Tips Multirulle för jerkfiske (abborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips Multirulle för jerkfiske (abborre)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Både Tatula SV 70 och Alphas SV 800 lär gå att få med ca 8:1 om man vill. 8:1 kan låta mycket men de har rel små spolar 30 resp 32 mm så intaget blir inte våldsamt. Ingen som har ngt att säga om Curado K 70?
    Ja jag såg att det finns en XHL = 81cm linintag av Alphas SV TW iallafall.
    Däremot ser det endast ut att finnas en variant av Tatula 70 som har just 66cm linintag.

    Men ja, vore intressant att även höra från någon som haft med Curado i 70-storlek också.

    Alla synpunkter och tips är välkomna gällande både dessa rullar och även andra som trillar in i spannet både pris- och kvalitetsmässigt.

    Kommentera


    • #12
      Kör du vänster så kan nog denna funka bra till primärt 7-12g. Har inte köpt från dem men de verkar ok...
      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20240909_191930_Chrome.jpg
Views:	157
Size:	242,5 KB
ID:	2646498

      Kommentera


      • #13

        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Kör du vänster så kan nog denna funka bra till primärt 7-12g. Har inte köpt från dem men de verkar ok...
        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240909_191930_Chrome.jpg Views:	0 Size:	242,5 KB ID:	2646498
        Jaha se där ja, det verkar alltså finnas en XHL trots allt.
        Var in på Daiwas hemsida som visade endast en utväxling, så antog det endast fanns den på 66cm.

        Får uppfattningen att Tatulan och Alphas är rätt lika varandra och är väl kanske tillochmed samma skal
        Men att Alphas är något tajtare och lenare, men båda verkar vara solida alternativ.


        Fler åsikter mottages med öppna armar, få kommentarer om Shimano ännu också.
        ​​

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av tobs Visa inlägg


          Jaha se där ja, det verkar alltså finnas en XHL trots allt.
          Var in på Daiwas hemsida som visade endast en utväxling, så antog det endast fanns den på 66cm.

          Får uppfattningen att Tatulan och Alphas är rätt lika varandra och är väl kanske tillochmed samma skal
          Men att Alphas är något tajtare och lenare, men båda verkar vara solida alternativ.


          Fler åsikter mottages med öppna armar, få kommentarer om Shimano ännu också.
          ​​
          Det som skiljer Alphas och Tatula framförallt är att Alphas har dubbla pinjonglager, vilket Tatula 70 inte har (stor fördel till Alphas) och att Alphasen har en "fri" spole (kortad axel). Tatulan har längre vev.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Det som skiljer Alphas och Tatula framförallt är att Alphas har dubbla pinjonglager, vilket Tatula 70 inte har (stor fördel till Alphas) och att Alphasen har en "fri" spole (kortad axel). Tatulan har längre vev.
            Intressant.

            Har du koll på vad som skiljer de två eller kanske snarare Alphas mot en Zillion SV TW?
            Såg man verkar kunna köpa en sådan från bl.a Digitaka inkl. tull för runt 3150-3200:- nämligen.

            Eller om skillnaden inte är så stor att det inte är "värt".


            Samt angående Metanium, är den fortfarande "bättre" än en Zillion?
            Just den den drar dock iväg något över smärtgränsen med de 3500-3600:- .
            Senast ändrad av tobs; 2024-09-10, 07:30.

            Kommentera


            • #16
              Förutom att Metanium kastar bra och funkar som man förväntar sig av en rulle i den prisklassen ligger den så galet bra i handen och har en solid känsla, det tycker jag skiljer ut den från alla andra rullar jag har. Har dock bara någon enstaka Daiwa så kan inte påstå att jag gjort någon direkt jämförelse i övrigt.

              Kommentera


              • #17
                Jag har kör alltid cirka 66 cm linintag vid jerkbait. Jag har så svårt att inte ta ett helt varv på veven efter 1-3 knyck och kör jag då över 80 cm linintag upplever jag att jag efter knyckarna simmar fram betet när jag bara ska ta in slacket och det förstör hela gången på ett jerkbait i min mening.

                Vad gäller rullar så bör du inte bli missnöjd oavsett vilken rulle du väljer av Alphas, Metanium eller Zillion.

                Själv kör jag en Steez CT men det är bara för att jag inte kunde motstå att prova och det är absolut ingen rulle man måste ha. Jag fiskar även en del med en SLX DC XT och den gör jobbet minst lika bra. Är dock lite sugen att byta ut den mot en Zillion för att jag börjar tröttna på DC-ljudet.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Johaan Visa inlägg
                  Jag har kör alltid cirka 66 cm linintag vid jerkbait. Jag har så svårt att inte ta ett helt varv på veven efter 1-3 knyck och kör jag då över 80 cm linintag upplever jag att jag efter knyckarna simmar fram betet när jag bara ska ta in slacket och det förstör hela gången på ett jerkbait i min mening.

                  Vad gäller rullar så bör du inte bli missnöjd oavsett vilken rulle du väljer av Alphas, Metanium eller Zillion.

                  Själv kör jag en Steez CT men det är bara för att jag inte kunde motstå att prova och det är absolut ingen rulle man måste ha. Jag fiskar även en del med en SLX DC XT och den gör jobbet minst lika bra. Är dock lite sugen att byta ut den mot en Zillion för att jag börjar tröttna på DC-ljudet.
                  Intressant där med linintaget, hört fler som säger som du att dem kan uppskatta ett lite lägre linintag.
                  Dock passar en högre utväxlad mig rätt bra har jag märkt, men sjukt individuellt helt klart.

                  Ja steez är riktigt läcker.

                  Jag hade tidigare en Curado DC 151 som jag gjorde mig av med just på grund av ljudet,
                  klarade inte av det och idag finns det inte på kartan att skaffa DC igen enbart av den anledning.


                  Spontant känns det just nu som det står mellan Curado MGL 71XG, Daiwa Alphas SV TW 800 och skulle jag få för mig att skjuta till cirka 700:- utifrån en Alphas så kan jag importera en Zillion SV TW.
                  Just Metaniumen är som sagt lite väl över tänkt budget så enda chansen en sådan tillkommer är om jag hittar beg möjligtvis då
                  Men verkar väldigt väldigt fin.


                  Blev bara lite nojig angående Daiwa Tatula och Alphas att dem verkar sakna lager i handtagen, endast bussningar.
                  Men är kanske inget riktigt bekymmer?
                  Senast ändrad av tobs; 2024-09-10, 15:00.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av tobs Visa inlägg

                    Intressant.

                    Har du koll på vad som skiljer de två eller kanske snarare Alphas mot en Zillion SV TW?
                    Såg man verkar kunna köpa en sådan från bl.a Digitaka inkl. tull för runt 3150-3200:- nämligen.

                    Eller om skillnaden inte är så stor att det inte är "värt".


                    Samt angående Metanium, är den fortfarande "bättre" än en Zillion?
                    Just den den drar dock iväg något över smärtgränsen med de 3500-3600:- .
                    Till jerkbait är den bättre än Zillion. Den är gjord för lättare beten, medan Zillion gärna kastar över 12 g. Jerkbaits kan ju flyga uruselt genom luften, men Metaniums spole+broms hanterar beten ner till 5 g bra (beroende på spö förstås). Alphas med, men ännu bättre kring 7 g. Zillion gör inte det. Mina funkar ner till 10 g, men kastar allt fladdrigt runt 10 g och 12 g ganska dåligt. Däremot hanterar den mer kompakta beten, eller beten med kastsystem bra ner till 8 g. Den är helt enkelt lite överdimensionerad till jerkbait tycker jag. Mer allround. Däremot finns ju Daiwa Silver Wolf, som är en Zillion med grund spole. Den hanterar nog lättare och mer svårkastade beten bättre.

                    Kommentera


                    • #20
                      Zillion om du får tag i den för 2500kr som den såldes för på sportfiskeprylar förra året! Knappas du får en vettigare rulle för det priset men förutsätter ju att dom sänker ner den igen

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 103 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      90 180 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X