nu måste jag ta i för att det ska hända något när jag vevar, mycket skumt för en sprojlans ny rulle tycker jag. Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Med vad? etc etc. Jag kan poängtera att jag är inte den händiga killen, pennan passar bättre i min hand än hammaren.

Tack på förhand.

Over and out /Jacob
    Mer spöböjj åt folket

Ursprungligen postat av FiskeJacke Visa inlägg
    Hej kära fiskare!
    Jag införskaffade mig en ny jerkbaitrulle, en Ambassadeur 5601 JB. Jag är en riktig nybörjare på att vårda rullar osv, framförallt gällande multirullar. Hur som helst vevade jag lite i rullen för att känna lite på materialet och dregla efter våren. Jag har också nu ikväll kladdat på lite av den burk med (smörjfett?) vilketjag tror att det är, där man skulle smörja. Först var rullen "helt vanlig" att veva, det lät inget nämnvärt och den gled och "rullade" fint. Nu måste jag ta i för att det ska hända något när jag vevar, mycket skumt för en sprojlans ny rulle tycker jag. Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Med vad? etc etc. Jag kan poängtera att jag är inte den händiga killen, pennan passar bättre i min hand än hammaren.

Tack på förhand.

Over and out /Jacob
    har du haft isär rullen dvs lossat på vevsidan så att spolen varit lös? I så fall när du satte ihop rullen. Var då spolaxeln ordenligt ditsatt i vevsidan, den ska snäppas vast i ett clip som sitter under reglaget för mekanisk broms.

Kommentera

Jag undrar om det verkligen skulle vara fett där du smörjde? Brukar vara tunn olja på axlar, kullager etc.
      Inte många ställen som passar att smörjas med fett. Det blir tyngre att veva då precis som du förklarar. Tänk dig då i kallare väder...Men om fettet följde med när du köpte rullen och du placerat det där det skall vara enligt bruksanvisningen så återstår förmodligen bara monteringsfel.
      Om du istället av misstag tagit fett, så rengör dom delar du smörjt in med aceton och efter dom torkat så smörjer du med lämplig, tunn olja istället! Gärna med Abus egna smörjolja.
      Lycka till!

Kommentera

Precis jag skulle säga monteringsfel, eller att du dragit åt kastbromsen onödigt hårt!

Är det en monteringsmiss du gjort så är det ju bara att ta fram sprängskissen som finns i din användarhandbok!

Lycka till!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag har inte tagit isär den, det ända jag gjort är att användt den lilla flaskan med vätska. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra såå.. Någon som vet något konkret jag skall göra?
          Mer spöböjj åt folket

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeJacke Visa inlägg
            Jag har inte tagit isär den, det ända jag gjort är att användt den lilla flaskan med vätska. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra såå.. Någon som vet något konkret jag skall göra?

Vart har du kladdat med "vätskan" ?

Kommentera

skulle satsa på att plocka av gaveln på rullen och sedan ta ut spolen för att sedan sätta tillbax det hela igen änklare beskrivning en så kan jag inte ge dig har nog inget med smörjningen att göra. lossa annars på kastbromsen en aning å se om det går lättare att veva då. kolla även att inte någon lina kommit mellen.
              fishing

Kommentera

låter somsagt att du dragit åt kastbromsen och därför fått tyngre vevning.
                prova vrida det lilla runda hjulet o se om det blir bättre.

Kommentera

Följande är UT:s beskrivning av en enkel service av en Ambassadeur.

Ett tips som kan låta ambitiöst men som jag lovar lönar sig är att slå isär den. Har den väl börjat trassla så behöver den med största sökerhet lite ömhet och omvårdnad.

1. Sätt Dig vid ett stort bord och lägg ett stort vitt papper över bordet. Ha en märkpenna beredd.
                  2. Tag fram sprängskissen
                  3. Skruva försiktigt isär den och lägg delarna i markerade ringar på pappret så Du håller reda på dem.
                  4. Tvätta alla delar utom kullagren med fotogen eller city diesel.
                  5. Tvätta ur kullagren i aceton eller kemiskt ren bensin, rotera dem rena på toppen av en penna. Upprepa proceduren tills de snurrar toklätt.
                  6. Tvätta alla bromsdelar med diskmedel.
                  7. Låt torka.
                  8. Smörj sparsamt - SPARSAMT! så olja inte hamnar på slirbromsdelarna.
                  Fett skall användas på kuggkransen, ett par små klickar är tillräckligt. Samma sak med evighetsskruven, knivbulten och IAR lagret. IARen är den vanligaste anledningen till översmörjning.
                  Smörj kullagren med maximalt en droppe per lager.
                  9. Skruva ihop.
                  10 Fiska häcken av Dig!

Här finns ännu mer författat av den legendariske Dinsdale Pirhana på Lundgrens.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 567 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden