Knastrande ambassadeur c4 5601!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knastrande ambassadeur c4 5601!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
    Har inte testat de lager som du säljer UT men jag upplevde att dessa lager var av bra kvalité och ökade helt klart prestandan mycket jämfört med orginallagren. Vid tillfälle får jag köpa lager mm av dig för att jämföra
    Passa dig för f_n så du inte hamnar i trimmarträsket. Det här är beroendeframkallande och kan bli väldigt kostsamt i längden.
    Senast ändrad av UT; 2007-09-08, 15:46.
    www.utreel.com

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
      Passa dig för f_n så du inte hamnar i trimmarträsket. Det här är beroendeframkallande och kan bli väldigt kostsamt i längden.
      Tror det känns som en nödvändig investering , funderar på att skaffa en lättad spole till en min specialbyggda 6000c, vad går bara spolen på? allt annat har jag.
      Fish On!

      Kommentera


      • #23
        Fråga till UT

        Vad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Vad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
          Jag rekommenderar ett gott rött vin till.
          Fabrikör Stava rules...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
            Vad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
            Olja alltså, men jag är helt övertygad om att UT är intelligentare än Herr 5000 så jag skrev inte det.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
              Har fått ett misstänkt haveri i min ambassadeur c4 5601. När jag vevar in betet så skårrar och knarrar det i rullen, samt att jag tycker den hackar lite grann.
              När jag frikopplar spolen så är den även trög nedåt!! Även med ordentligt släpp på mek.bromsen.

              Kan någon hjälpa mig med en felsökning? Ska jag smörja in den på nytt, med olja och fett?

              Har köpt den under hösten -06, och inte fiskat såå tungt och ofta med den..

              Tacksam för svar..
              //Richard
              Låter otroligt men kolla kullagren i rullen troligtvis är de kapslade men de är det enda jag skulle kunna tänka mej ge upphov till nåt liknande.
              Ett annat alternativ kan vara HASPEL
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Låter otroligt men kolla kullagren i rullen troligtvis är de kapslade men de är det enda jag skulle kunna tänka mej ge upphov till nåt liknande.
                Ett annat alternativ kan vara HASPEL

                Haspel fiskar man med när man e barn........ då man inte kan annat
                http://team-akuten.blogspot.com/

                http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
                  Haspel fiskar man med när man e barn........ då man inte kan annat
                  Hahaha Bra sagt!
                  Fabrikör Stava rules...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Vad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
                    Light-versionen:
                    "Bussningar" är ett annat ord för glidlager, och i fiskerullar kan de se ut nästa hur som helst.
                    Det klassiska sättet att lagra en stålaxel och som använts sen Hedenhös är en bussning av massiv brons. Under 30-talet började sintrade bussningar som impregnerats med lämplig olja att användas och "det självsmörjande glidlagret" var uppfunnet. När lagret blir varmt svettas det ut olja och när det kallnar drar det tillbaka den. Sen dess har diverse plaster, keramer och olika kombinationer av dem kommit och alla lovar det mesta, men fiskerullens miljö är inte att leka med.

                    Dagens Ambisars bussningar är massiva puckar av någon (för mig) okänd mässingslegering. Den smörjs lämpligen med vanlig syntetisk motorolja. För den som vill smörja ofta är Rocket Fuel Red Label ett utmärkt alternativ, men då måste man dit med en liten droppe efter varje tur.

                    Äldre ambisar, 70talare och äldre, hade bussningar i oljebrons. Och utan att ha någon aning om granulatstorleken eller materialsammansättningen har jag provat att tryckimpregnera gamla ABU bussningar av oljebrons med Rocket Fuel Red Label, och de har blivit nära nog så bra som de jag på senare tid låtit tillverka av ett material med optimerade parametrar. Så var rädda om "di gamle", det går att få fantastisk fart på dem med. Men har man en gammal trotjänare med slitna och glappa bussningar går man bara på med lite tjockare olja. Rocket Fuel Liquid Grease eller syntetisk motorolja funkar och det är bara att prova sig fram. Är de för glappa har jag nya i riktigt material.

                    Plastbussningar är inte så kritiska men om de smörjs med Rocket Fuel Yellow Label eller Red Label blir det riktigt bra fart där med, och framförallt förhindrar man att vatten kommer in i glidbanan och ställer till det. Plasten har en förmåga att suga i sig upp till 15% av sin volym med vatten, och när det händer börjar eländet svälla. Jag brukar tryckimpregnera plastdetaljerna i mina egna rullar med Yellow Label och då fungerar plasten i praktiken som oljebrons.
                    Senast ändrad av UT; 2007-09-09, 08:55. Anledning: Stavfel och glömda ord
                    www.utreel.com

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                      Plasten har en förmåga att suga i sig upp till 15% av sin volym med vatten, och när det händer börjar eländet svälla. Jag brukar tryckimpregnera plastdetaljerna i mina egna rullar med Yellow Label och då fungerar plasten i praktiken som oljebrons.
                      Sväller dom inte när oljan trycks in?
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 635 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 287 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 673 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      544 svar
                      91 085 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X