Skillnad ambassadeur 5000 kontra record ambassadeur 5000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad ambassadeur 5000 kontra record ambassadeur 5000?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad ambassadeur 5000 kontra record ambassadeur 5000?

    Hallåja
    Jag har seta å sökt å jag finner då inget inlägg om vad skillnaden mellan en record ambassadeur 5000 å en ambassadeur 5000?
    Sökt både på amerikanska å svenska å jag fattar så fan int vad är skillnaden är de nå med godset inuti eller vad annars ?

    Köpte en vanlig 5000 röd med rullfots nummer 200000 någe så den är från 60talet , he är mest för å lära sig å skruva i som å byta till kullager å slitagedelar mm ja nörderi ni vet .
    Den kommer med posten på måndag å jag finner lager å reservdelar utifrån england "sportfiske Boden" har endel prylar till dom men int allt .

    Men när man sitter å bläddrar på kontoret å ser de olika för olika priser ja vad är skillnaden nog förstår jag årgångar å modeller men när det blandas som record å ambassadeur då fattar int jag vad det är ?

    Här en auktion bild på det jag köpt jag ska ha det på mig gamla kunna graphite trigger/trolling spöd har kört swimbaits till gädda på det med bravur ,så det får gå som det hela tiden .

    Har ägt endel Shimano multirullsr å okumas å nå noname kineser (aldrig igen nå kinesrullar) .
    Men inga ambassadeurer förut å sprängskisser har jag så det ska nog gå bra , de är som Husqvarnas såg sprängskisser å kan jag skriva ihop gamla motorsågar så ska nog detta gå å .

    Hälsningar Paul-Roger
    Bifogade filer

  • #2
    Så nu fick jag den på Ica här i byn idag tog bara 6dygn ifrån Stockholm ... Sinnesjukt .

    Yttre besiktning visar rostskador lite här å där , känns mjuk i broms å alla reglage fungerar ja denhär var då värd den slanten å jag fick en enkelvev som jag vill ha . Bara en ny enkelvev kostar 299kr ifrån Abu .

    Nu blir det nedmontage å grundlig bensin tvättning å på med nå tvåtaktsolja å lite vinkelväxeln fett så ska 60g blyna å hemssnidade träbeten få slungas iväg på det gamla kunnan graphite lite spöde .

    Någon som kommer på vad skillnaden är mellan Record ambassadeur 5000 kontra Ambassadeur 5000? Om det ens är nån skillnad .

    Hälsningar Paul-Roger
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #3
      Den stora skillnaden är prislappen och att det står record på gaveln.
      Samma konstruktion i många år, med små detaljer som skiljer dem åt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Den stora skillnaden är prislappen och att det står record på gaveln.
        Samma konstruktion i många år, med små detaljer som skiljer dem åt.
        Hallåja

        Jå nog fattar jag det å , men min fråga var om Någon vet exakt vad Skillnaden är ?

        Tack för din input .
        Hälsningar Paul-Roger

        Kommentera


        • #5
          Det beror på vilken årgång av record ambassadeuren du menar? Det kan skilja mer mellan två record än en som saknar märkningen. Men endast små detaljer som tex färg på spolen och stjärnhjulet.

          Kommentera


          • #6
            Recordspolen är oxå mycket grundare än dom vanliga spolarna + nållagret (vilket jag anser är helt onödigt) brukar be Svängsta knacka bort lagret när jag köper spole :-)

            Utseendemässigt finns det ingen annan rulle som slår en Röd Klassiker i Original :-) enligt mig
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Recordspolen är oxå mycket grundare än dom vanliga spolarna + nållagret (vilket jag anser är helt onödigt) brukar be Svängsta knacka bort lagret när jag köper spole :-)

              Utseendemässigt finns det ingen annan rulle som slår en Röd Klassiker i Original :-) enligt mig
              Jag antog att han menade den gamla röda record ambassadeuren och inte den nya, men här får gärna trådskaparen förtydliga.

              Kommentera


              • #8
                Hallåja
                Ja visst är det de äldre jag menar , å varför jag frågade var för att jag såg dehär röda klassiska 5000 rullarna å exakt samma rulle med märkning rekord ovanför ambassadör namnet å modell nr .
                Ska se om jag finner den bilden igen utifrån tradera !

                Ja jag misstänker att de är någe liknande som skiljer exempelvis spolstorleken å nån annan detalj som en valbar knarr el dylikt .

                Var ner efter att ha monterat ner hela den röda 5000 rullen allt utom spolens kuggar he känndes som att de fick sitta istället .

                Annars så avfettades varenda liten mikromoj när fett är som tuggummi då har de seta ett tag .
                Bensintandborstande å sen på med fett å olja kring bussningarna å den går faktiskt å då ganska så långt med , fick testat ett swimbait jag gjorde i vintras utav ett gammalt trappsteg ifrån en Ikea säng jå nog djävlar simmar det dock för tungt för graphite spöde men annars så godkännt kommer dock å göra mindre swimbaits he räcker gott å väl med mörtar å sarvar istället för braxar hah .


                Ja hitta här den ser då ut som en ambassadör 5000rulle men he står rekord ovanför å jag finner int nå product specar på dom mer än sprängskisser , Aja jag får väl ta å köpa en för å studera dom å jämnföra de båda .

                He får bli nållager alt kullager istället för bussningarna he måst vara en förbättring , bara laborera å se vart det hamnar om int annat så ser de rätt ok ut (även om det int är en orginalvev ..)
                Ska ta mig förbi ett garage å hämta nå material å göra en egen vev å knopp en cm längre så stämmer det med mina händer men å köpa en utkullsgad vev för 900kr via nätet nää fan heller då får dremeln å carbid bitsen arbeta en stund med ek & epoxy till knoppskalle .

                Å lite bilder på gammelfette ini i dreven å bromsar å lite ärrjning kring rullfoten å ute vid vattnet , lägger då betet utan å ta i så det smakar brunt i vassen på andra sidan Emån nedre :-D .

                Hem å tillaga folie färna med risotto å stekt kantarell med lök !
                Om ni int provat å äta färna ja då djävlar missar ni nå helskotta så Vitt å fint kött .


                Bifogade filer

                Kommentera


                • #9
                  Hallåja
                  Ja visst är det de äldre jag menar , å varför jag frågade var för att jag såg dehär röda klassiska 5000 rullarna å exakt samma rulle med märkning rekord ovanför ambassadör namnet å modell nr .
                  Ska se om jag finner den bilden igen utifrån tradera !

                  Ja jag misstänker att de är någe liknande som skiljer exempelvis spolstorleken å nån annan detalj som en valbar knarr el dylikt .

                  Var ner efter att ha monterat ner hela den röda 5000 rullen allt utom spolens kuggar he känndes som att de fick sitta istället .

                  Annars så avfettades varenda liten mikromoj när fett är som tuggummi då har de seta ett tag .
                  Bensintandborstande å sen på med fett å olja kring bussningarna å den går faktiskt å då ganska så långt med , fick testat ett swimbait jag gjorde i vintras utav ett gammalt trappsteg ifrån en Ikea säng jå nog djävlar simmar det dock för tungt för graphite spöde men annars så godkännt kommer dock å göra mindre swimbaits he räcker gott å väl med mörtar å sarvar istället för braxar hah .


                  Ja hitta här den ser då ut som en ambassadör 5000rulle men he står rekord ovanför å jag finner int nå product specar på dom mer än sprängskisser , Aja jag får väl ta å köpa en för å studera dom å jämnföra de båda .

                  He får bli nållager alt kullager istället för bussningarna he måst vara en förbättring , bara laborera å se vart det hamnar om int annat så ser de rätt ok ut (även om det int är en orginalvev ..)
                  Ska ta mig förbi ett garage å hämta nå material å göra en egen vev å knopp en cm längre så stämmer det med mina händer men å köpa en utkullsgad vev för 900kr via nätet nää fan heller då får dremeln å carbid bitsen arbeta en stund med ek & epoxy till knoppskalle .

                  Å lite bilder på gammelfette ini i dreven å bromsar å lite ärrjning kring rullfoten å ute vid vattnet , lägger då betet utan å ta i så det smakar brunt i vassen på andra sidan Emån nedre :-D .

                  Hem å tillaga folie färna med risotto å stekt kantarell med lök !
                  Om ni int provat å äta färna ja då djävlar missar ni nå helskotta så Vitt å fint kött .


                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #10
                    Å jag glömmer rekorden å utöver namnet å spolens utseende så är. He nog det enda ?
                    Bifogade filer

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 097 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X