Alla mina C4:or är svarta, en grön har jag aldrig ens provat att veva med. Hursomhelst så har de svarta funkat perfekt för mig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspelrulle storlek
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggSedan är även min favorithaspel genom tiderna just en Twinpower från 2005-2008 Den har kvar sin nykänsla trots 17års användning.
Kommentera
-
Ok, blir så kluven av allt det här... Kanske får ändra filosofi lite granna, att köpa något billigare, runt 4000-tusenlappen, och om den torskar, köpa en ny = lagt lika mycket pengar som en Exist eller liknande. För att köpa en ytterligare premiumrulle på Exist-nivån kommer jag inte göra. Den ska hålla. Blir även mycket avtänd på Magsealed, då det känns essentiellt att öppna upp rullen, smidigt, och serva den.
Blir heller inte så påtänd på era livstidsrullar som ni rekommenderat, haha. Ni har verkligen delat med er av pansarvagnar.
Hur är servningen med Shimano? Twinpower/Vanquish/Stella etc. Finns det större framtidsmöjligheter på dessa icke-magsealed? Jag kommer ju från multirulle och älskade att skruva isär den till 1000 bitar och serva den fulländat, vill ha en sådan haspelrulle! (Modern 2015-).
Min förra haspelrulle, innan jag fiskade multi, kostade 100 kr och håller än idag så det känns helt sjukt att en Exist för 80 gånger pengarna inte skulle hålla en livstid, men vad vet jag med kort erfarenhet till fiske... Ni vet ju, och får lita på det. Just nu lutar jag åt billigare med ändå premiumrullar. Så får man ev köpa en ny om lång framtid bara.
Nu när vi ändå har en moln fyllt av dystopisk framtid gällande fiskeutrustning: mitt premiumspö jag beställde igår, kommer väl klara sig ett helt liv? Och ja, bortsett från att jag knäcker spöt. Eller slits spön ner med tiden och behöver bytas ut dem med? Spöt hade det hållbaraste ringarna titanium torzite så antar att de inte slits ner. Ett Westin W10 om det skulle spela någon roll.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
Hållbar har ju idag ibland också betydelsen funktion över tid vilket jag misstänker är en svag punkt hos en ny Exist vid tyngre fiske.
Har känt på otaliga Stella, Exist, Vanquish, Conquest, Metanium, Saltiga och andra relativt dyra, relativt nya rullar vilka redan efter en eller ett par säsonger inte ens varit nära nykänsla.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
Blir heller inte så påtänd på era livstidsrullar som ni rekommenderat, haha. Ni har verkligen delat med er av pansarvagnar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggMed risk att låta än mer pessimistisk resonerar jag generellt så här:
Ju dyrare, mer finessfylld rulle, desto tidigare och tydligare dyker bruksrelaterad försämring av känslan.
Det går också hävda att mindre storlek/klenare uppbyggnad ofta leder till detsamma, inom kortare tidsrymd jämfört med större rullar (med brasklappen att större rullar inte alltid är mer robusta än mindre, men det bör bedömas på modellbasis).
OBS: Det finns individuella undantag, ganska gott om dem, men tendensen är tydlig åt "mitt" håll.
En ytterligare aspekt är ju den att ni dock förmodligen fiskar mer på en säsong än vad jag gör på några år men det där går ju i perioder och vad vet jag, kanske blir så fiskesugen av min nya haspelrulle sen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WilliamgureboHur är servningen med Shimano? Twinpower/Vanquish/Stella etc. Finns det större framtidsmöjligheter på dessa icke-magsealed? Jag kommer ju från multirulle och älskade att skruva isär den till 1000 bitar och serva den fulländat, vill ha en sådan haspelrulle! (Modern 2015-).
Men här kommer lite positiva tongångar:
Gillar du att serva själv, inte är rädd för haspel, är en nyare Twin Power enligt mig ditt absolut bästa val, jag tycker TP har en trevlig känsla av premium blandat med robusthet, även om de nya känns lite skörare.
Vill du tvunget spendera Exist-pengar, köp då en och en hög delar eller köp två och alternera mellan dem!
Twin Power, och Stella i viss mån, är enklare att serva/hålla liv i själv än Daiworna; TP'n är uppbyggt ungefär som haspelrullar varit i många år utan större konstigheter.
Kan du inte serva själv, och/eller om Shimano inte vill ta sig an rullen om några år, finns det ett gäng privatpersoner med koll som säkert kan hjälpa.
Ursprungligen postat av WilliamgureboMin förra haspelrulle, innan jag fiskade multi, kostade 100 kr och håller än idag så det känns helt sjukt att en Exist för 80 gånger pengarna inte skulle hålla en livstid, men vad vet jag med kort erfarenhet till fiske...
Man kunde tro att en del av de skyhöga priserna köpte lång hållbarhet men det är inte sällan tvärtom.
Ursprungligen postat av WilliamgureboNu när vi ändå har en moln fyllt av dystopisk framtid gällande fiskeutrustning: mitt premiumspö jag beställde igår, kommer väl klara sig ett helt liv? Och ja, bortsett från att jag knäcker spöt. Eller slits spön ner med tiden och behöver bytas ut dem med? Spöt hade det hållbaraste ringarna titanium torzite så antar att de inte slits ner. Ett Westin W10 om det skulle spela någon roll.
Titan/Torzite har jag på flera customspön, de verkar hålla bra och även om de kanske inte är de mest tåliga ringarna som finns har jag inte hört talas om problem förutom precis då de var nya och det rapporterades några fall om sprucken keramik.
Ursprungligen postat av WilliamgureboKan man inte uppnå detta på något sett genom servning eller liknande (på de rullar man kan göra det till en ordentlig gräns)? Eller är nykänslan en once in a lifetime?
Jag är rätt enkel och rak i hur jag tänker:
Gäddfiske = rejält fiske = lämpligt med robust rulle för hållbarhet/känsla över tid.
Vad som är robust går dock, som vi gör, diskutera. Det finns många spekulationer men få sanningar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
Helt sjukt att läsa detta, och helt sjukt att det är så. Att billigare finesserullar skulle ha bättre hållbarhet. Men dyrare fokuserar väl endast på vikt och en airy känsla och glömmer hållbarheten.
En ytterligare aspekt är ju den att ni dock förmodligen fiskar mer på en säsong än vad jag gör på några år men det där går ju i perioder och vad vet jag, kanske blir så fiskesugen av min nya haspelrulle sen
Vet inte om du kanske gör just så.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggBlanda inte ihop mitt användande av "finesser" (alltså i meningen mer avancerade funktioner) med "finesse" som i lätt fiske.
Vet inte om du kanske gör just så.
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJag upplever inte att klingor slits eller mattas men det kan nog bero på klingans material och konstruktion,
Titan/Torzite har jag på flera customspön, de verkar hålla bra och även om de kanske inte är de mest tåliga ringarna som finns har jag inte hört talas om problem förutom precis då de var nya och det rapporterades några fall om sprucken keramik.
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggMen här kommer lite positiva tongångar:
Gillar du att serva själv, inte är rädd för haspel, är en nyare Twin Power enligt mig ditt absolut bästa val, jag tycker TP har en trevlig känsla av premium blandat med robusthet, även om de nya känns lite skörare.
Vill du tvunget spendera Exist-pengar, köp då en och en hög delar eller köp två och alternera mellan dem!
Twin Power, och Stella i viss mån, är enklare att serva/hålla liv i själv än Daiworna; TP'n är uppbyggt ungefär som haspelrullar varit i många år utan större konstigheter.
Kan du inte serva själv, och/eller om Shimano inte vill ta sig an rullen om några år, finns det ett gäng privatpersoner med koll som säkert kan hjälpa.Senast ändrad av Williamgurebo; 2024-04-06, 17:27.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 595 visningar
0 gillar