Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirullars hållbarhet i relation till storlek/typ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

    Byta ut bromslameller är både enkelt och billigt. Dessutom är det om något förbrukningsvara i högre utsträckning än t.ex. kullager.

    ABU:s runda rullar har klenare broms än konstruktionen tillåter medan många lågprofilare (oavsett tillverkare) har alldeles för stark broms. Många uppgraderar även bromsen på sina rullar… jämnare broms fattar jag men starkare är ofta poänglös.
    Har aldrig behövt mer än 5-6 kg broms
    somjag har max på mina rullar. Men då har jag inte fått någon 15 kg gädda i och för sig.
    Drillade en dryg 5kg lax för några månader sedan med 5kg broms utan minsta problem.

    Kommentera


    • #12
      Många fiskar ju lax i älv med Danielsson orginal rullar som helt saknar broms. Själv har jag en 2w till mitt gäddflugfiske. Så egentligen behöver man inte så mycket broms egentligen

      Kommentera


      • #13
        Här kan man ju dra paralleller till bilar och vilka andra maskiner som helst. Finns ju en anledning till att man har viktbegränsning på bilar tex, både last i bilen och eventuellt släp. Det är det maximala bilen är dimensionerad för att både kunna dra och få stopp på!

        Ju mer "teknologisk avancerade" (överkomplicerade) prylar blir desto kortare blir livslängden, gäller även rullar.

        Kommer i knappast finnas några lågprofilare kvar om 50-70 år som det gör klassiska Ambassadeurer idag, samma sak gäller haspelrullar, ren skit idag jämfört med förr. Visst känns dom lenare att veva de 2 första säsongerna innan lager och annat börjar glappa och dom väger mkt mindre, men en det finns gott om fullt fungerande Daiwa/Abu hasplar kvar ända ifrån 60-70talet. Dagens hasplar finns det knappt 10 år gamla av kvar.

        Sedan styr ju användandet och framför allt service till STOR del hur länge en rulle lever. Man kan ju döda vilken rulle som helst på en månad om man vill, bara fiska i saltvatten i tropikerna och ge fan i att vare sig skölja av den med sötvatten med jämna mellanrum och att inte ge den någon smörjning alls.

        På min lilla Black Max 3 känner man ju att hela rullen börjar nå sitt max när kastvikten bara är på 40g och man tar i lite, på min Pro Rocket känns det inte alls.

        Kommentera


        • #14
          ...och ju mer överkomplicerade (jäkligt bra beskrivande ord Koster) rullar desto mer service tarvar de. Som du säger, tunga, kuggiga Michell- eller ABU-hasplar från 70-talet maler på än, trots modest service och snålt med smörja.

          Men det är ju tyvärr grejen nu, service är svårtillgängligt och dyrt. Lättare att köpa nytt.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            ...och ju mer överkomplicerade (jäkligt bra beskrivande ord Koster) rullar desto mer service tarvar de. Som du säger, tunga, kuggiga Michell- eller ABU-hasplar från 70-talet maler på än, trots modest service och snålt med smörja.

            Men det är ju tyvärr grejen nu, service är svårtillgängligt och dyrt. Lättare att köpa nytt.
            Planerad livslängd borde vara olagligt om klimatförändrigar drivna av mänskliga koldioxidutsläpp vore sant, men verkligheten visar det helt motsatta. Kvalitén och livslängden på allt vi använder går bara neråt hela tiden så att vi skall tvingas konsumera mer, gå inte på lögnen.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Intressanta inlägg av gabbu angående Shimanos MGL-spolar till gäddfiske i den här tråden fick mig, återigen, att fundera kring rullars hållbarhet gällande betesvikt, lingrovlek, fisketeknik och spötyp.
              Rost och liknande har bland annat jag avhandlat i andra trådar, här gäller det alltså hur fiskets krafter potentiellt skadar rullen.

              Förr om åren, då Ambassadeuren var dominant till gäddfisket fick vi som var unga inte sällan höra "skaffa dig en 6000 om du ska fiska så stora beten, de mindre håller inte".
              Saken är ju att godstjocklek och typ av material generellt är identiska mellan 4000-5000-6000 varvid 4000 istället borde vara mer vridstyv.

              "Små" rullar blev i mina kretsar mer vanliga för, med gamla mått mätt, väldigt tungt fiske (120 gram+) då Revo Beast och Tatula 200 äntrade svenska scenen.
              Har synat många sådana rullar, ytterst få har haft skador/slitage orsakat av betesvikt. De dominerande teknik/kraftrelaterade skadorna jag sett har orsakats av att kopplingsdrevet skurit in i vevaxeln.

              Det talas ofta om att dreven potentiellt skulle ta stryk i mindre rullar, dreven är dock ofta snarlika i storlek (pinjongdrevet ofta identiskt) mellan större och mindre modeller, och jag har personligen sett betydligt fler stora rullar med dåliga drev än små (också mer modell- än storleksspecifikt).
              Ibland talas det också om kullager, men kullagers typ samt storlek är inte sällan identiska mellan små och stora varianter.

              Spolar då?
              Jo, det är klart att tunna, grunda spolar blir skörare än motsatsen, allt annat lika. Men hur skiljer sig materialens hållfasthet idag jämfört med för 20 år sedan?
              Är verkligen en modern MGL-spole för klen att fiska 100-grammare med?

              Det förefaller vara en tydlig trend att mindre, kanske mer typiska "bassrullar" nu och senaste åren används mer och mer till gäddfiske.
              Jag tittar inte i rullar som jag gjorde förr och skulle därför vara tacksam om ni som fiskar mindre, "klenare" rullar till gädda delar med er här.
              Har ni haft problem, eller är det kanske så att er nätta, moderna lågprofil från Shimano klarat sig längre/bättre än er gamla JB eller Curado 301E?

              Hoppas också att ni som haft eventuella bekymmer vågar träda fram och är också medveten om att det ofta är relativt nya/nyinköpta rullar som diskuteras, vilket kanske inte ger en rättvis jämförelsegrund mot gamla Ambassadeurer eller Lexa 300.
              Jag har en Revo Beast RVO3. Den är ju inte precis ny längre men tänkte ändå dela med mig då jag även skulle behöva lite hjälp.
              Den har funkat klockrent i många år men för ett par säsonger sedan så började den bråka.
              Halva vevtaget liksom "durrar" eller vibrerar, vid invevning med bete, eller vid lite motstånd här hemma. Knappt märkbart annars när man bara tar in slack eller torrvevar..
              som att drevet eller pinjongen skulle vara slitet.
              Jag öppnade upp å servade rullen men det hjälpte inte.
              Skickade dentill svängsta där dom bytte drev, pinjong, knivbult och evighetsskruven men det hjälpte inte heller.
              Så då hamnade det i skamvrån i förrådet, tills nu..

              Det skulle kunna vara att det blev så här vid en rejäl fight med en storgädda som tog mycket broms men minnet sviker då tiden gått fort.

              Det är ju en otroligt snygg rulle med sina gavlar i coatad titan.
              Lätt den snyggaste beasten.
              Kanske till och med Abus snyggaste lågprofilare!?

              Jag skulle vilja få den smooth igen.
              Några tips på vad det kan vara?
              Har kollat det mesta som mina rätt basic kunskaper i rullmek tillåter.

              Det enda jag kan se är något avvikande är att spolbromsen endast biter på dom absolut sista klicken och att den inte bromsar spolen speciellt mycket även helt i botten. (inte för att jag någonsin har dett i bött)
              Frikopplar jag snurrar spolen galant och vevar jag med boms så är rullen silkeslen..

              När jag har delar på rullen och snurrar på dreven så får jag en väldigt liknande vibration mellan drev och pinjong när pinjongen är "lös" så att säga. När inte spolaxeln är där som stöd.

              Hjälp mottages!!

              /F



              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg

                Jag har en Revo Beast RVO3. Den är ju inte precis ny längre men tänkte ändå dela med mig då jag även skulle behöva lite hjälp.
                Den har funkat klockrent i många år men för ett par säsonger sedan så började den bråka.
                Halva vevtaget liksom "durrar" eller vibrerar, vid invevning med bete, eller vid lite motstånd här hemma. Knappt märkbart annars när man bara tar in slack eller torrvevar..
                som att drevet eller pinjongen skulle vara slitet.
                Jag öppnade upp å servade rullen men det hjälpte inte.
                Skickade dentill svängsta där dom bytte drev, pinjong, knivbult och evighetsskruven men det hjälpte inte heller.
                Så då hamnade det i skamvrån i förrådet, tills nu..

                Det skulle kunna vara att det blev så här vid en rejäl fight med en storgädda som tog mycket broms men minnet sviker då tiden gått fort.

                Det är ju en otroligt snygg rulle med sina gavlar i coatad titan.
                Lätt den snyggaste beasten.
                Kanske till och med Abus snyggaste lågprofilare!?

                Jag skulle vilja få den smooth igen.
                Några tips på vad det kan vara?
                Har kollat det mesta som mina rätt basic kunskaper i rullmek tillåter.

                Det enda jag kan se är något avvikande är att spolbromsen endast biter på dom absolut sista klicken och att den inte bromsar spolen speciellt mycket även helt i botten. (inte för att jag någonsin har dett i bött)
                Frikopplar jag snurrar spolen galant och vevar jag med boms så är rullen silkeslen..

                När jag har delar på rullen och snurrar på dreven så får jag en väldigt liknande vibration mellan drev och pinjong när pinjongen är "lös" så att säga. När inte spolaxeln är där som stöd.

                Hjälp mottages!!

                /F


                Enklaste svaret, skicka rullen till jontak.

                Kommentera


                • #18
                  Ja det skulle jag gärna göra!
                  Men det verkar inte som han varit här på några månader tyvärr.
                  Jag får avvakta och se om han kommer online.
                  Jag mottaget gärna synpunkter från andra i väntan på Jonta.

                  /F

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 521 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 131 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  278 svar
                  47 568 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  536 svar
                  90 255 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Kimmen
                  av Kimmen
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 598 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X