Köpråd haspelrulle Budget - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd haspelrulle Budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
    Vilken storlek ?
    Skriv gärna när du hårdtestat den.
    2500. Absolut återkommer jag när jag testat den lite.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

      2500. Absolut återkommer jag när jag testat den lite.
      Gjorde ett första pass med rullen i går, så något hårdtest är det ju inte frågan om. Fick också bara småfisk, så hur slirbromsen funkar med större fisk vet jag inte heller ännu, men när jag drar ut lina för hand så känns bromsen mjuk och fin utan hack.

      En sak dock kan jag direkt säga och det är att jag inte alls trivdes med den överdimensionerade handtagsknoppen. Knoppen verkar dimensionerad mer för tungt gäddfiske än för abborre. Trodde att jag skulle vänja mig efter några timmars fiske, men blev bara mer och mer irriterad. Så den hoppas jag kunna byta ut på något sätt, annars riskerar rullen att hamna bland hyllvärmarna i garaget...

      Kommentera


      • #13
        TiSo 2500 finns i 3 varianter där två har en "normal" vevknopp och inte en stor EVA-kula. Kanske kan enbart en mer nätt knopp köpas av ABU och bytas?
        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240627_215139_Chrome.jpg Views:	0 Size:	215,8 KB ID:	2643065

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          TiSo 2500 finns i 3 varianter där två har en "normal" vevknopp och inte en stor EVA-kula. Kanske kan enbart en mer nätt knopp köpas av ABU och bytas?
          Click image for larger version Name:	Screenshot_20240627_215139_Chrome.jpg Views:	0 Size:	215,8 KB ID:	2643065
          Tack, bra idé, det ska jag göra!

          Kommentera


          • #15
            Igår beställde jag en Revo ALX 3000. När den kommit, troligen på måndag, ska jag skriva lite om hur jag uppfattar den.

            Det där med veven är intressant. Men borde det inte gå att slipa bort material, så att man får den form man vill ha?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              TiSo 2500 finns i 3 varianter där två har en "normal" vevknopp och inte en stor EVA-kula. Kanske kan enbart en mer nätt knopp köpas av ABU och bytas?
              Click image for larger version Name:	Screenshot_20240627_215139_Chrome.jpg Views:	0 Size:	215,8 KB ID:	2643065
              Fick till svar att rullen utgått och det finns inga reservdelar att få tag på (tydligen kom rullserien ut 2020, jag trodde den kom betydligt senare).
              Trist, men kan jag inte ta veven/knoppen från någon av mina hyllvärmare så åker rullen ut på Köp o. Sälj....

              Kommentera


              • #17
                Va..
                Det var dåligt...trodde också rullen var ny..den uppfattningen får man från reklamen/filmer.
                Nja...då får dom behålla dom
                Tack för att du talade om vad du tyckte i varje fall.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                  Va..
                  Det var dåligt...trodde också rullen var ny..den uppfattningen får man från reklamen/filmer.
                  Nja...då får dom behålla dom
                  Tack för att du talade om vad du tyckte i varje fall.
                  Ja, jag fick också den bilden när reklamen började dyka upp på YT och andra kanaler i Sverige, t ex promotade Fränstam rullen för ett år sedan på YT. Men jag förmodar att rullserien har funnits på andra marknader tidigare innan den kom hit...

                  Tycker hur som helst att det är lite dåligt att det inte finns reservdelar till en rulle som bara funnits fyra år på marknaden :-(

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja Abu garcia är inte mycket att hänga i granen om det inte lagerhålls delar till en rulle som kom för fyra år sen i prisklass över caldia/vanford till ”ordinarie pris” sen är frågan om nån köpt för det priset

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja det var tråkigt och höra, det stärker inte argumentet att köpa "svenskt". Har ingen koll på i fall t ex Daiwa eller Shimano i Sverige skulle kunna leverera en motsvarande reservdel till någon av deras rullar med 3-4 år på nacken men det får man hoppas. Finns månne delar i Japan då ABU-rullen kan vara utvecklad där men vet ej varifrån isf...

                      Överlag är det nog dock så att slit-och-släng mentaliteten har ökat bland alla rulltillverkare senaste tja 15-20 åren. Man bygger numera rullar med material och konstruktioner som ska hålla "lagom" länge givet pris, blir bättre omsättning på så sätt. En tråkigt "utveckling" men måhända nödvändig om vinsterna ska hålla önskad nivå.


                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 120 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      90 222 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X