Tips Multirulle för jerkfiske (abborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips Multirulle för jerkfiske (abborre)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips Multirulle för jerkfiske (abborre)

    Hej

    Söker all info jag kan inför stundande inköp av multirulle till abborre för primärt jerkbaits.
    Skall paras ihop med ett Akakabuto jerk som jag kom över till ett bra pris.


    Är det någon här som har erfarenhet av exempelvis:
    *Daiwa Alphas SV TW 800
    *Shimano Curado K MGL 70/71


    ..Eller kan tipsa om någon ännu bättre utan att skena iväg över 3500:- ?

    Kör ni uteslutande XG-modeller med 80-85cm linintag eller kommer man bra undan med en HG 70-73cm linintag ?

    Givetvis smutt med premiumsegmentet men vill se om man kan få något genuint vettigt för en lägre peng, eller måste man prompt pynta över 4000:- för att få en BRA rulle?


    Kastar mest 7-12g grundgående men vill ha möjligheten att kunna slänga på något djupgående eller sporadiskt vikt upp mot 15g också men som sagt mest 7-12grammare.





    Mvh
    Senast ändrad av tobs; 2024-09-09, 12:24.

  • #2
    Har inte prövat just dessa rullar, båda lär funka bra till ditt jerkbaitfiske. Jag gillar min Zillion, tänkte köpa en Alphas SV men var för nyfiken på Zillions Mag Boost. Jag gillar att Daiwas rullar är så pass förlåtande med kastbromsen (SV, SV Boost) även i motvind.
    Har fått intrycket att Shimanos SVS kan lite mer ”fri” men samtidigt mer känslig för rätt inställning givet varierad vind och betestyp, andra som prövat just dessa får gärna chippa in.

    Kommentera


    • #3
      Tycker Daiwa Tatula är mkt rulle för pengarna, kastar långt & problemfritt & stryktåliga, lätta att serva.
      Har använt dom flitigt sedan dom kom, har Tatula 80,100 till borre, ska du kasta ned mot 6gr då hade hade jag gått på Tatula 80 men vill du jerka 15gr beten som går djupare med mer motstånd, då hade jag funderat på Tatula 100 för att få lite mer kraft

      Kommentera


      • #4
        Provat lite olika men fastnat för Tatula 80 själv. Riktigt mycket rullar för pengarna som kastar bra med beten ner på 7-8 gram i alla fall. Dock inte provat några värsting rullar men klart bättre än andra rullar i likanden prissegment från abu och shimano jag testat.

        Har 7.1 utväxling, tycker det fungerar fint. Det motsvara 71 cm.

        Kommentera


        • #5
          Sen har vi ju Tatula SV 70 också, den glömde jag, frågan är om de är dubbellagrad i pinjongdrevet och om det behövs för jerk 8-16g? 70 har nog en onödigt liten diameter på spolen men funkar den vilket jag tror så åtminstone 7.1:1
          Senast ändrad av anteman; 2024-09-09, 13:40.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Har inte prövat just dessa rullar, båda lär funka bra till ditt jerkbaitfiske. Jag gillar min Zillion, tänkte köpa en Alphas SV men var för nyfiken på Zillions Mag Boost. Jag gillar att Daiwas rullar är så pass förlåtande med kastbromsen (SV, SV Boost) även i motvind.
            Har fått intrycket att Shimanos SVS kan lite mer ”fri” men samtidigt mer känslig för rätt inställning givet varierad vind och betestyp, andra som prövat just dessa får gärna chippa in.
            Okej ja zillion ser riktigt fin ut, helt klart.
            Låter lovande.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Tycker Daiwa Tatula är mkt rulle för pengarna, kastar långt & problemfritt & stryktåliga, lätta att serva.
              Har använt dom flitigt sedan dom kom, har Tatula 80,100 till borre, ska du kasta ned mot 6gr då hade hade jag gått på Tatula 80 men vill du jerka 15gr beten som går djupare med mer motstånd, då hade jag funderat på Tatula 100 för att få lite mer kraft
              Alright, ja jag har någon polare som har Tatula 70
              Men han har klagat på att den har "för" lågt linintag (66cm) för jerkbait vilket är den enda nackdelen för verkar fin annars.
              Har du SV på någon av dina?

              Tänker om man märker någon skillnad på dem.

              Kommentera


              • #8
                Metanium alla dagar i veckan, jag kör HG shallow edition. Går säkert att hitta omkring 3 tkr.

                Kommentera


                • #9
                  Både Tatula SV 70 och Alphas SV 800 lär gå att få med ca 8:1 om man vill. 8:1 kan låta mycket men de har rel små spolar 30 resp 32 mm så intaget blir inte våldsamt. Ingen som har ngt att säga om Curado K 70?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Metanium alla dagar i veckan, jag kör HG shallow edition. Går säkert att hitta omkring 3 tkr.

                    https://fish.shimano.com/en-SG/produ...3k1ldfqa2.html
                    Tyvärr verkar den ligga runt 3700 eller mer.

                    Skall vara att bita sig i läppen och avvakta eventuella reor i slutet av säsongen förstås då.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 171 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X