1000-rulle med 2500-spole? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1000-rulle med 2500-spole? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 1000-rulle med 2500-spole? :)

Spetsade till rubriken lite men är ute efter en liten smidig rulle typ 1000-storlek på kroppen men med en lite större spole typ 2500-storlek.

Blir inte riktigt klok på vad 2000-storlek innebär. Är det den jag ska ha eller är det bara en 1000 rulle med djupare spole (men samma ytterdiameter). Eller får jag försöka hitta en ”lätt å nätt” 2500?

Rullen är tänkt att användas till ”lättspinn” efter små västkustöringar (den på bilden är ungefär så stor som de kan bli här) därav prio på lite större spole men ingen vidare bromskapacitet. Gillar också ett lite mindre linintag. Ska sitta på ett SG4 Shore game 8 fot 5-20 gram.

Tack för hjälpen!

Vissa märken, iaf från Kina har i princip samma kropp till 1000, 2000, 2500 bara det att spolen är lite större.
    Andra har en del små skillnader, några gram tyngre kropp, kanske aningen större drev och sånt.

Själv så älskar jag små 1000 rullar och rekommenderar ofta den storleken.
    Men jag tror att du kanske kan få någon meter extra kastlängd på större modellerna.

Kolla specifikationerna från tillverkares hemsidor, sprängskisser och rullarna jämsides med varandra så kan du se vad det är för skillnader.

Kommentera

Tack! Jag såg nyss en video där det verkade vara spolen som är något större i diameter (2 mm nämndes) på en 2000-rulle kontra 1000, vilket i princip är det jag letar efter.

Blev positivt överraskad när jag kastade med sonens 1000-rulle och åttafotare så nu måste jag skaffa en egen combo. Det känns mer rätt på många av mina havsöringsställen kontra standard niofot och 2500-3000 rulle. Fiskar mycket fluga annars så kastlängden är ändå minst dubbelt upp även med de lätta haspelgrejerna.

Kommentera

Daiwas LT-rullar är något att titta på.
        LT finns i C-varianter (kompakt rulle men stor eller djup spole).
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nya Vanford 2500 väger mindre än en Daiwa Fuego 1000, så där har du en rulle.

Tittar man på Daiwa & Shimano då är 1000 & 2000 samma rulle med olika spolar & 2500 & 3000 samma rulle med olika spolar

Kommentera

Finns som sagt vissa modeller med "C" beteckning; compact med en liten kropp och större spole. Daiwas LT 2000 hade senast jag kollade en något större spoldiameter än 1000. Daiwas 2500 har inte lika stor spoldiameter som standard Shimnao 2500 sliter ett par millimeter. Kolla om det finns en Daiwa 2500 Compact? Kan ev.innebära en 1000/2000 kropp och 2500 spole... Shimano har säkert också compactmodeller men de kan jag inget om, leta gärna efter specifikationer på deras egna sidor. Linhanteringen kan bli lite mer problematisk med en mindre spole på en haspel enligt min uppfattning.

Till HÖ ser jag därför ingen teknisk fördel (möjligen estetiskt om man gilla nätt) med en 1000 framför 2000/2500, de senare är ofta så pass lätta att de fint balanserar en 8-9 fotare. Har just nu bl a en Stradic ci4 2500 på en Sportex 8-fotare som lirar fint och till lite tyngre borrefiske. Den skulle jag välja om västkustöring stod på menyn med haspel (fast jag kör hellre multi till det)

kanske en C2500S ? Inte en jättespole dock "43/14.5" i tabellen anger diameter/höjd. Min stradic 2500 är nog 47 mm om jag minns rätt och min Daiwa LT 2500 är angivet till 45. Intressant nog så är linpaketen med full pålagd lina på spolar i båda fallen strax över 41 mm. Shimanos spolkant gör att spolen ser lite större ut.
            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240820_155133_Chrome.jpg Views:	0 Size:	355,7 KB ID:	2645603
            Senast ändrad av anteman; 2024-08-20, 15:18.

Kommentera

Tack för alla svar! Nu gick det upp för mig att det även fanns 2500 i Compact-utförande och spontant är det antagligen det jag är ute efter. En Vanford FA C2500 på ynka 155 gram vore fränt.

Kommentera

Kan det vara den jag nämnde C2500S (eller utan S om man vill ha en lite djupare spole)
                Tror dock att den har en mindre diamter på spolen än en "normal 2500". 155g ger en lätt kombo men kanske inte fullt så välbalanserad om det har någon betydelse för dig.
                Senast ändrad av anteman; 2024-08-21, 16:40.

Kommentera

Lurar nu på en TwinPower FD 2000S eller nåt nyare men billigare (ej gjort i Japan) typ Stradic eller Vanford. Vad säger expertisen?

Kommentera

Har bara gamla Stradic ci4 och den funkar väl än, alla de rullar du nämner har fått fina omdömen här och där. Nån mer robust en annan mer finessorienterad. Vilken som lär göra dig nöjd. Tänk dock på att rullars angivna linkapacitet kan stämma dåligt, vilket kan bli tokigt med en grund spole (S) och små marginaler om man väljer flätlina. Kolla med tänkt lina innan du köper.

Med denna trevliga rulle hade jag tur. Enligt boxen ska den ta 190 #1.0 (0,13 mm).
                    Jag fick på precis 120m meter (en spole) av 832 Orange 0,13 mm, räcker dock med råge till mitt fiske. Den linan anses vara lite tjockare än angivet men 70 meter fel ligger nog inte enbart i fel lindiameter utan generösa specifikationer på boxen/rullen. Funkar utmärkt till båda abborre och HÖ. (Och till makrillspinn med sked och häckla i somras...)
                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240822_000848_Chrome.jpg Views:	1 Size:	372,2 KB ID:	2645661
                    Senast ändrad av anteman; 2024-08-22, 00:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 601 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46