Pro Rocket 4500 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pro Rocket 4500 problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pro Rocket 4500 problem

På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt trög på sin axel på bottenplattan och går inte att få av, har testat att skruva på vevmuttern i botten på bussningen men den sitter ännu som berget. Har någon varit med om detta problem och vad är det som är orsaken?

Skumt. Du har lyft av alla bromslamellerna så att bussningen är ren, och den går inte att lyfta bort från axeln?

Kommentera

Hej! Har varit med om detta fenomen! Det låter som att det är huvuddrevsbussningen som har har nypt/skurit på axeln på bromsplattan. På min rulle var det bristande smörjning som orsakade problemet. Fick använda en liten kulhammare för att få isär delarna, men det finns säkert andra sätt att sära på dom, så det var bara att byta ut bromsplattan och bussningen för min del./

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Skumt. Du har lyft av alla bromslamellerna så att bussningen är ren, och den går inte att lyfta bort från axeln?
        Det är bara själva bussningen som sitter kvar på axeln, huviddrevet samt kuggdrevet till bakslagsspären har jag tagit bort.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mörrum Visa inlägg
          Hej! Har varit med om detta fenomen! Det låter som att det är huvuddrevsbussningen som har har nypt/skurit på axeln på bromsplattan. På min rulle var det bristande smörjning som orsakade problemet. Fick använda en liten kulhammare för att få isär delarna, men det finns säkert andra sätt att sära på dom, så det var bara att byta ut bromsplattan och bussningen för min del./
          Skönt att höra att det inte bara är jag som stött på detta.
          Försökte först att vrida och dra bort bussningen, men det gick inte så skruvade på vevmuttern och drog den i botten på axeln men den sitter fortfarande fast på axeln även om den snurrar lite lättare nu.

Kan ha missat att lägga fett på axeln vid montering.
          Men även om det saknas fett på axeln så snurrar bara bussningen i den hastighet man vevar, kan det verkligen skära ä/nypa utav så låga varv?

​​​​​

Kommentera

Ursprungligen postat av elgfan Visa inlägg

Skönt att höra att det inte bara är jag som stött på detta.
            Försökte först att vrida och dra bort bussningen, men det gick inte så skruvade på vevmuttern och drog den i botten på axeln men den sitter fortfarande fast på axeln även om den snurrar lite lättare nu.

Kan ha missat att lägga fett på axeln vid montering.
            Men även om det saknas fett på axeln så snurrar bara bussningen i den hastighet man vevar, kan det verkligen skära ä/nypa utav så låga varv?

​​​​​
            Har sett en till rulle med detta fenomen så det är nog inte jätte vanligt att det händer, men det förekommer dock. Det är nog viktigt att se till att det finns olja/fett vilket man nu än väljer mellan bussningen och bommen för det blir nog en del friktion där emellan. Är själv väldigt noggrann när jag smörjer/ servar vevpartiet efter min fadäs. Lycka till med mekandet!

Kommentera

Testat att ge den en dos elr två med 556, WD 40 elr LRB 50 och låtit det verka typ ett dygn, och sen försökt igen efter det?

Edit:
              Det har för övrigt blivit tre identiska poster om din huvuddrevs bussning.
              Senast ändrad av Piscantur stercore; Idag, 14:46.

Kommentera

Hade samma problem med en 5501'a för nått år sen.
                Har för mig att jag löste problemet med slägga och stämjärn, dvs bytte drev och platta.
                Väldigt nyfiken på vad man borde gjort.

Och min rulle kärvade inte, vad jag kommer ihåg, men det var lögn och förbannelse att få loss drevet från plattan iaf.

Kommentera

.....det var alltså bussningen som satt fast och inte något drev
                  .

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                    igår, 06:11
                  • elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                    igår, 06:11
                  • elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 576 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 195 visningar