Ska köpa lågprofilare för gäddfiske, söker åsikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska köpa lågprofilare för gäddfiske, söker åsikter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    När det gäller utväxling så har jag märkt att Revo 5 X på Zilla spöt ger i ett halvt varv lagom med lininhämtning med swimbaits, Buster Swim, Scout Swim och Westin Swim 12cm. Även Ticsaren och Lazy Jerk Distance funkar bra med denna kombination.

    Dvs så att när jag vickar spöt neråt så får ja den att slå ut åt ena hållet och när ja slår spöt uppåt igen så slår betet ut åt andra sidan, med halvt vevtag ner/upp, dvs ett helt vevtag ger betet ett höger och ett vänster utslag.

    Tr​or inte de är såhär de flesta jerkar då det inte ser ut så på tuben, men jag har ingen i min bekantskapskrets som kan jerkfiska, så fått bli såhär Gör ingen större skillnad mot bara vevjerka med halva vevtag direkt, men känns mer riktigt. Så det där med högre utväxling för jerkbaitfiske stämmer inte särskilt bra, som ni redan skrivit. Tur jag inte köpte den högre utväxlade som jag tänkte göra.

    Kommentera


    • #12
      Gäddfiske sliter hårt på rullar, man har styva spön, stumma linor, overruns & man fastnar med jämna mellanrum i vass & stenar. Sånt sliter på rullar.
      Till mitt gäddfiske har jag kört med 200 eller 300 stl på rullar. Kört mest dem Tatula 200 i 200 stl & det är en grymt bra rulle som tål massor av stryk & kastar mkt bra allt från skedar upp till tyngre gummibeten. Men det är en mindre rulle med mindre drev så dom slits lite fortare & man behöver byta dom lite då & då.
      Nya drev från Daiwa kostar inte många kronor & är en enkel operation att byta.
      Även Curado 200 har jag provat, men det var en kort period så jag kan inte uttala mig om hur stryktålig den är, men den kastar fantastiskt bra & långt.
      Spontant känns den inte lika robust som Tatula 200.
      Kör nu uteslutande med 300stl då det passar mina spön bättre, sen håller dom betydligt bättre än en 200stl & man får mer kraft i rullen den känns inte lika påfrestad om man har beten med lite motstånd i.
      Även där är Tatulan en favorit, men även kört mkt med Tranx 300.

      Utväxling är så personligt men oftast har jag 5,8 - 6,3:1 i utväxling till gäddfisket tycker det funkar bra till alla typer av beten & tider på året.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
        Glömde bort denna tråden, hade nåt i bakhuvudet om att jag startat en tråd om detta men hittade inte den här, tills ja kollade min profil. Många bra tips här.

        Jag köpte den begagnade Citrix 364:an, inte särskilt nöjd med den. Den glappar ordentligt både i vevknopparna och själva vevaxeln och jag är allergisk mot sådant då jag hållt på mycket med motorer, i min "värld" är det ett gravt fel när det glappar mycket i dessa delar då jag vet att det inte är så svårt att undvika detta om man lägger ner tid på det i utvecklingen av rullen.

        Så den Citrixen lägger jag ut igen på annons för de 700 jag betalade för den. Tycker dessutom att den är lite väl tung och stor för mitt fiske. Om någon vill köpa den, skicka ett pm.

        Just nu kör jag med en Revo 5 X på mitt Zilla Jerkspö som blivit det enda jag använder för mitt fiske. Kan kasta ordentligt långt med det spöt och rullen, märker ingen större skillnad mot mitt Sg2 7'3" 50-100g haspelspö med senaste generationens Revo X på där med, i haspelversion.

        Jag är dock likväl fortsatt på G att köpa en kraftigare rulle, och det kommer bli något i 200 storlek. Just nu lutar jag starkt åt att det antingen blir en Curado 201K eller en M. Verkar inte vara nån större skillnad mellan dom, så får se vilken av dom de blir, beroende på erbjudanden.

        Jag har ju fortfarande inte fått känt på en av dessa Curados, men det verkar som att det är rullen jag bör köpa med tanke på mitt starka motstånd mot glapp i rullen och då jag vill att det ska kännas tight och kvalitativt överlag.

        Vad säger ni mer erfarna om detta? Står ju mellan en Curado eller Tatula/Tatulion HD. Såg att dessa Daiwa's dock haft en del glapp i tumtangenten nånstans här på forumet? Det är ju nåt jag heller inte vill ha.

        Även kollat lite på Lew's Super Duty, någon som har erfarenhet av dessa? Ska igen känna på en Concept A3 idag, bara för att. Tyckte väl sist att den var okej, men minnet sviktar. Vill att rullen ska vara mer än okej, den ska vara najs som f*n!

        Försökt kolla lite efter en beggad Curado men inte hittat något, har inget emot köpa begagnat bara det är i originalskick.

        Fridens!
        Grejen är att du letar efter en rulle med high-end egenskaper i mellanprisskiktet. Daiwa och Shimano glappar generellt minst men ALLA Shimano-rullar har ett vevaxelglapp. Glapp är dessvärre normalt på rullar om du inte köper high end. Jobbar ju i sportfiskebutik och kan inte minnas någon rulle som nästan helt saknar glapp, förutom möjligen Daiwas high-end bass/abborremodeller. I prisklassen du föreslår tycker jag att Curado är trevligast och håller generellt högre standard än de större mellanklass-daiworna (200 och uppåt). De har det som kallas X-Ship, vilket är två kullager som stödjer piniondrevet. Rullen håller och kommer kännas ny längre på så sätt.

        Kommentera


        • #14
          Bara för att avsluta denna tråden.
          ​​​​​​
          Beställde hem en Curado201M för 1990.
          Hade lite problem med rejäla backslag i början men kom på att det berodde på att jag oljat ringen som nubbarna aktiveras emot.. så när ja väl kom på det så blev rullen heeeelt magisk att fiska med.
          NOLL glapp i veven, NOLL. Likaså med ena vevknoppen och ett miniskult glapp i andra knoppen och den är sjuukt skön att fiska med.. Shimanos nya SVS Infinity ger ju en samma breda inställningsmöjligheter som ett magnetiskt bromssystem, sjukt bra bromssystem måste jag ge dom lovord för. Konstigt att ingen annan manufaktur kopierat det, skulle ju gå göra samma sak på annat sätt bara, så avancerat är det inte.

          ​​Däremot, jag fiskar ju främst med mitt Zilla JB 30-80g 6,4" och jag kommer inte särskilt långt med McRubber JR eller andra mindre jiggar ja mestadels fiskar med tex Pig Shad Tournament, lilla Bullteez + Bullteez Curl och Ricky The Roach.

          Med jiggar så känner jag att en magnetbroms fungerar betydligt bättre, så de får bli en sådan med helt enkelt.

          Ska i nästa vecka smäcka på den på mitt W3 Powercast -T 8,3"20-80g och se hur de går kasta jigg med det väldigt moderate spöt.
          Det är för långt egentligen för de mesta av mitt fiske som jag haft det fram tills nu, men jag kommer fiska betydligt mycket mer i havet detta året och där lär de nog fungera bra att kasta med det, skulle dock ha valt 40-120g istället för med Lazy Distance på 65g laddar det spöt fullt ut. Som allt annat från Westin en hel del underklassat och det visste jag inte när jag köpte det.

          Har även köpt ett SG2 7,3" 70-130g som jag gillar, och den längden funkar till mitt insjö/åfiske. Funderar på att ev köpa ett likadant fast 50-100g som jag har i haspelversion och är ordentligt nöjd med. SG2 spöna har ju en kopia på det fujirullsäte/handtag jag gillar bäst, som gjutet för min hand.

          Funderar även på ett jerk till med lite högre kastvikt, kände på ett Greys -110g och den kändes rätt klassad när kände på toppen, skulle nog kunna skicka 130 med det med, men 110g är fullt tillräckligt för jerkfiske. Finns ju mängder jerkspön med klassning 150 +, vad för jerkbeten kastar man då? Enbart handgjorda? Hittar inte många jerkbaits som väger 100+g.

          Kände på en Fuego 200 HLA alldeles nyss och den kände ju bättre än tatula 200 jag ägt och som ja med kände på samtidigt.
          Den är dock slutsåld överallt.
          Näst därefter så är Prorex 200 ett alternativ ja kan tänka mig.
          En Tatulion hade jag med kunnat tänka mig, dock dyrare än vad jag vill lägga på en rulle jag inte kommer använda primärt. Fiskar helst hårdbeten faktiskt
          ​​​​​
          Kollat på en Tatula 300 hos min lokala butik, najs solid känsla i den men den är tung helt klart och mitt fiske är primärt upp till 80g, sällan jag ser mig kasta tyngre än så även i havet då jag är i stadiet av att försöka lära mig vad gäddan föredrar i väder och liknande så jag mängdfiskar, blir lika glad för en gurka som en 90cm.

          Finns det nåt annat med magnetbroms jag borde kolla på?

          Ha då i åtanke att jag är stolt glappnazist.

          Synd SLX 151 har cent broms för den hade nog vart det jag hade köpt annars.

          Nåt tips på vart man säljer rullar och spön bäst? Nån som testat de där företaget som bara säljer beggat, secondtry tror jag det heter?
          Har tre rullar och två spön ja ska göra mig av med så hade vart gött få iväg allt på en gång.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Grejen är att du letar efter en rulle med high-end egenskaper i mellanprisskiktet. Daiwa och Shimano glappar generellt minst men ALLA Shimano-rullar har ett vevaxelglapp. Glapp är dessvärre normalt på rullar om du inte köper high end. Jobbar ju i sportfiskebutik och kan inte minnas någon rulle som nästan helt saknar glapp, förutom möjligen Daiwas high-end bass/abborremodeller. I prisklassen du föreslår tycker jag att Curado är trevligast och håller generellt högre standard än de större mellanklass-daiworna (200 och uppåt). De har det som kallas X-Ship, vilket är två kullager som stödjer piniondrevet. Rullen håller och kommer kännas ny längre på så sätt.
            Då bör du ta upp en Currado 201M. Så bör varje rulle som tillverkas vara för det är enbart dåliga specifikationer och toleranser som ligger bakom det. Verkar som det är accepterat bland fiskare, konstigt nog.. När det är totalt nitiskt på andra områden bland fiskare. Vågar som visade nånstans mellan 11 och 12 kilo men exakt vad har den inte toleranser nog för att visa.

            Tänk om motorn till din trädgårdstraktor, generator eller andra billigare motorer hade sådana toleranser. Därför är de för mig obegripligt, känns som uppenbart felkonstruerande för att få folk lägga dubbelt så mkt som du då verifierar att det mkt väl kan vara.
            ​​

            Kommentera


            • #16
              Tranx 400 funkar till allt från 25 gr och uppåt, tämjer även en stor lax om så behövs. Är fortfarande smidigare än en klassisk ambassadör 6500. Har en tranx 200, daiwa tatula 300 och en massa rundgavlade ambassadörer. Men Tranx 400 är den som regerar.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
                Tranx 400 funkar till allt från 25 gr och uppåt, tämjer även en stor lax om så behövs. Är fortfarande smidigare än en klassisk ambassadör 6500. Har en tranx 200, daiwa tatula 300 och en massa rundgavlade ambassadörer. Men Tranx 400 är den som regerar.
                Jo, jag vet detta men jag fiskar inte tungt och då är det helt overkill för mig. Fungerar utmärkt med min 201M Currado.
                Som jag skrev så är det en med magnetbroms jag söker för att kunna ta i hårdare i kasten för att få iväg betet längre.
                Min Revo X, av senaste generation kastar längre än Curadon, men jag är ännu inte helt van vid curadon, de som testat den i staterna säger att det är en riktig kastkanon så får vänja mig vid den mera och gå ner till 0.30 lina istället för 53M 0,40 S8Stealth, men det ska jag göra här i dagarna, har redan linan, som ja betalade 70:- för, både den och 0.40 så passade på köpa några till i 0.30. Den linan märker jag ingen skillnad i mot J-Braid Grand ja kört med innan, så då får de bli blå camo lina ett tag. Hoppas den är mer synlig än mossgrön för de köper jag inte igen. Helt värdelöst ju, stå där och nidglo för att hitta linan.. Inte min grej, desto synligare desto bättre. Vitt va faktiskt mkt lättare att se än förväntat, tror denna syns bra med iom den skiftar tonerna av blått.

                Kommentera


                • #18
                  Hämtar ut en Tatula 300 nästa vecka från min lokala handlare för det duktigt fina priset 1899. Hade även Tatula 200 för 1299 men en sådan har jag redan haft så blir en 300 istället, balanserade fint på mitt Sg 7'3" 70-130g. Finns fler men inte många så för er i Blekinge som söker gäddrulle bör åka till byn där det svänger och även tillverkas rullar av annat märke. Ypperligt utbud av gädd och borrbeten.

                  Är otroligt bortskämd med vad jag har för utbud inom ett par hundra meter. Det finns knappast någon annanstans. Otroligt trevliga är försäljarna med.

                  Behöver göra mig av med tre lp rullar. Slänger nog upp en annons här i dagarna.

                  Kommentera


                  • #19
                    Du kommer bli nöjd, kanon fin rulle. Min sitter på ett Dynamic edge powercast.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 099 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 154 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X