Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
    Ja det skulle jag gärna göra!
    Men det verkar inte som han varit här på några månader tyvärr.
    Jag får avvakta och se om han kommer online.
    Jag mottaget gärna synpunkter från andra i väntan på Jonta.

/F
    Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är din rulle lite ”orolig”. Jag är ingen rullmekare av rang men det du beskriver skulle kunna skyllas på ett slitet kullager.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Mja jag har kollat lagren och dom går mjukt och lent..
      Det känns mer som drevkuggar som gor grovt eller vad man ska säga.
      Har testat och korsbyta drev och pinjong med de gamla jag har åxå.
      Men dom där plastdreven har jag inte gjort något åt. Kan det vara dom tro?
      Vad menar Jontak med kopplingsdrevet ?
      "kopplingsdrevet har skurit in i vevaxeln"?

/F

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Enklaste svaret, skicka rullen till jontak.

De enda rullrelaterade försändelser jag tar emot (i mängder) är hotbrev från Magsealed-, Conquest- samt Tranx-ägare, upprörda över att jag hade rätt.

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
        Vad menar Jontak med kopplingsdrevet ?
        "kopplingsdrevet har skurit in i vevaxeln"?
        Drevet, eller snarare kransen i stål längst in (eller näst längst, minns inte exakt hur Beasten ser ut) mot stativet på vevaxeln. Kuggarna på denna krans slår till frikopplingsplinten så att rullen kopplar i, om/när rullen har backspärrshake är det just dessa kuggar den greppar.

Skapa en tråd specifikt för rullen om du inte lyckats lösa den än så kan vi fundera vidare där.

Kommentera

För mig har tranxarna varit super och absolut täta, men å andra sidan är jag finväders fiskare och speciellt mkt vatten är dom inte utsatta för. Men vad säger du om okuma Komodo 364? Tänkte att du sett mer rullar än mig. För övrigt så är ju eveghets skruven i plast på tranxarna lite tråkig. Man undrar ju hur länge den håller, verkar finnas i metall att köpa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mathias 70
            För mig har tranxarna varit super och absolut täta, men å andra sidan är jag finväders fiskare och speciellt mkt vatten är dom inte utsatta för.
            ​Under dina förutsättningar har Tranx all potential i världen att vara en trevlig, välfungerande rulle.
            Sticker inte under stol med att den (i 300-storlek) är en relativt välbyggd rulle.
            Nageln i mitt öga är att Tranx knappast marknadsförs som finväderrulle.

Men vad säger du om okuma Komodo 364? Tänkte att du sett mer rullar än mig.
            Har ingen direkt relation till Komodo annat än att flera bekanta köpte en (tidigare?) variant i 300-storlek för många år sedan och såvitt jag vet har dessa exemplar fungerat minst lika bra som andra stora lågprofilare.
            Känns bra gör de, men det är subjektivt och säger ingen om kvalitet, praktisk funktion eller hållbarhet över tid.

För övrigt så är ju eveghets skruven i plast på tranxarna lite tråkig. Man undrar ju hur länge den håller, verkar finnas i metall att köpa.
            Jo, jag lovsjöng ju lilla Tranx till en början.
            Idag kan jag inget annat är avråda från alla rullar med evighetsskruv i plast, sitter ju i fler än Tranx 200.
            Evighetsskruv/knivbult är utsatta delar, inte sällan drabbade av problem. Att ens komma på att använda plast är för mig totalt oförklarligt.

Kommentera

Det är tyvärr plast i 400 också. Än så länge fungerar det bra, 4 år och ca 120 fiske pass. Trevliga rullar annars och kastar riktigt bra. Men lär knappast hålla 60 år som ett par ambassadörer som används fortfarande av mig.
              Sen har jag alltid rullarna inomhus och tror faktiskt det sparar dom en del. Nå får väl helt enkelt köpa en Komodo för att syna själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 592 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46