Abu Garcia ICVB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia ICVB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcia ICVB

Hej,
    precis införskaffat en zenon MGX med ICVB 4 broms. Jag upplever dock att rullen känns väldigt överbromsad. Har ingen spolbroms och lägsta steget på centrifugalbromsen när jag kastar 10g skalle med jigg. Någon som har något tips för att få ordning på detta?

Måste vara ngt fel, typ spolen eller kastbroms/vikter för den rullen sägs här vara ganska 'vild'. Snurrar spolen fritt när du sätter fart på den och kastvikter låsta? Plocka ner den lite, kolla bromsbanan, vikterna å smörj.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20250322_164507_Chrome.jpg
Views:	197
Size:	529,8 KB
ID:	2652617

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Måste vara ngt fel, typ spolen eller kastbroms/vikter för den rullen sägs här vara ganska 'vild'. Snurrar spolen fritt när du sätter fart på den och kastvikter låsta? Plocka ner den lite, kolla bromsbanan, vikterna å smörj.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20250322_164507_Chrome.jpg
Views:	197
Size:	529,8 KB
ID:	2652617
      tack för svar! Instämmer efter att ha läst artikeln, inte nära en vild spole… kastvikterna verkar inte kunna låsas vad jag kan se utan är 4 st på över tid. Upplever annars att spolen rullar fritt. Vad menar du med bromsbanan och vad ska man titta efter?

Kommentera

Jag brukade polera bromsbanan i rullarna. Då kastade dem extremt vilt och härligt. Kanske värt ett försök. Kika så att bromsbanan rör sig in och ut när du vrider på bromsratten.

Kommentera

Det går att plocka bort vikter om man vill. Man får försiktigt bända bort "plastringen" som håller vikterna på plats. Använd en tunn fin platt skruvmejsel och en viss försiktighet. Jag kör med två vikter i min MGX och det funkar utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Jag brukade polera bromsbanan i rullarna. Då kastade dem extremt vilt och härligt. Kanske värt ett försök. Kika så att bromsbanan rör sig in och ut när du vrider på bromsratten.
            Tack! Plockade isär och vred fram och tillbaka - till slut verkar något faktiskt hoppa rätt och den började röra sig igen. Ska testa nu annars får det bli att polera plattan eller plocka bort två bromsar. När du polerade den, hur fint sandpapper körde du?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bilbo Visa inlägg

Tack! Plockade isär och vred fram och tillbaka - till slut verkar något faktiskt hoppa rätt och den började röra sig igen. Ska testa nu annars får det bli att polera plattan eller plocka bort två bromsar. När du polerade den, hur fint sandpapper körde du?
              Autosol med tygtrasa är mitt tips!

Kommentera

Berätta gärna hur det föll ut. IVCB-6 har tydligen låsbara vikter, om IVCB-4 har det ska jag låta vara osagt. Kanske har den så lätta vikter att kastbromsen på Min gör den tillräckligt vild med 4 aktiva vikter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 712 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46