All around rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

All around rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• All around rulle?

Hej!
    Jag behöver ett nytt spö och rulle för jag ska till Wales och meta från klippor lite grann i sommar
    Förhoppningen är att få gråhaj (Tope) på uppåt 25kg.

Jag skulle vilja köpa en rulle som går bra att kasta långt med.
    Här i sverige tänkte jag använda den till Laxfiske och i kanske lite havsfiske i Norge.

Finns en sådan rulle?

En vanlig rulle till fisket i Wales är denna: Fathom 15

Problemet med den är att den inte har någon linspridare (vilket troligen gör att den går att kasta längre med) och att jag inte vet vilken sida handtaget ska sitta när man håller i spöt över rullen när man vevar.
    Kan man använda den till laxfiske i älv?
    Är det jobbigt att fiska utan linspridare?

En annan ekonomivariant jag kollat på är Ambussadeur c7000 för typ 1100kr. (kinamodell) Är den värdelös? Går den kasta långt med? Svårt att hitta någon info om den.

Hade jag haft råd hade jag absolut kunna tänkt mig köpa en svensktillverkan Ambassadeur men det tillåter inte ekonomin nu.

Jag har läst att litnspridare inte rekommenderas när man fiskar efter tyngre fisk sen verkar linspridaren minska längden på kasten.

Jag kommer köpa ett 12-13 fots spö som är fyrdelat för att få med det smidigt på flyget. Upp till 120 gr.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Daniel

Sök på Piscifun Alijoz 400, finns endel klipp på Youtube.
    Köpte en själv från Aliexpress för muskie fiske, har hunnit prova den vid ett tillfälle nyligen och den kastar mkt bra och känns rejäl

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielÅke Visa inlägg
      Hej!
      Jag behöver ett nytt spö och rulle för jag ska till Wales och meta från klippor lite grann i sommar
      Förhoppningen är att få gråhaj (Tope) på uppåt 25kg.

Jag skulle vilja köpa en rulle som går bra att kasta långt med.
      Här i sverige tänkte jag använda den till Laxfiske och i kanske lite havsfiske i Norge.

Finns en sådan rulle?

En vanlig rulle till fisket i Wales är denna: Fathom 15

https://willyssportfiske.se/sv/produ...kaAk6vEALw_wcB

Problemet med den är att den inte har någon linspridare (vilket troligen gör att den går att kasta längre med) och att jag inte vet vilken sida handtaget ska sitta när man håller i spöt över rullen när man vevar.
      Kan man använda den till laxfiske i älv?
      Är det jobbigt att fiska utan linspridare?

En annan ekonomivariant jag kollat på är Ambussadeur c7000 för typ 1100kr. (kinamodell) Är den värdelös? Går den kasta långt med? Svårt att hitta någon info om den.

Hade jag haft råd hade jag absolut kunna tänkt mig köpa en svensktillverkan Ambassadeur men det tillåter inte ekonomin nu.

Jag har läst att litnspridare inte rekommenderas när man fiskar efter tyngre fisk sen verkar linspridaren minska längden på kasten.

Jag kommer köpa ett 12-13 fots spö som är fyrdelat för att få med det smidigt på flyget. Upp till 120 gr.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Daniel

Har du använt multirulle tidigare?

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielÅke Visa inlägg
        Hej!

Håll lite koll på tradera, där kan man ofta göra riktiga klipp på ambassadeurer, det finns flera svensktillverkade 7000 ute nu för under tusenlappen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 635 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46