Haspelrulle storlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle storlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill man bara fiska gädda och inte bryr sig exakt hur premium rullen känns så kan man köpa typ

Jag köpte en sån på rea för 699 eller 799 till sonen. Helt ok att fiska gädda med och håller nog några många år, men visst är det lite mer premiumkänsla i Twinpower och i Stella.

Om rullen är väldigt lätt eller inte spelar inte så stor roll vid gäddfiske tycker jag. Spöt väger endel och man dänger drag på 50-60g då kan jag inte känna om jag har 50g mer eller mindre i handen så länge spö och rulle har ok balans.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Håll i den hårt och ta hand om den väl, det kommer aldrig tillverkas en lika bra haspelrulle igen...
      Jag tänkte ett tag donera den till någon rullarkeolog i forskningssyfte men jag tror att sönerna redan har bokat den när jag slutar fiska med den

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Jag tänkte ett tag donera den till någon rullarkeolog i forskningssyfte men jag tror att sönerna redan har bokat den när jag slutar fiska med den
        Jag har letat efter exemplar i några år, bra sådana för att använda, mer slitna just för att se hur de klarat sig, även försök byta mot min 4000XD mot äldre TP men har numera givit upp svenska fynd.
        Det blir nog vad det lider en TPMG2500S till abborre samt möjligen även en 2006-2008 TP4000 till gädda, båda från Japan.

Tillhörande trådens ämne: även magnesiumvarianten av Twin Power i 2500-storlek är en relativt tung pjäs, de äldre 4000 definitivt tungviktare.
        Mycket beroende på bristen av moderna "kompositmaterial" eller det vi enkla människor kallar plast.
        Jag har ett Daiwa Prorex XR 8 fot, 20-60 gram där min TP4000XD sitter monterad. Den är heller ingen lättviktare med sina 300 gram, lina inkluderad, men trots att spöt är både nätt och lätt passar det utmärkt med 3 hekto TPXD i fästet.

Anekdot:
        Hörde från anställd i fiskebutik att ett par kunder kommit tillbaka med sina Vanford efter test på spöt/kortare tids fiske, balansen hade blivit så lustig då rullarna helt enkelt var för lätta för de aktuella spöna. Jag förstår, en C3000 med sina 180 gram på ett lite grövre gäddspö kan säkert bli knasigt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 633 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46