Ambassadeur 5500c 1979 egenskaper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5500c 1979 egenskaper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5500c 1979 egenskaper

    Hej,

    Jag har fått ärva en ambassadeur 5500c från 1979 av min far. Rullen har inte fiskats sedan tidigt 80-tal och är skickad till Svängsta för en rejäl genomgång.

    Jag har varken manual eller sprängskiss till rullen så skulle någon kunna berätta hur det vänstra vredet (bild) fungerar?

    Kan någon berätta något om rullens egenskaper? Lämpar den sig bäst till abborrefiske eller gädda? Vilka betesvikter rekommenderas och vad är bromsstyrkan?

  • #2
    Ursprungligen postat av perolof Visa inlägg
    Hej,

    Jag har fått ärva en ambassadeur 5500c från 1979 av min far. Rullen har inte fiskats sedan tidigt 80-tal och är skickad till Svängsta för en rejäl genomgång.

    Jag har varken manual eller sprängskiss till rullen så skulle någon kunna berätta hur det vänstra vredet (bild) fungerar?

    Kan någon berätta något om rullens egenskaper? Lämpar den sig bäst till abborrefiske eller gädda? Vilka betesvikter rekommenderas och vad är bromsstyrkan?
    Beklagar bortgången, men grattis till en fin rulle. Din 5500C i originalutförande tycker jag funkar för beten runt 15-150g men kanske mest optimalt 30-60g dvs klassisk "gäddstorlek". Ratten till vänster är spolbroms vilket verkar genom att skapa friktion mot spolaxeln. Den bromsar således hela kastet och skall helst användas så lite som möjligt dvs knappt ligga an mot axeln. Spolen skall i kastet bromsas av centrifugalbromsen. Två lösa stift som sitter på varsin axel tvärs genom spolaxeln. När man kastar behöver man ofta bromsa spolen med tummen när betet landar i vattnet för at förhindra trassel. Något som efter några dagars fiskande går helt på automatik med muskelminne. Bara man tar sig över tröskeln. Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Beklagar sorgen även jag.

      Kompletterar med att om du är van att snärta iväg betet med en haspelrulle så lämpar sig en Ambassadeur mer till att i en jämn rörelse svepa iväg betet.

      Kommentera


      • #4
        Hej. Tack för snabba och bra svar. Och tack för kondoleanserna. Har ni även koll på bromsstyrkan?

        Med vänlig hälsning

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av perolof Visa inlägg
          Hej. Tack för snabba och bra svar. Och tack för kondoleanserna. Har ni även koll på bromsstyrkan?

          Med vänlig hälsning
          De flesta Ambassadeurer brukar väl ha kring 6kg broms?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

            De flesta Ambassadeurer brukar väl ha kring 6kg broms?
            Tja, möjligen med nya kolfiberlameller. Med gamla ryckiga pappersomslag är det mer inget eller allt dvs 0-3kg-tvärstopp. Fördelen med äldre utväxlingarna är dock att det blir mer pulver i bromsen…

            Kommentera


            • #7
              Trevlig 5500
              Den kommer fungera galant efter en vända till Svängsta

              Lite lägre utväxling än dagens Ambassadeurer men trevlig fiskerulle för gädda.
              Som redan nämts lagom viktspann 15-60gram

              När rullen tillverkades var de ingen som ens tänkt tanken att stå o dunka 150grams beten
              utan då ansågs ABU Atom & Utö skeddrag på 18gr som stort

              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Det är i sak inga problem att kasta ganska mycket tyngre beten än 50-60 gram med rullen i fråga.
                Däremot är de inte särskilt motståndskraftiga mot ryck och slit (har själv sett ett antal äldre rullar där komponenter ryckts loss från sina positioner på grund av oförsiktigt fiske) orsakade av brysk fisketeknik, slit mot bottennapp och/eller överslag.

                15 gram som nämnts är nog en ganska realistisk nedre gräns för praktiskt fiske med rullen för den som är van vid multirulle.
                En liten brasklapp däremot är hur ABU själva smörjer de här gamla rullarna och hur rullens grundskick är.

                Enligt min erfarenhet över många år smörjs det på standardvis för hållbarhet i Svängsta, ska det kastas i rullens lättare register kan det vara lönt att lära sig smörja själv/lämna till någon som är lite mer flexibel i behandlingen av rullar och laborera lite med smörjning av spollager, evighetsskruv, spoldrev och mellandrev.

                Med det sagt stämmer även jag in i kören; fin rulle som kommer fungera utmärkt väl hemma från Blekinge.
                Hoppas de inte byter delar för frikostigt bara, någorlunda varsamt behandlade håller komponenter i de här gamla Ambassadeurerna ytterligare flera decennier framåt (ja, förutom slirbromslamellerna då, som med fördel byts till moderna varianter).

                Kommentera


                • #9
                  Dun 5500 från -79 har alla möjligheter att bli din fiskekompis hela livet ut.
                  En minst lika stark och robust konstruktion som dagens ambassadeurer, om inte starkare men där går säkert åsikterna isär.
                  Den fixerade spolaxeln är enligt min erfarenhet en starkare konstruktion. Vet om några inklusive mig själv som krökt spolaxeln på nya ambassadeurer med Ultra cast design. Vilket jag aldrig har upplevt på den äldre typen av spolupphängning.
                  Förutom bussningen på huvvuddrevet och den lilla hållaren till pinjongen är det helt avsaknad av plast vilket troligtvis med bidrar till en robustare konstruktion.
                  Det enda som möjligen är något vekare skulle vara bottenplattan som är i aluminium. Men det ska mycket till för att något ska släppa där, många av dagens ambassadeurer levereras med både stativ och bottenplatta i aluminium.
                  Enda anledningen jag kan tänka mig att undvika riktigt tungt fiske är väl spollagringen, föredrar helt klart bussningar då.
                  Sen är inte bromstyrkan något vidare med moderna mått, men med uppövad tumme vid motthuggen så löser det sig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tusen tack för alla svar!

                    ​​Kan påpeka att jag inte är en novis fiskare utan är mer än van att fiska med multirulle. Har dock aldrig fiskat med en ambassadeur

                    Har ni några tips på spön till rullen? Upp till 60-80 gram, utifrån era svar. Vill gärna matcha rullen med ett vackert spö. Detta kommer inte på något sätt vara min go to utrustning men när man vill ut och mysfiska gädda. Gärna något som påminner om gäddspön från förr, det vill säga mycket flex som kastar långt. Inget jiggfiske här inte utan jag vill att rullen ska användas till det den användes till förr.


                    Mvh
                    Senast ändrad av perolof; 2024-05-15, 21:49.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 630 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 487 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
                    231 svar
                    38 762 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Koster
                    av Koster
                     
                    Arbetar...
                    X