Knastrande ambassadeur c4 5601!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knastrande ambassadeur c4 5601!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Med 90% sannolikhet har ett av spolaxellagren rasat, kanske båda. Inte konstigt eller särskilt ovanligt när en rulle med standardkullager används till jerk.

Så här kollar du lagren:
    Tag loss beteslåset och tejpa fast linan på spolen innan du tar loss gaveln.
    tag sen loss vevgaveln och tag ur spolen.

Titta på kopplingsbrickan med centrifugalvikterna, har den två stift sitter den fast med en låsring som du pillar bort med en liten optiker mejsel, sen är det bara att lyfta bort den och under den sitter det ena lagret. Om rullen har en 6stiftskoppling, tag fram en bredklingad skruvmeksel, tejpa klingan så den inte repar eloxeringen och stick in ena sidan av klingan under stiftarens grövsta "horn" och vrid mejseln så hoppar den loss utan att du skadar spolen.

På anda sidan lossar du bara kugghjulet med fingrarna och ut ramlar lagret.

Tvätta ur dem genom att bada dem i aceton, och snurrar de inte lätt efter några bad och lite gymnastik är det bara att pensionera dem.
    Införskaffade precis en likadan, en C4 från 2006 och fick byta ett spolaxellager. Mailade ABU som utan tjafs skickade mig ett nytt, det är service, nu är frågan bara hur lång tid det tar innan nästa trasar ihop
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      Alla mina jerk/spinn rullar låter som ett jävla grustag
      Är de något fel på dom då ?
      Nej då det är bara backsvalorna som häckar där.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Nej då det är bara backsvalorna som häckar där.
        haha toode .(dagotto)
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Införskaffade precis en likadan, en C4 från 2006 och fick byta ett spolaxellager. Mailade ABU som utan tjafs skickade mig ett nytt, det är service, nu är frågan bara hur lång tid det tar innan nästa trasar ihop
          Tackar för tipset!! Ska ta och mejla ABU, får vi se hur det går, ska kolla rullen först.....

MVH//Richard
          http://team-akuten.blogspot.com/

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Kommentera

Kan jag använda dessa kullager eller är det helt fel? Vill ha bra kvalitet!!

Se länk:

MVH//Richard

Kommentera

Smörja e ju viktigt!!
              Men var ska man smörja i rullen, dvs var ska du ha olja respektive rullfett?
              Vill ju inte kladda ned rullen alltförmycket..

Richard

Kommentera

Det keramiska lagret som du länkade till fungerar alldeles ypperligt, lägg en droppe rocket oil i kanten på lagret och snurra in den. Sen kastar du garanterat längre än förut. Skall tilläggas att jag har tre rullar själv med såna lager i och dom kastar riktigt bra.
                Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
                  Kan jag använda dessa kullager eller är det helt fel? Vill ha bra kvalitet!!
                  Se länk:

MVH//Richard
                  De lagren som säljs där är tvivelsförutan bättre än originallagren och kommer att ge en prestandaökning. Lagren mäter in i ABEC specifikationen som det refereras till, men ABEC säger ingenting om kulornas kvalitet, designen av banorna, det radiella spelet, kulramens design mm. Dessa är dock helt avgörande för verklig prestanda, livslängd, krav på underhåll osv. Den ende jag stött på som tänkt igenom hela sin tillämpning och designat egna lager är förutom underteknad TG Development i England. TGs lager är överlägsna i surfcastingsammanhang och vi har ett väletablerat samarbete.

Förutom länken ovan finns det fler riktigt prisvärda keramhybrider som säljs på nätet; exvis VXB, Boca och Mikes Reel Repair, och alla har det gemensamt att de förbättrar en standardrulle väsentligt, men för att rullen skall fungera bra kräver de ett mycket frekvent underhåll iform av rengöring och smörjning, och smörjning skall då ske med en tunn olja.

I fallet oljor blandar många ihop ABUs Rocket Oil med TG's Rocket Fuel Yellow Label och en känd skröna är att det är samma sak (jag har själv varit med att sprida den :P). Det skall ha varit så, eller i alla fall påväg dit, en gång i tiden, men bolagen har inget med varann att göra längre. ABU's olja är en mycket tunn ordinär lolja med friktionssänkande tillsats, TG's oljor har optimerade viskositeter som inom arbetstemperatursområdet hos ett lager i en multirulle dämpar accelerationen de första fem varven för att undvika ryckbackslag, och sen blir oljan tunn som vatten utan att förgasas. Korrosionsskyddet är också överlägset. Men ABUs Rocket Oil är å andra sidan helt överlägsen den vanliga rulloljan som i sin tur är bättre än 5-56, WD40 mfl "rostlösare" som ofta används.

Det viktigaste är ändå att ta hand om prylarna och ge dem den kärlek och omvårdnad de förtjänar.
                  Senast ändrad av UT; 2007-09-08, 15:37. Anledning: Stavfel och glömda bokstäver
                  www.utreel.com

Kommentera

Ut Pike Performence

Löste problemet!!
                    Passade på att beställa ett pike performence kit från UT.
                    Tror att det löser det mesta med mina problem.

Ifortsättningen kan man fiska i motvind oxå!!

MVH//Richard

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                      De lagren som säljs där är tvivelsförutan bättre än originallagren och kommer att ge en prestandaökning. Lagren mäter in i ABEC specifikationen som det refereras till, men ABEC säger ingenting om kulornas kvalitet, designen av banorna, det radiella spelet, kulramens design mm. Dessa är dock helt avgörande för verklig prestanda, livslängd, krav på underhåll osv. Den ende jag stött på som tänkt igenom hela sin tillämning och designat egna lager är förutom underteknad TG Development i England. TGs lager är överlägsna i surfcastingsammanhang och vi har ett väletablerat samarbete.

Förutom länken ovan finns det fler riktigt prisvärda keramhybrider som säljs på nätet; exvis VXB, Boca och Mikes Reel Repair, och alla har det gemensamt att de förbättrar en standardrulle väsentligt, men för att rullen skall fungera bra kräver de ett mycket frekvent underhåll iform av rengöring och smörjning, och smörjning skall då ske med en tunn olja.

I fallet oljor blandar många ihop ABUs Rocket Oil med TG's Rocket Fuel Yellow Label och en känd skröna är att det är samma sak (jag har själv varit med att sprida den :P). Det skall ha varit så, eller i alla fall påväg dit, en gång i tiden, men bolagen har inget med varann att göra längre. ABU's olja är en mycket tunn mineralolja med friktionssänkande tillsats, TG's oljor har optimerade viskositeter som inom arbetstemperatursområdet hos ett lager i en multirulle dämpar accelerationen de första fem varven för att undvika ryckbackslag, och sen blir oljan tunn som vatten utan att förgasas. Korrosionsskyddet är också överlägset. Men ABUs Rocket Oil är å andra sidan överlägset bättre än den vanliga rulloljan som i sin tur är bättre än 5-56, WD40 mfl "rostlösare" som ofta används.

Det viktigaste är ändå att ta hand om prylarna och ge dem den kärlek och omvårdnad de förtjänar.
                      Har inte testat de lager som du säljer UT men jag upplevde att dessa lager var av bra kvalité och ökade helt klart prestandan mycket jämfört med orginallagren. Vid tillfälle får jag köpa lager mm av dig för att jämföra
                      Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden