Haspelrulle storlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle storlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

For pikefishing with heavier baits than ~50 gr. a 2500/3000 is simply just not Fit in my opinion.
    The primary reason in my eyes is that the reel simply doesnt have the cranking power, so u Will feel to much resistance when reeling in.
    For the same reason i prefer reels like Daiwa Certate, Shimano Stella and Shimano Twinpower (especially the PG-version of the Twinpower) for pikefishing even for size 4000-reels.
    If you want something lighter that still has the strong and rigid feeling, Daiwa Exist and the 'old' Daiwa Airity would be a good choice.

My two favorites for pikefishing is the 'new' Certate if u want a reel with a higher Line intake, and Twinpower PG for a lower.
    Maybe if u do a lot of 'stop and go'-fishing with jigs with a total Weight of around 50-70, or lighter jerkbaits, the Exist and Vanquish could be better choices.
    Senast ändrad av Daiwox; 2024-04-05, 22:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      "Bästa rullen" är ett högst ospecifikt begrepp.
      Bäst på vad?

Blanda däremot inte ihop dyrast rulle med mest hållbara.
      De vanligaste rullarna jag varit med och felsökt, för att sedan skicka tillbaka till tillverkaren, senaste åren har varit Exist, Stella och Vanquish.
      Utvecklande av rå/dålig gång är absolut aldrig vanligt men där sticker Stella ut utifrån min erfarenhet (har dock begränsad erfarenhet av nyaste modellen).

Existen har enligt mig en onödigt krånglig uppbyggnad där det i flera fall visat sig att Daiwas egna serviceavdelning inte gjort ett särskilt bra jobb vid service/reparation.
      I min bok talar det emot valet av Exist som livstidsrulle.
      Men får man ett exemplar som fungerar, och fiskar den inom ramar den tål, är Exist definitivt en trevlig rulle.
      Absolut inte bäst, inte ens nära, i mina relativt objektiva ögon.

Men man blir salig på egen tro...
      Att rullen är svår att göra service på är faktiskt en stor nackdel, men det finns verktyg att köpa utomlands för att komma in har jag hört. Att rullen inte är top 1 gällande hållbarhet kanske stämmer, men gällande fiskeupplevelse är det många som upplever det, vad jag har läst.

Vad rekommenderar du för livstidsrullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

En riktig livstidsserie är ju Cardinal 3/33-7/77, under förutsättning att man står ut med klickljudet. Extremt robusta rullar med få delar och utan dagens overengineering. Visst kan man behöva balansera rotorn och självklart är det inte som att veva runt en Exist -24. Men den kommer efter dagligt användande 10 år senare kännas likadan som nu, och definitivt bättre än en lika välanvänd Exist...

Jag har själv inte varit så förtjust i dem pga av ljudet. Men droppen urholkar stenen och jag har nu mer en Cardinal 3 som är tillräckligt tyst, modifierad och allmänt trevlig för att ingå i sommarens förstafemma...

Kommentera

Vägg av text inkommande:

Ursprungligen postat av Williamgurebo
          Att rullen är svår att göra service på är faktiskt en stor nackdel, men det finns verktyg att köpa utomlands för att komma in har jag hört. Att rullen inte är top 1 gällande hållbarhet kanske stämmer, men gällande fiskeupplevelse är det många som upplever det, vad jag har läst.
          För mig är Daiwas väg med Magsealed och (de olika) specialverktygen som krävs för att komma in i deras Monocoque-modeller totalt vansinne ur synvinkeln "långsiktigt ägande".
          Med det sagt är inte verktygen ett gigantiskt problem, det går att "fuska" sig in i rullarna (eller åtminstone jag har gjort det i några Saltiga samt Exist) och verktyg finns att köpa från andra än Daiwa, utan jag ser just Magsealed som det stor problemet för mångårigt ägande.
          Vätskan säljs inte av Daiwa och även om den går att få tag i från tredjepart är jag inte säker på kvalitet.
          Å andra sidan har jag sett att Daiwas originalvätska korroderar diverse delar när den läcker ut.

Ska en Exist, eller liknande, servas ordentligt kommer vätska i princip alltid behövas. Vill också förtydliga att moderna hasplar generellt sett inte är något gemene man bör ge sig på, de är avancerade och enormt svårskruvade för den som kanske på sin höjd öppnad en Ambassadeur.
          Då är man helt plötsligt i händerna på serviceverkstaden, okej så länge det finns stöd och kompetens för modellen i fråga, något jag av personlig erfarenhet tvivlar på.

Ska ta upp en ytterligare aspekt där jag vill vara tydlig med att jag inte är säker på om problemet gäller Exist eller andra haspelrullar från Daiwa:
          Jag har felsökt några olika mer moderna multirullar från Daiwa, bland annat några stycken Zillion av modernt snitt (alltså med T-Wing och Magsealed).
          Dessa har ett yttre pinjonglager av Magsealed-typ som är av märkligt mått. Jag hittar inte vanliga rostfria lager i denna storlek och just detta kullager har en tendens att haverera.
          I perioder har lagret inte varit möjligt att beställa från Daiwa och när det väl varit det är det väldigt dyrt.
          Priset spelar väl inte roll kanske men faktumet är att det lagret så småningom kan bli ytterst svårersatt.

Har inte mätt kullagren i Exist, ovanstående kanske inte alls är tillämpligt för modellen men vill ändå ha med det ifall så vore fallet.

Ursprungligen postat av Williamgurebo
          Svår fråga.
          Barnmorskans förslag är ju ur ren hållbarhetsaspekt briljant, men förstår den som kanske vill ha en mer modern konstruktion.

Mitt (tråkiga) resonemang angående livstidsrullar handlar mer om ägarens kunskap och vilja att hålla liv i sin/sina rullar än själva rullarna.
          Jag äger personligen ett mindre gäng bruksrullar jag tänkt behålla och fiska med hela livet.
          Dels har jag valt pålitliga, för mig enkla, modeller jag har stor kunskap om och vana av att skruva. Har även köpt på mig diverse delar, och ska köpa fler, för att hålla liv i dem.

Problemet jag ser med flera moderna, dyrare haspelrullar är förekomsten av svår- eller oförklarliga fel.
          Har som sagt varit involverad i ärenden med bland andra Stella och Exist där rullarna åkt fram och tillbaka till serviceverkstäderna flera omgångar; rullarna har rengjort och smorts, drev och kullager har bytts utan att felen varken konstaterats eller åtgärdats.

Själv väljer jag främst lite äldre och/eller lite enklare rullar som faktiskt saknar finesser vilka gör dem åtråvärda på kort sikt men för mig utesluter dem på lång sikt.
          Ska inte tvinga på andra Twin Power från 2006 men vill uppmana alla att NOGA undersöka det potentiella rullvalets hållbarhet över tid om man letar just efter mångårigt rullägande.
          Det du, och andra, ser och hör från tillverkare, på sociala media och dylikt är allt som oftast ren reklam, sponsor/proffsfiskare har sällan god koll på det tekniska och deras uttalanden om hållbarhet gällande rullar (särskilt helt nya modeller) ska oftast tas med skopor av salt.

Sensmoralen:
          Hade JAG valt en haspel för medeltungt gäddfiske hade jag personligen köpt en Shimano Twin Power, några generationer gammal.
          Märkas bör dock gällande Shimano att de till och med skriver om och listar icke reparerbara rullar på sin japanska hemsida.
          Ska jag tvunget rekommendera en mer modern rulle hade jag rekommenderat en ny Twin Power i 4000-storlek. Alternativt en saltvattenshaspel av mindre storlek då dessa brukar vara lite mer rejält byggda, alltså främst ha drev och dylikt som tenderar att hålla längre vid mer slitsamt fiske.
          En uppsättning modellspecifika reservdelar bör köpas, mått på kullager bör noteras om rullen ska ha bästa möjlighet att fungera en mänsklig livstid.

Påminner återigen om att även jag ser flertalet moderna hasplar som fantastiskt fina rullar men jag är av erfarenhet tveksam till hållbarhet över tid. Men med lite tur, kunskap, skicklighet samt tillgång till delar har högst troligen även en ny Exist potential att fungera många år.

Tillägg:
          Williamgurebo du skriver att du ska använda din rulle några gånger per år.
          Ska förtydliga vad jag anser det innebära:
          Självfallet betyder sällananvändning att rullen högst troligen kommer klara sig lång tid (sett just till år och inte användningsfrekvens) förutsatt att du får ett bra exemplar.
          Det innebär dock att reservdelstillgång och möjligen även kompetens/vilja att serva/reparera rullen på märkesverkstad kommer tyna bort innan du hunnit använda rullen särskilt mycket.
          Sällananvändning är således inte bara förknippat med fördelar; olja och fett stagnerar, granulerar och torkar. Ser relativt ofta inte alltför gamla rullar som legat oanvända där demontering, rengöring samt omsmörjning är nödvändigt trots få totala gångtimmar.
          På tal om detta vet vi heller inte än hur bra magnetvätskan står sig över längre tid, jag saknar kunskap/har ingen bestämd åsikt där men viss oro kan möjligen vara befogad.
          Senast ändrad av JontaK; 2024-04-06, 13:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

En riktig livstidsserie är ju Cardinal 3/33-7/77, under förutsättning att man står ut med klickljudet. Extremt robusta rullar med få delar och utan dagens overengineering. Visst kan man behöva balansera rotorn och självklart är det inte som att veva runt en Exist -24. Men den kommer efter dagligt användande 10 år senare kännas likadan som nu, och definitivt bättre än en lika välanvänd Exist...

Jag har själv inte varit så förtjust i dem pga av ljudet. Men droppen urholkar stenen och jag har nu mer en Cardinal 3 som är tillräckligt tyst, modifierad och allmänt trevlig för att ingå i sommarens förstafemma...
            Även de Japantillverkade med utanpåliggande spole är värda att nämnas, har tre stycken C4 varav en är en C4X med snabbare utväxling. Ta mig f-n den bästa haspelrullen som finns för fiske i strömmande vatten. Perfekt till uppströmsfiske med minivobbler och spinnare.

Kommentera

Konstruktionsmässigt är det ju ytterst lite som skiljer en 4 och en C4. Snarare materialval och i viss mån toleranser. Jag har inte haft i närheten samma tur när det kommer till C-modellerna (iaf Olympic-tillverkade) som med de svensktillverkade. Jag minns inte vilka som tillverkade C4X, men generellt är de svarta bättre än gröna iaf. Jag minns at jag läste på en japansk blog om hur någon från Abu-fabriken fick spendera hela semestern på den nya japanfabriken för att få till drevskärningen. Hittar den inte nu, men posta länken om jag hittar den igen. Spännande för historieintresserade :-)

Just Cardinal 3/33 är ju en extremt populär bäcköringrulle i Japan med en med haspelmått mätt extremt stor moddningsflora. Just att det fortfarande nytillverkas reservdelar till en 50 år gammal haspelrulle är väl för mig det ultimata beviset på att det är en "livstidsrulle". Det nytillverkas spolar, linförare, kullageruppgradderingar osv. Praktiskt taget allt utom drev. Varför inga drev? Det behövs inte. Femtio år senare rulle dessa extremt välskurna drev på. Helt makalöst egentligen. Räkna upp ett par andra gamla haspelrullar med nytillverkning av delar, den som kan...

Annars håller jag i vanlig ordning med JontaK. Gamla TwinPower är just extremt välbyggda, snarare än lyxiga. Dagens rullar bygger så extremt mycket på nykänslan, mer än något annat. Inte gjorda för att varken hålla eller repareras längre än till dess att nästa årsmodell av samma rulle kommer ut, tre år senare. De är då rackliga och redo att bytas ut mot den senaste "veva i smör, nu ännu mer"-rullen. Jag råkar ha en äldre Exist från sent 00-tal och redan då shimsades vevlagren med ett manuellt avvägt antal 0,10mm shims. En för mycket eller för lite förändrar gången. Dagens rullar är inte bättre ur toleranssynpunkt och fan inte roliga att mecka med imho. Sannolikheten att man efter service har en värre rulle än före är inte obetydlig. Dessutom är det faktum JontaK nämner, att rullar snabbt blir "icke reparerbara". Sist jag kollade listade Shimano till och med några rullar gjorda 2021 som icke reparerbara. En nog så viktig faktor och det är högst osannolikt att det kommer finnas nya drev även till Exist tio år efter dess introduktion, i värsta fall inte ens fem år senare.

Men som redan nämnts är ju "livstidsrullar" mest en fråga om personligt reservdelslager. Vill man att ens Exist -22 eller vad det nu är skall bli ens "Soul Gem" och fiskas med tills barnbarnen tar studenten gör man nog dock klokt i att köpa lite extra drev redan nu...

Kommentera

Som Haspel till gäddfiske 25-75g känns Shimano Twinpower 4000 PG (har en lite äldre från 2015) robust och med premiumkänsla. För både mig och sönerna har den till gäddfiske alltid valts före Stella. Som sagt går mjukt och har låg utväxling. Sen gillar inte alla låg utväxling, men gör man det så är Twinpower 4000 PG en fin gäddhaspel.

Sedan har sönerna moderna gäddhaspelrullar (Nasci resp. Exceler). De känns otroligt lena att veva trots att de bara kostat 700-900kr på rea. Sedan som tidigare skrivits i ämnet är ju frågan hur länge? Den ena är även magsesled… Två

Sedan är även min favorithaspel genom tiderna just en Twinpower från 2005-2008 Den har kvar sin nykänsla trots 17års användning.

Kommentera

Daiwa SS såklart :-)

Daiwa | SS TOURNAMENT® LONG CAST REELS

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Äh, Black Gold!

Kommentera

C4 och andra Cardinaler ja.
                      Jag har en C4 som går riktigt fint förutom obalanserad rotor men även en Cardinal följt av flersiffrig kombination jag glömt, tillverkad i Japan av då tidens finaste plast och gjuten zink.
                      Den sistnämnda agerade då och då gäddrulle trots storlek knappt som en modern Shimano 2500 (för att gå tillbaka till storlek på rullen kontra hållbarhet) och är fiskad hundratals, om inte tusentals timmar, frekvent utlånad till mindre försiktiga personer.
                      Plastcardinalen fungerar precis lika dåligt idag som när den lämnade fabriken runt 1990.
                      Är det en bra rulle?
                      Nej, det är ingen bra rulle men den är generellt hållbar på ett sätt få moderna rullar är.

Lite liknande, men tvärtom, är mitt resonemang kring Exist (särskilt som gäddrulle):
                      Är det en bra rulle?
                      Nej, det är ingen bra rulle (för ändamålet) men den går generellt mjukt/lätt på ett sätt få andra rullar gör.
                      Som ny.

Hållbar har ju idag ibland också betydelsen funktion över tid vilket jag misstänker är en svag punkt hos en ny Exist vid tyngre fiske.
                      Har känt på otaliga Stella, Exist, Vanquish, Conquest, Metanium, Saltiga och andra relativt dyra, relativt nya rullar vilka redan efter en eller ett par säsonger inte ens varit nära nykänsla.
                      Kommer då återigen till konstaterandet att en någon enklare modell, kanske utan flaggskeppsmjukheten som ny, bibehåller känsla och funktion mycket längre.
                      Resonemanget gränsar också lite till det barnmorskan skriver här över angående försämrad funktion/känsla efter service, vilket jag känner igen. För vill man ha en rulle på livstid vill man naturligtvis att en service ska bibehålla eller förbättra känsla och funktion.

Vad har det här med trådens ämne storlek på rulle att göra då?
                      Jo, köper man en för liten, eller egentligen för klen och eller avancerad rulle för tänkta användningsområdet/tidsspannet blir risken större att rullen tappar känslan och att densamma är omöjlig att få tillbaka.
                      Jag har hanterat många tiotals exempel på detta, exempelvis där Stella 2500 bestämt SKA klara gäddfiske med beten på 100 gram, och ja överlever kanske den gör men efter inte många säsonger är känslan bättre i en ny Stradic.

Exist för mig, i likhet med bland annat Steez, är en flaggskeppsrulle, en teknikdemonstrator; likt en supersportbil gjord för att imponera till max på branschmässan och på ägaren som har möjlighet att byta efter något eller några år, men kanske inte tänkt att fungera optimalt som bruksrulle i ett tyngre register/bistrare klimat, en livstid.

Med risk att låta än mer pessimistisk resonerar jag generellt så här:
                      Ju dyrare, mer finessfylld rulle, desto tidigare och tydligare dyker bruksrelaterad försämring av känslan.
                      Det går också hävda att mindre storlek/klenare uppbyggnad ofta leder till detsamma, inom kortare tidsrymd jämfört med större rullar (med brasklappen att större rullar inte alltid är mer robusta än mindre, men det bör bedömas på modellbasis).
                      OBS: Det finns individuella undantag, ganska gott om dem, men tendensen är tydlig åt "mitt" håll.

Brasklapp igen:
                      Jag tycker gången på fabriksnya rullar av mellanklass varit fullt tillfredsställande i många år (i och med det kanske min åsikt i dessa diskussioner ska tas med en nypa salt).
                      Den som hanterat nämnda Twin Power i välskött skick från någon generation mellan cirka 2005 och 2010 vet vad jag menar. Det vi traditionalister/bruksutrustningsivrare däremot får svårt att komma i från är att våra rekommendation sällan besitter låg vikt.

Jag tycker också det är svårt att rekommendera nya rullar då tillverkarna, enligt min åsikt, försöker få till "premiumkänslan" i billigare rullar (och därmed möjligen offra hållbarhet) istället för att bygga habila bruksrullar med lång livslängd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46