Haspelrulle storlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle storlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle storlek

Jag övertänker något så enormt på vilken rullstorlek jag ska köpa till mitt 20-70g gäddspö. Man brukar ju prata om att 4000-5000 storlek är lämpligt för gädda men t.ex Daiwa Exist 22 i 3000 storlek har en linkapacitet på 130 meter ungefär på 0.28 flätlina vilket är bra om tillräckligt, och sedan är slirbromsen 10kg också (samma som 4000 varianten).

Kan någon snälla förklara för mig varför jag ska välja en 20g tyngre rulle, bara för att de allmänna råden säger 4000-5000 för gäddfiske, när 3000-varianten har allt som jag behöver.

På vilket sätt gynnas man av 4000? Mer lina=längre kast, ja. Jag vet även om att man får mer kraft i vevtagen med större rullar, men är det märkbart? En person i en tidigare tråd var inne på att dreven ev. va större i större rullar vilket gör rullen mer kraftfull etc. Finns det mer att tillägga? Ska jag köpa 3000 eller 4000 och varför? Räcker 130m lina eller bör man satsa på 150m? Vad är optimalt?

Märker du skillnad på 20 gram?

Vilket spö ska rullen sitta på?

Kommer rullen väga upp så spöet för en bra viktfördelning och varken blir för bak eller framtungt?

Varför inte bara åka till en ordentlig redskapsaffär och känna på prylarna?

Vad fiskar alla andra med? :-)

Kommentera

Om 20 grams viktskillnad får dig att välja en rulle framför en annan tror jag du löper risk att stirra dig blind på just vikten.

Jag prioriterar ganska många egenskaper framför (låg) vikt då jag väljer rulle, oavsett fisketeknik eller fiskart.
      Slirbromsen kan du i viss mån bortse från, i princip alla moderna hasplar från Shimanos 2500-storlek (eller motsvarande) har idag tillräcklig slirbroms för i princip allt svenskt fiske (samt för att förstöra vissa av rullens övriga komponenter).

Kommentera

4000 kan ju ha större (hållbarare) drev då vevhuset torde vara en storlek större som jag nämnde. Ingen nackdel om du kör tungdrivna beten ofta, t ex spinnerbaits eller brottar hem gäddan.
        Du kan ju ev. välja en 3000 med max 0,25 flätlina, (0,28 är onödigt i min mening) och se hur linan lägger sig på den, men jag hade hellre valt 2019 Certate LT 3000. Om den mot förmodan slits ned i förtid så kan du köpa en ny lika dyr rulle ev en 4000= en Exsist...

Svårt att tro att Exsist håller bättre men med magnesium och lite "lull-lull" blir den avgjort dyrare och lättare, det senare knappast prio på ett gäddapö -70g. Ingen gäddfiskare lär behöva mer än 130 meter lina, tyvärr, en vanlig spollängd är 120/135 m räcker. Vänd på den efter nån säsong eller så beroende på hur ofta du fiskar.
        Senast ändrad av anteman; 2024-04-03, 23:29.

Kommentera

Det finns många faktorer som gör att en rulle passar bättre/sämre.

För mig är A & O när det gäller haspel det är att börja med hur rullen balanserar ihop med spöt & det finns bara ett sätt ta reda på det & det är klämma på spö & rulle ihop.
          En välbalanserad kombo kommer att upplevas lättare även fast den kan väga betydligt mer.

När man tittar på gäddspön för beten upp mot 70gr då görs sig en 4000 bättre ihop med ett gäddspö då det ger en bättre balans, 2500/3000 kan få det att kännas tyngre & jobbigare att fiska med

Nästa fördel är att en 4000 rulle har en större spoldiameter det gör att linan inte behöver hasplas av lika många ggr som på en grundare spole viket ger längre kastlängder.

Sen är en 4000stl robustare, gäddfiske sliter rätt mkt på rullar, styva spön, stumma linor, hårda mothugg & bottennapp sliter & då är det bra med lite kraftigare saker.
          Att drilla en gädda kräver inte så mkt, en broms jämn & fin broms över 5kg så är det tillräckligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Det finns många faktorer som gör att en rulle passar bättre/sämre.

För mig är A & O när det gäller haspel det är att börja med hur rullen balanserar ihop med spöt & det finns bara ett sätt ta reda på det & det är klämma på spö & rulle ihop.
            En välbalanserad kombo kommer att upplevas lättare även fast den kan väga betydligt mer.

När man tittar på gäddspön för beten upp mot 70gr då görs sig en 4000 bättre ihop med ett gäddspö då det ger en bättre balans, 2500/3000 kan få det att kännas tyngre & jobbigare att fiska med

Nästa fördel är att en 4000 rulle har en större spoldiameter det gör att linan inte behöver hasplas av lika många ggr som på en grundare spole viket ger längre kastlängder.

Sen är en 4000stl robustare, gäddfiske sliter rätt mkt på rullar, styva spön, stumma linor, hårda mothugg & bottennapp sliter & då är det bra med lite kraftigare saker.
            Att drilla en gädda kräver inte så mkt, en broms jämn & fin broms över 5kg så är det tillräckligt.
            Tack så mycket, detta svar var det jag sökte efter Då kör jag på 4000 som jag tänkte!

Hur känner du kring rullstorlek på en betesvikt mellan 5-25g? Större ädelfisk, abborre och lätt gäddfiske. Jag menar, med det tankesättet som du förmedlar ovan känns det ju generellt bättre med större rullar - längre kast, rullarna slits inte ut lika lätt osv. Det låter ju bra till allt, men var blir det till ens nackdel? Blir abborrfiske mindre känsligt med en större rulle? Har funderat på en 2000 storlek på det spöt men även på 2500storleken som är mycket större och har dubbelt så hög slirbroms och linkapacitet. Det var en rejäl uppgradering för att vara 500 skillnad på den rullen jag kikade på. Hur känner du där?
            Senast ändrad av Williamgurebo; 2024-04-04, 15:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              4000 kan ju ha större (hållbarare) drev då vevhuset torde vara en storlek större som jag nämnde. Ingen nackdel om du kör tungdrivna beten ofta, t ex spinnerbaits eller brottar hem gäddan.
              Du kan ju ev. välja en 3000 med max 0,25 flätlina, (0,28 är onödigt i min mening) och se hur linan lägger sig på den, men jag hade hellre valt 2019 Certate LT 3000. Om den mot förmodan slits ned i förtid så kan du köpa en ny lika dyr rulle ev en 4000= en Exsist...

Svårt att tro att Exsist håller bättre men med magnesium och lite "lull-lull" blir den avgjort dyrare och lättare, det senare knappast prio på ett gäddapö -70g. Ingen gäddfiskare lär behöva mer än 130 meter lina, tyvärr, en vanlig spollängd är 120/135 m räcker. Vänd på den efter nån säsong eller så beroende på hur ofta du fiskar.
              Tror du den kommer slitas ner? Min vision är att fiska några enstaka gånger per år (max 5) och köpa den bästa på marknaden för att slippa strul och slippa att ännu en gång känna att jag behöver en ny rulle och behöva gå in i fiskedjungeln ytterligare en gång och leta leta leta... Köper ändå det du säger med Certate, att 2 sådana är priset för en Exist, men jag känner bara att jag vill lämna denna sida och alla andra sidor för sista gången och bara fiska framöver med detta livet ut. Att spela med säkra kort. Detta eftersom jag inte fattar något i någon beskrivning på någon rulle. Förstår inte skillnaden, vilka komponenter som är bättre än vilka. Är också rädd att köpa en dyr rulle på typ 4000 men att den är lika bra som en rulle för 2000. Köper en exist för att jag läser överallt att det är den bästa haspelrullen på marknaden. Sätter punkt där, i dubbel bemärkelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

Tack så mycket, detta svar var det jag sökte efter Då kör jag på 4000 som jag tänkte!

Hur känner du kring rullstorlek på en betesvikt mellan 5-25g? Större ädelfisk, abborre och lätt gäddfiske. Jag menar, med det tankesättet som du förmedlar ovan känns det ju generellt bättre med större rullar - längre kast, rullarna slits inte ut lika lätt osv. Det låter ju bra till allt, men var blir det till ens nackdel? Blir abborrfiske mindre känsligt med en större rulle? Har funderat på en 2000 storlek på det spöt men även på 2500storleken som är mycket större och har dubbelt så hög slirbroms och linkapacitet. Det var en rejäl uppgradering för att vara 500 skillnad på den rullen jag kikade på. Hur känner du där?
                Ädel fiske har jag ingen koll på men borre och gädda har fått några stycken.
                Till borre är 2500stl den mest allrounda stl, här siktar ja på en så lätt rulle som möjligt och ett toppigt lätt känsligt spö, en 2500 funkar även bra till lättare gäddfiske med beten runt 25-40gr, till det föredrar lite längre spö och djupare auktion, typ Savagear SG4 8,3 upp till 35gr

Till borre vill jag ha så tunn lina som möjligt då jag jiggar ofta på djupare vatten och då vill man att linan skär genom vattnet, spiderwire 0.09 gillar jag till borre.
                Till lättare gäddfiske då har jag spiderwire 0.13mm, den är tillräckligt stark även till större gäddor.

Spiderwire är betydligt tjockare än specat,

Kommentera

Nja jag skrev mot förmodan... Men det beror som sagt på hur du fiskar och hanterar rullen, jag skulle inte vara orolig men en 4000 är sannolikt lite mer robust som jag nämnt tidigare.

Om jag fiskade så sällan som du så skulle den nog fungera många många år med viss TLC, gäller även en rulle för säg 1500- 2000kr. 4000-8000 kr för en rulle om man fiskar så sällan som du är att skjuta över målet egentligen men jag uppfattade att du fiskade mer och ville unna dig "lyx", därför mitt förslag om Certate, måhända en feltolkning av mig.

Sen blir jag förvirrad när du initialt i någon av dina trådar sa att du tänkte i termer av "minsta möjliga rulle" men sedan säger att du nog kör på en 4000 'så som du tänkte från början'... Så jag funderar fortfarande om du landat i vad söker.
                  För övrigt så är det min uppfattning, kalla det tro, att alla rullar numera tillverkas med en utgångspunkt att de ska hålla "tillräckligt länge", delvis givet priset men inte så länge som möjligt. Sätter punkt här, lycka till med rullköpet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                    Köper en exist för att jag läser överallt att det är den bästa haspelrullen på marknaden. Sätter punkt där, i dubbel bemärkelse.
                    "Bästa rullen" är ett högst ospecifikt begrepp.
                    Bäst på vad?

Blanda däremot inte ihop dyrast rulle med mest hållbara.
                    De vanligaste rullarna jag varit med och felsökt, för att sedan skicka tillbaka till tillverkaren, senaste åren har varit Exist, Stella och Vanquish.
                    Utvecklande av rå/dålig gång är absolut aldrig vanligt men där sticker Stella ut utifrån min erfarenhet (har dock begränsad erfarenhet av nyaste modellen).

Existen har enligt mig en onödigt krånglig uppbyggnad där det i flera fall visat sig att Daiwas egna serviceavdelning inte gjort ett särskilt bra jobb vid service/reparation.
                    I min bok talar det emot valet av Exist som livstidsrulle.
                    Men får man ett exemplar som fungerar, och fiskar den inom ramar den tål, är Exist definitivt en trevlig rulle.
                    Absolut inte bäst, inte ens nära, i mina relativt objektiva ögon.

Men man blir salig på egen tro...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden