Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Jag köpte en färdigtrimmad 55:a ProRocket ifrån Sportfiskeboden som jag tänkte använda till HÖ men blev mycket besviken på den rullen, tyckte inte alls den fungerade bra där och sålde den ganska snart. Idag när jag använder multi på kusten så är det en billig Black Max3, fungerar långt mkt bättre än UT ambissen tycker jag. Magnetbroms är helt överlägset centrifugalbroms i blåsiga förhållanden, trots att det kostar de sista metrarna i kastlängd.
    Trodde aldrig att jag skulle komma att gilla den billiga rullen så mkt som jag gör.
    Kunde ju sätta magnetbroms i din 55:a :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Blev det en ny rulle till vårfisket? 22 Excence DC ligger nog bra till i kastlängd, även nyfiken på vad en SLP Works Mag-Z boost spole skulle göra i en 21 Zillion.
      SLP Works spolen väger nästan lika som original om jag sett rätt.
      Roro LC, långa kast spole väger hälften. Frågan är om den håller.

      Kommentera


      • #23
        Daiwa Zillion 21 till havsöring

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

          SLP Works spolen väger nästan lika som original om jag sett rätt.
          Roro LC, långa kast spole väger hälften. Frågan är om den håller.
          Så kan det vara men jag tror inte spolvikt är lika avgörande med kompakta 20-30g beten. kastbromsen, spolen med Mag-Z Boost har en annan, mindre ingripande bromsprofil så den ska leverera bättre kastlängder än t ex SV- Boostbromsen med dessa beten.
          Sett videon med Zillionrullen och faktiskt prövat min till HÖ för ca ett år sedan, kastar ungefär som 12 Exsence DC utan att vara "nervös" i motvinden därav mitt intresse av Z-boostspolen.

          Nånstans sa någon på YT att en Daiwa Steez A ll kastar längre än en 22 Excence DC med beten ca 20-30g. Kan ju stämma men frågan är hur säker den är från PO då, min 2012 Excence DC är ju trygg, lugn även i motvind.
          Senast ändrad av anteman; 2024-06-24, 21:12.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

            Kunde ju sätta magnetbroms i din 55:a :-)
            Absolut, men jag vill inte behöva lägga 5000kr för att få en rulle att klara samma sak som en för 700kr gör direkt ur kartong.
            Älskar Ambassadeur pga hållbarheten och hur lätta dom är att serva och reparera, men när man bara använder rullen ett par ggr om år så går priserna idag inte att motivera längre. Min bil som jag kört i 11 år och 14000mil kostade 5000kr när jag köpte den.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Så kan det vara men jag tror inte spolvikt är lika avgörande med kompakta 20-30g beten. kastbromsen, spolen med Mag-Z Boost har en annan, mindre ingripande bromsprofil så den ska leverera bättre kastlängder än t ex SV- Boostbromsen med dessa beten.
              Sett videon med Zillionrullen och faktiskt prövat min till HÖ för ca ett år sedan, kastar ungefär som 12 Exsence DC utan att vara "nervös" i motvinden därav mitt intresse av Z-boostspolen.

              Nånstans sa någon på YT att en Daiwa Steez A ll kastar längre än en 22 Excence DC med beten ca 20-30g. Kan ju stämma men frågan är hur säker den är från PO då, min 2012 Excence DC är ju trygg, lugn även i motvind.
              Nya Zillion HD har ju Mag Z Boost spole. Den spolen kanske passar i -21 Zillion.


              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

                Nya Zillion HD har ju Mag Z Boost spole. Den spolen kanske passar i -21 Zillion.

                Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?
                  Kör Sufix 131 0,185 mm, sufix 131 är min absoluta favoritlina.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?
                    Zillion HD spolen blir nog onödigt djup.
                    En Japan som testar SV Boost mot Mag Z Boost och det verkar kasta lika med 25g. Skulle vara kul att testa SLP Works Mag-Z boost spole​n.

                    Senast ändrad av Hepper2; 2024-07-28, 08:20.

                    Kommentera


                    • #30
                      ​​​Intressant och ja lite förvånade om SV-Boost spolen kastar i princip jämnt med Z-Boost spolen för honom men vill gärna pröva den ändå. Kanske ger den senare några meter mer med ett 9'7" spö som ger spolen högre varvtal (än ett 7' spö) och däri ligger måhända skillnaden mellan spolarna, denna torde bromsa lite mindre vid höga varvtal.
                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240320_223651_Chrome.jpg Views:	0 Size:	330,8 KB ID:	2644540
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 512 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 120 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 558 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      90 214 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X