1000-rulle med 2500-spole? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1000-rulle med 2500-spole? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack anteman! Ja, de där grunda spolarna ser lite läskiga ut. Det gäller nog att ”känna sin flätlina” så att man vet om den tänkta linan är tjockare eller tunnare. Men får man på 120 m så borde det vara lugnt.

Kommer förvisso fiska på en plats där det passerar lax men har trots 25 års fiske inte fått nån.

Apropå grunda spolar känns det ju lite skevt att ”grunda med nylon”. Gör en tejpbit jobbet eller är man ute på hal is då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
      Tack anteman! Ja, de där grunda spolarna ser lite läskiga ut. Det gäller nog att ”känna sin flätlina” så att man vet om den tänkta linan är tjockare eller tunnare. Men får man på 120 m så borde det vara lugnt.

Kommer förvisso fiska på en plats där det passerar lax men har trots 25 års fiske inte fått nån.

Apropå grunda spolar känns det ju lite skevt att ”grunda med nylon”. Gör en tejpbit jobbet eller är man ute på hal is då?
      Kommer säkert få mothugg (pun intended) här men jag har ALDRIG grundat med nylon på mina haspelrullar med flätlina.
      Jag ser till att göra en riktigt tajt och bra knut på spolen, sätter dit en liten bit tape och sen spolar jag på den hårt på rullen.

Jag brukar lägga rullen med lina i en kastrull med tillhörande glaslock (med hål i), fylla på vatten, trä igenom linan och sen spola på den (ja, du behöver ju så klart även knyta fast linan i spolen :-))
      [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

Liknande Kryckans modell funkar även för mig om jag kör flät hela vägen till botten. Förmodligen får jag alltför små fiskar så linpaketet utsätts inte för sådana påfrestningar att den börjar rotera... :-)
        Ibland har bottnat jag med nylon om jag t ex ska lägga på en spole flätlina om 120m (eller mindre än så) och det inte räcker för att fylla spolen.

Mer än säg 100-120m behövs inte för "mina" fiskar. På min rulle ovan kommer jag vända linan när den börjar bli alltför sliten, dvs den del av linan som har jobbat något eller några, flera år (beror väldigt mkt på hur ofta man fiskar rullen och var, visst fiske sliter mer på linan) den under halva har ju knappt sett dagsljus sen den lades på...
        Senast ändrad av anteman; 2024-08-22, 16:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 603 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46