Är detta ett bra förhållningssätt gällande rullstorlek på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta ett bra förhållningssätt gällande rullstorlek på haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

Öhhh, jag fiskar 3 gånger per år typ och vill lägga så lite tid på research som möjligt så jag köper "bästa" hapselrullen, men är dock osäker på om jag ska köpa 30 eller 40 storlek. Jag hatar tunga rullar. Återgår aldrig till när jag fiskade 350 grams multirulle med ett tungt gäddspö med betesvikter upp till 110g. 20 gram skillnad mellan 30 och 40-storleken är ingenting men frågan i denna chatten var väl också att få hjälp av er vad som större rullar gör bättre än mindre rullar, om det fanns mer parametrar än linkapacitet och slirbroms eller inte. Givetvis kan man prata balans men tyngre rullar vad jag har erfarenhet av bara för tyngdpunkten närmare rullen om man ser spöt som helhet, och när tyngdpunkten är närmare rullen känns det som en gammaldags våg med stöd vid rullen. 20 gram är ingenting men mindre bökigare rullar är till min preferens. Kommer dessutom aldrig kunna övertala någon med en multirulle som profilbild att en Exist är bra till gäddfiske, men jag anser att det är ok när jag endast kommer chilla och fiska upp till 65g beten. Kanske finns bättre haspelrullar till gäddfiske men jag orkar inte få mer huvudvärk av att leta i fiskedjungeln som jag nu ägnat mig åt det senaste så jag köpte bara bäst-i-test-rullen för att slippa detta. Dock kommer jag inte undan i rullstorleksfrågan, därav detta inlägget. Är heller inte så erfaren så att sätta på en 40 storlek kontra 30 storlek i en fiskebutik för att känna någon skillnad på 20 gram, kommer nog vara omöjligt haha.
    Inte för att vara den som är den, men köper du en rulle från någon av de stora tillverkarna (Daiwa, Shimano, Abu, Okuma) så får du väldigt mycket rulle redan för en tusenlapp idag. Efter typ 2-3000 spänn så betalar du egentligen bara för lyxigare material och finare toleranser, SÅ mycket bättre presterar de inte.
    Hade jag varit på jakt efter en rulle som ska användas 3 gånger per år så hade jag tagit ytterligare en Daiwa Fuego och varit nöjd så.

Generellt så får man bättre kastlängd med en större rulle då linan lättare hasplar av en större spole, gäller särskilt om man vill ha lite grövre lina till gäddfisket.

Att lägga 9000 spänn, åtminstone 3ggr mer än nödvändigt, på en rulle som ska användas 3 gånger/år för att man inte orkar göra lite research (Det finns gott om tester som jämför rullar i olika prissegment) låter helt vansinnigt i mina öron, men det är din plånbok.

Kommentera

Öhhh, jag fiskar 3 gånger per år typ och vill lägga så lite tid på research som möjligt så jag köper "bästa" hapselrullen, men är dock osäker på om jag ska köpa 30 eller 40 storlek. Jag hatar tunga rullar. Återgår aldrig till när jag fiskade 350 grams multirulle med ett tungt gäddspö med betesvikter upp till 110g. 20 gram skillnad mellan 30 och 40-storleken är ingenting men frågan i denna chatten var väl också att få hjälp av er vad som större rullar gör bättre än mindre rullar, om det fanns mer parametrar än linkapacitet och slirbroms eller inte. Givetvis kan man prata balans men tyngre rullar vad jag har erfarenhet av bara för tyngdpunkten närmare rullen om man ser spöt som helhet, och när tyngdpunkten är närmare rullen känns det som en gammaldags våg med stöd vid rullen. 20 gram är ingenting men mindre bökigare rullar är till min preferens. Kommer dessutom aldrig kunna övertala någon med en multirulle som profilbild att en Exist är bra till gäddfiske, men jag anser att det är ok när jag endast kommer chilla och fiska upp till 65g beten. Kanske finns bättre haspelrullar till gäddfiske men jag orkar inte få mer huvudvärk av att leta i fiskedjungeln som jag nu ägnat mig åt det senaste så jag köpte bara bäst-i-test-rullen för att slippa detta. Dock kommer jag inte undan i rullstorleksfrågan, därav detta inlägget. Är heller inte så erfaren så att sätta på en 40 storlek kontra 30 storlek i en fiskebutik för att känna någon skillnad på 20 gram, kommer nog vara omöjligt haha.

Vad har du haft för rulle och spö tidigare?

Kommentera

Kommer dessutom aldrig kunna övertala någon med en multirulle som profilbild att en Exist är bra till gäddfiske, men jag anser att det är ok när jag endast kommer chilla och fiska upp till 65g beten.
        Nej, du kommer inte kunna övertala mig och jag ämnar inte övertala dig.
        Däremot kanske vi kan lära oss av att diskutera istället för att döma ut någon efter valet av profilbild?

Har varit med om att skicka tillbaka några Exist, både nya och sparsamt använda, till Daiwa då de utvecklat väldigt dålig/kuggig gång antingen som ofiskade eller fiskade några pass.

Kort sammanfattning av min historik, som sträcker sig lite längre än min Daiwa Pixy på profilbilden:
        Rullskruvande i närmare 25 år, ägande av minst hundratalet rullar, däribland många tiotals haspelrullar, import av många tiotals rullar av alla typer. Tappat räkningen men har troligen felsökt och/eller öppnat hundratals haspelrullar genom åren.
        Jag har ingen agenda annat än att hjälpa folk välja rätt rulle, precis som jag gjort i 20 år, med brasklappen att byggkvalitet och hållbarhet över tid nästan alltid är min förstaprioritering.
        Det här kanske inte betyder något för dig, men tänkte jag kunde ha med det för att förtydliga att jag är lite mer än en multirulle på profilbilden.

Det verkar som du har en ganska rigid hållning till vad du vill ha, möjligen grundat på reklam, och att du kanske är ute efter att få dina egna tankar bekräftade.
        Säger inte att det absolut är så men stött på just detta i ganska många fall.

Anekdot till ämnet:
        En gång i tiden hade jag sista japantillverkade Shimano Stradic-varianten som profilbild, en rulle jag fiskade väldigt ofta och som jag fortfarande håller som en av världens mest lyckade haspelmodeller.

Ytterligare anekdot:
        Jag fiskar sedan ganska många år en relativt stor del av mitt gäddfiske med en Twin Power XD4000, tidigare fiskade jag en del gädda med ovan nämnda Stradic i 2500-storlek.
        Tycker 4000 är trevligare till ändamålet även om jag föredrar den äldre Stradic mot mer moderna TP.
        Senast ändrad av JontaK; 2024-04-05, 22:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 697 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46