Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kolnej
    replied
    Testa en Svivlo 100 så får vi en bra recension av den, just HÖ fiske från land (trycka på ordentligt) i riktigt kallt väder i jobbiga vindar (med handskar etc) är kanske den enda intressanta applikationen av kastsystemet som jag kan komma på iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Är det bara kastlängder som är prio så slår ju inget Haspel. Jag fiskar själv med Multirulle (rundgavlade från svängsta) men har nu denna höst återupptaget mina Hasplar, kommer köra Haspel till Havsöring och Borre, sen Multirulle till Gösen :-)

    Jag hade en Shimano CC DC 51 för en tid sedan och den kastade långt utan större ansträngning :-)
    Har även haft Morethan rullen som folk nämnde här (plastigaste rullen jag någonsin haft)

    En annan du kan kolla efter är Amba 4600/4601 DDL som är den lättase i 4000-klassen som Svängsta gjort. Utan trim kastar den mycket bra ner till 10-12g
    men slänger du i bättre lager och lagrad evighetsskruv kastar du väldigt långt :-)

    Men jag skulle välja en bättre Haspel till Havsöring :-)

    Jag kör Shimano Stradic C3000HG och en Shimano Vanford C3000HG just till havsöring numera :-) inga superdyra rullar men oj vad mycket rulle för pengarna :-)

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    En liten outsider. Kräver lite jobb och lite delar. Men hittills har ingen rulle oavsett märke eller pris slagit den i kastläng jag provat.
    4500CT. Bygger på en 6500 magelite men omgjord till 4000 och utan linspridare.

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Shimano Antares är den rullen som kastar längs, otrimmad. Men den rekommenderas inte till saltvatten fiske. Jag skulle kolla på Nya 22 Exsence Dc är en Antares som är saltvatten beständig. https://japantackle.com/casting-reel...exsencedc.html

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Skulle kika i gamla trådar på forumet då Shimano Excence DC hypades…

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Shimano Antares DC -21 är nog det bästa du kan hitta.
    Kör den själv.
    Daiwa Morethan PE1000 har jag testat, men den har inte samma kastlängd om det är det du är ute efter. Grym annars men jag tror spolen har för liten diameter för att bli en riktig långkastare.

    4x8 DC brake system Extra efficient X-SHIP gear system Micro module gears Magnum Light Spool 3 Hagane aluminum alloy body Sealed anti-rust ball bearings S-ARB S3D balanced spool Silent tune, pre-load spool spin system remove wobble from spool spin

    Lämna en kommentar:


  • Ahkka
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Måste det vara en ambassadeur? Prova en morethan 1000 PE TW eller kanske en Steez TW HLC.

    Har som du en hel drös trimmade ambor i alla storlekar och iblnad behöver man söka sig vidare för att hitta det man söker.
    Tack för tips! Ser intressanta ut, får undersöka dessa vidare!

    Lämna en kommentar:


  • Ahkka
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Jag vill inte verka dryg men jag fattar egentligen inte vad du vill uppnå med att skaffa ny rulle förutom varm gavel att hålla i? Eftersom du märkt att det inte skiljer så mycket mellan det du har så har du svaret redan, du kommer inte hitta 30 meter till utan det skiljer +-5 meter och sedan är det rullens tendens till nervositet beroende på vilket spö och drag som används. Jag har provat en del multi rullar till hö och skulle säga prio ett är att rullen känns bra att hålla i. Kallt blir det oavsett eftersom din hand blir blöt vilket kan undvikas om du väljer haspel istället. Nu fiskar jag en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 och den kastade lika långt som till exempel en CC TE DC 200 som jag hade ett tag samt andra DC rullar och ett gäng lågprofilsrullar.
    Frågan vad jag vill uppnå är motiverad och svaret är väl typ: Gången och känslan från 5500 Pro Rocketen, problemfriheten i kast från 3600, vikt och storlek från Revon. Plus gärna några meter tlll i kastlängd jfrt med 3600:an. Och måste inte vara ABU. Och jag vet att det är ett lyxproblem och att jag klarar sig alldeles utmärkt med 3600:an. Fast kan man ta det ett snäpp till, varför inte..? Och när det gäller kyla så tycker jag nog att 3600:an kyler märkbart mer än t ex Revon, alldeles oavsett att fingrar är lika blöta i båda fallen. Och det du säger att det inte skiljer särskilt mycket mellan mina olika rullar tycker jag inte stämmer, tycker skillnaderna i egenskaper är ganska stora mellan rullarna (däremot kanske inte så stor skillnad mellan trimmat/otrimmat i de här viktklasserna på drag..?).

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Måste det vara en ambassadeur? Prova en morethan 1000 PE TW eller kanske en Steez TW HLC.

    Har som du en hel drös trimmade ambor i alla storlekar och iblnad behöver man söka sig vidare för att hitta det man söker.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Jag vill inte verka dryg men jag fattar egentligen inte vad du vill uppnå med att skaffa ny rulle förutom varm gavel att hålla i? Eftersom du märkt att det inte skiljer så mycket mellan det du har så har du svaret redan, du kommer inte hitta 30 meter till utan det skiljer +-5 meter och sedan är det rullens tendens till nervositet beroende på vilket spö och drag som används. Jag har provat en del multi rullar till hö och skulle säga prio ett är att rullen känns bra att hålla i. Kallt blir det oavsett eftersom din hand blir blöt vilket kan undvikas om du väljer haspel istället. Nu fiskar jag en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 och den kastade lika långt som till exempel en CC TE DC 200 som jag hade ett tag samt andra DC rullar och ett gäng lågprofilsrullar.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 521 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
217 svar
30 131 visningar
0 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
278 svar
47 568 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
536 svar
90 255 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Kimmen
av Kimmen
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 598 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X