Daiwa Tatula 80 TW, hur tar man ut spårryttaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula 80 TW, hur tar man ut spårryttaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

det är väl snarare tvärt om, tappar man sprinten är det bara att klippa en bit av en krok eller nått och peta i? som gjort för fältmässig lösning!
    Kan ju peta in kork i vanlig cylinder också.

Kommentera

Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg

Hade aldrig tagit av o-ringen i fält. Sprinten lär tappas bort direkt. Nej, usel konstruktion av Daiwa.
      Tycker helt tvärtom. Många rullar behöver du skruva ner till molekyler för att komma åt linspridare och dylikt. Shimano t.ex. Jag gillar servicevänlighet och det här är faktiskt en bra idé av Daiwa för att enklare komma åt linspridare och evighetsskruv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Tycker helt tvärtom. Många rullar behöver du skruva ner till molekyler för att komma åt linspridare och dylikt. Shimano t.ex. Jag gillar servicevänlighet och det här är faktiskt en bra idé av Daiwa för att enklare komma åt linspridare och evighetsskruv.
        Är väl bortskämd med mina Abu-rullar då. En enkel skruv. Och skruvmejsel har man ju med sig i båten.

Kommentera

Är väl bortskämd med mina Abu-rullar då. En enkel skruv. Och skruvmejsel har man ju med sig i båten.
          Bara nyfiken men hur ofta brukar du behöva plocka isär linspridaren på sjön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Aldrig. Men det var någon här som skrev att Daiwas utformning på mekanismen för att ta ur språrryttaren var genialisk eftersom man kan göra det på sjön.

Kommentera

Hade aldrig tagit av o-ringen i fält. Sprinten lär tappas bort direkt. Nej, usel konstruktion av Daiwa.
              Har inte tagit bort ngn o-ring eller sprint även om det någon enstaka gång hade varit bra att rensa kring evighetsskruven. I så fall rekommenderars att göra det med förstånd, sitta ned med rullen i knät och rätt verktyg. Det är en billig lösning, mekvänlig som nån sa, så usel är att ta i men man bör ju ha viss koll på o-ringen över tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Mycket sällan. Men snarare efter turen, om det fastnat massor av guck i spridaren. Och då är jag oerhört tacksam över att det bara är en O-ring där.

Kommentera

Mycket sällan. Men snarare efter turen, om det fastnat massor av guck i spridaren. Och då är jag oerhört tacksam över att det bara är en O-ring där.
                  Jag måste vara lyckligt ovetande om hur andra tillverkare gör. Abu har en hatt man skruvar av. Är det mer invecklat på Shimano t.ex.?

Kommentera

Jag måste vara lyckligt ovetande om hur andra tillverkare gör. Abu har en hatt man skruvar av. Är det mer invecklat på Shimano t.ex.?
                    Där har du en hatt man skruvar av, men den går inte att skruva av om du inte skruvar av tumstödet (framtill, sitter för linspridaren). För att skruva bort den måste du öppna rullen och ta bort vevaxeln. Annars kan du inte komma åt den.
                    Click image for larger version  Name:	rs_40_600x.jpg?v=1644099108.jpg Views:	0 Size:	35,0 KB ID:	2633686
                    Det GÅR inte att komma åt. Du måste ta bort ena pinnen som går igenom linspridaren och sedan vinkla upp linföraren för att komma åt att skruva av. Extremt pilligt, då rullfoten är i vägen. Dessutom måste du vinkla linspridaren lite. Ännu värre på gamla Shimano-rullar, där linförarlocket sitter bakåt.

Click image for larger version  Name:	rs_40_600x.jpg?v=1644099108.jpg Views:	0 Size:	35,0 KB ID:	2633687

Kommentera

Där har du en hatt man skruvar av, men den går inte att skruva av om du inte skruvar av tumstödet (framtill, sitter för linspridaren). För att skruva bort den måste du öppna rullen och ta bort vevaxeln. Annars kan du inte komma åt den.
                      Click image for larger version Name:	rs_40_600x.jpg?v=1644099108.jpg Views:	0 Size:	35,0 KB ID:	2633686
                      Det GÅR inte att komma åt. Du måste ta bort ena pinnen som går igenom linspridaren och sedan vinkla upp linföraren för att komma åt att skruva av. Extremt pilligt, då rullfoten är i vägen. Dessutom måste du vinkla linspridaren lite. Ännu värre på gamla Shimano-rullar, där linförarlocket sitter bakåt.

Click image for larger version Name:	rs_40_600x.jpg?v=1644099108.jpg Views:	0 Size:	35,0 KB ID:	2633687
                      Ja, då förstår jag era argument! Har märkt att jag gillar att serva och skruva med mina rullar, så sådana här saker blir viktigare och viktigare om man är på jakt på ny rulle!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 627 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46