Service Shimano Super GT - Hjälp med att montera isär bromsen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service Shimano Super GT - Hjälp med att montera isär bromsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Service Shimano Super GT - Hjälp med att montera isär bromsen

    Hej,

    Har en Shimano Super 1500GT-RB som gjort trogen tjänst i närmare 20 år utan utan någon mer service än en droppe olja i servicporten då och då. Rullen fungerar fortfarande förvånansvärt bra men nu på sissta tiden har den börjat att bli trög och "suger fast' när man börjar veva. Gissar att det beror på gammalt fett och tänkte därför ta isär den för rengöring och smörjning. Problemet är hur den tas isär. Gaveln sitter med tre skruvar där en gömms bakom plastkåpan framför figthingbromsen. Alltså måste bromsen tas bort först. Den svarta bromskåpan går inte skruva ur för hand, det tar tvärstopp, och det finns inget spår eller så i mässingsringen framför. Det enda jag kan se är de två hålen i bak på bromskåpan. Är tanken att det ska användas ett specialverktyg i dessa för att skruva ur den?

    Skulle vara väldigt tacksam om någon vet, vill inte skada rullen men samtidigt går det inte använda den som den är. Sprängskissen säger inget om isärtagningen och hittar inget om det på nätet heller. Har servat ett antal ambassadeurer och några haspel genom åren men den här tar priset för mest serviceovänliga rulle hittils.

  • #2
    Har du kollat om det inte är två skruvar i botten på hålen?

    Kommentera


    • #3
      Jo, inga skruvar, bara hål i plasten på runt tre mm djup.

      Kommentera


      • #4
        Konstigt med två hål utan ngt i botten... Kolla om denna video eller (någon bättre) på en Shimano RA kan hjälpa... ser ut som en fjädrande låsbricka som måste hållas ned (med t ex en nagel) för att skruva bort bromsvredet.

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipset. Men det finns ingen möjlighet med en nagel på min rulle. Efter lite mer letande hittad jag den här filmen som visar att mässingsringen ska hållas fast med en smal tång samtidigt som kåpan med bromsen i löst läge vrids medsols med c-klippstång. Typisk nog har jag ingen sån tång men ska prova så snart jag hittat en.
          Bra design, att sätta en skruv i botten hade antagligen varit alldeles för enkelt...
           

          Kommentera


          • #6
            Verkar vara lite strul med postningen här, felmeddelande med läggs in ändå...
            Återkommer när jag provat, bra för andra att veta tänker jag.

            Kommentera


            • #7
              Videon stämmer, mässingsringen är fritt roterande och måste hållas fast med en lämplig tång (lätt att skada den) medans plastkåpan skruvs av medsols. Lätt när man vet, svårt annars
              Tack för hjälpen anteman

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 357 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 442 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 638 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 490 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
              231 svar
              38 779 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Koster
              av Koster
               
              Arbetar...
              X