Ska köpa lågprofilare för gäddfiske, söker åsikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska köpa lågprofilare för gäddfiske, söker åsikter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska köpa lågprofilare för gäddfiske, söker åsikter

Hallå hallå forumet!

Jag ska införskaffa två lågprofilare inom de närmsta hundra dagarna ungefär, dels en till mitt Berkeley Zilla Pike 642h 30-80g där jag bestämt mig för rulle, men velar när de gäller utväxling.

Rulle nummer två är en lite grövre rulle för högre kastvikter på uppåt 150g max. Där tänker jag mig en i 200 storlek, men vi börjar med Jerk setupen.

Jag var och klämde på samtliga ABU spön för Jerk i affären med klassningen 40/60-100g och tyckte att toppen var väl styv vilket jag insåg skulle påverka kastlängd. Topparna var bra styvare än mitt SG2 power 7'3" 50-100g spö. I sista stund bad jag dom ta fram detta zilla spöt som verkar rejält okänt och oanvänt då man inte hittar något på nätet mer än säljföretags annonser.
    MEN, här hittade jag exakt de jag letade efter, extra snabb aktion men med en rimligt styv topp, ungefär som SG 2 spöt.

Sagt och gjort så köpte jag det direkt för att kunna börja lära mig jerka ordentligt och de va sat*n va mycket lättare de va med ett spö gjort för att jerka
    Jag kastar mest 12cm jerkar då jag ej har båt och enbart fiskar sjöar och å i Blekinge men kastar en hel del 15cm med. Målet är nästa år att fiska mycket mer hav.

Iallafall så beställde jag igår en ABU revo 5 X till detta jerkspö då en betydligt mkt mer erfaren gädd/borre fiskare rekommenderat den serien, 5 orna alltså till mig. Och han litar jag på.
    Jag har däremot stora problem med att bestämma mig för om jag ska köra en med normal utväxling eller den med högre. Tanken var köpa en X winch och en X HG, men jag kan inte bestämma mig.

Och JA jag har sökt och läst många trådar med samma fråga här på forat, men dom är alla gamla och säkerligen för nätfiske.

Linintaget är 68cm på den normala och 76cm på den med högre utväxling dvs inte jätteskillnad, men jag skulle ändå vilja ha åsikter, tack. Hittills har jag kört med Daiwa PR100 med 65cm intag, PR100 är för övrigt en GRYM nybörjar multi, får du skatbon på den så har du ställt in den galet, även om du snärtar iväg dragen.

Rulle nummer två, som jag också sökt av forumet på, men väljer att ändå starta en tråd då jag är 100% landfiskare, såvida jag inte hyr båt. Dvs min situation är lite annan än ni lyxglidare med båt och ekolod och allt annat fusk jag inte har möjlighet till använda.

Iallafall, jag har nu ett jerkspö och ett W3 å8'3" för upp till 80g.
    Nu börjar ja då automatiskt att kolla på en setup för kastvikt upp till 150g, maximalt 170g då jag inte ser mig i någon överskådlig framtid vara båtägare och jag fiskar dessutom med fiskedrag och krokar inte sälkutar för att kasta iväg till gäddan.

​​​​​​Jag ägde en Tatula 200 som blev stulen, och den känns ju med sitt klonk som en otroligt fin och stabil rulle, men jag är en sådan som gärna testar nytt. Har känt på alla rullar i denna klassen förutom Shimanos som jag inte kommer åt att få känna på..

Tipset ja fått av den kunnigaste jag känner till är revo beast, men de är ju lite som att köpa en Volvo v70 och den känns inte lika len och fin som Tatulan, inte heller lika stabil.

Vad hade ni valt, om ni fiskade 99% insjö och 99% ifrån land?

Drömmen hade nog en tranx 201 varit tror jag..

Finns en Okuma Citrix 364 som jag kan köpa för ett bra pris beggat, men 300 storlek är större än vad jag behöver och vikten vill jag hålla så låg som möjligt men är helt klart minst viktiga parametern.

Så, pojkar, män och kvinnor som smiskar gädda för kung och fosterland, vad hade ni valt för min lite annorlunda situation?

​​PS. Vart hittar man begagnade rullar bäst? Tradera eller finns de en bättre plats för köpa beggade fiskesaker?

Tillägg: Spöt/rullen ska klara kasta ca 150g MEN lär sällan göra det, nog oftast bara 95-130g.

​​​​​​​Fridens!!

Drömrullen är en Shimano Antares 23 DC monsterdrive framförallt för landsfiske då man vill kasta så långt som möjligt. Priset dock saftigt.

Shimano curado K 300/301 borde funka. Tranx likaså. Äldre Shimano Curado 200/300 storlek.

Lägg in en annons på Köpes här och sök på tradera.

Kommentera

Den här rullen kanske skulle vara något för dig. Liten smidig och framförallt robust rulle med rostfria rev.

200 size

Kommentera

Allmänt gällande utväxling och jerk.... typ alla säger "skaffa hög utväxling till jerk för att ta in så mycket slack som möjligt så snabbt som möjligt!"

Jag tycker personligen att det är bättre med relativt låg utväxling till jerk av flera orsaker. Sida-sida beten fiskar i slacket, i själva hänget när den tillåts svänga ut åt sidorna, tricket med jerk är att kunna fiska med kontrollerat slack. Så fort du sträcker linan så avbryter du den fasen av betets rörelse och du ställer den med nosen framåt. Det här är ofta svårare med en för hög utväxling, det som är viktigt är du får en rytm där antingen ett halvt vetag eller ett helt vevtag matchar den mängd lina du flyttar i en spörörelse, ett "jerk". Jerkspön är ofta korta, korta spön flyttar mindre lina i varje rörelse än ett långt spö. Så korta spön matchar ofta rullar med lägre utväxling i linintag per spörörelse.

Jag kör oftast stora jerkbeten på spön kring 7½ fot, om jag t ex kör en normalt utväxlad JB (5.3:1) till den längden så blir linintaget per spörörelse perfekt matchad med ett helt vevtag, jag får en jättebra rytm med perfekt mängd kontrollerat slack som tillåter betet att fiska optimalt. Om jag istället sätter på en rulle med högre utväxling, t ex en calcutta D300 (som har stor spoldiameter och därför tar in mycket lina per vevtag) så blir rytmen knas, jag sträcker upp linan ofrivilligt och avbryter betets rörelse för rullen tar in för mycket lina i förhållande till hur mycket lina spöt flyttar i varje rörelse.

Kontentan: Till klassiskt jerkfiske där man jobbar med spörörelser, ju kortare spö desto lägre utväxling för att matcha linintag mot mängd flyttad lina. Det förhållandet är det viktiga.

Kommentera

Jag tycker personligen att en 13 Fishing Concept A3 är den trevligaste lågprofilaren till gädda på marknaden. Jag föredrar den framför Tatulan. Faktum är att A3 är byggd i samma fabrik som Okuma Citrix (Banax i Korea), men Okuman har en rejäl nackdel gentemot A3. Den har synkroniserad linspridare. I de allra flesta fall är inte detta ett problem, men på Okuma Komodo och Okuma Citrix 364 påverkas kastlängden MARKANT. De kastar säkert 10-12 m kortare än en mängd andra likande rullar. 13 Fishing Concept A3 däremot är den i särklass längst kastande lågprofilaren jag prövat på markanden. Det enda jag slår den med är UT-trimmade Ambassadeurer, men det är ju 3000 kr till.

Jag föredrar generellt lägre utväxling, då jag har enklare att snabba på än att sakta ner. Till jerkbait där jag jobbar med mycket spöföring kan jag ibland fiska med lite högre utväxling (varmare vatten). Men i Sverige är det generellt under 14°C i vattnet, och då skulle jag fiska med en lägre utväxlad rulle. Det passar helt enkelt klimatet bättre. Jag tycker personligen att 200-storlek låter lite litet till 150 g-beten. Jag gillar ca 0,35 lina till den vikten och på en 200-storlek får du inte på lika mycket av den tjockleken. Från båt kan du utan problem fiska med 60 m på spolen, men från land vill man ha mer lina. Fastnar du har du inte samma möjlighet att få loss betet och man fastnar dessutom oftare vid landfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Jag tycker personligen att en 13 Fishing Concept A3 är den trevligaste lågprofilaren till gädda på marknaden. Jag föredrar den framför Tatulan. Faktum är att A3 är byggd i samma fabrik som Okuma Citrix (Banax i Korea), men Okuman har en rejäl nackdel gentemot A3. Den har synkroniserad linspridare. I de allra flesta fall är inte detta ett problem, men på Okuma Komodo och Okuma Citrix 364 påverkas kastlängden MARKANT. De kastar säkert 10-12 m kortare än en mängd andra likande rullar. 13 Fishing Concept A3 däremot är den i särklass längst kastande lågprofilaren jag prövat på markanden. Det enda jag slår den med är UT-trimmade Ambassadeurer, men det är ju 3000 kr till.

Jag föredrar generellt lägre utväxling, då jag har enklare att snabba på än att sakta ner. Till jerkbait där jag jobbar med mycket spöföring kan jag ibland fiska med lite högre utväxling (varmare vatten). Men i Sverige är det generellt under 14°C i vattnet, och då skulle jag fiska med en lägre utväxlad rulle. Det passar helt enkelt klimatet bättre. Jag tycker personligen att 200-storlek låter lite litet till 150 g-beten. Jag gillar ca 0,35 lina till den vikten och på en 200-storlek får du inte på lika mycket av den tjockleken. Från båt kan du utan problem fiska med 60 m på spolen, men från land vill man ha mer lina. Fastnar du har du inte samma möjlighet att få loss betet och man fastnar dessutom oftare vid landfiske.

Jag har flera ex av både Citrix och Komodo (364'orna) och gillar dem skarpt, tycker inte att jag tappar någon kastlängd mot alla andra stora lågprofilare i rullparken (Curado K, Revo Beast, Prorex HA m fl). Faktum är att till en så bred spole tycker jag att synkroniserad spridare är att faktiskt föredra och hjälper med kastlängd jämfört med osynkad spridare där du ofta får skarpa vinklar mellan linan på spolen och spridarens position. Lustigt att du kastar längst med en rulltyp med synkroniserad spridare (Amba) men tycker att en annan rulle med synkroniserad spridare kastar uselt. Visst, spolen på Citrix/Komodo är lite tyngre vilket ger lite tröghet i starten men det är bara kännbart med relativt lätta beten och då skulle jag ändå inte använda en så stor rulle. De är å andra sidan väldigt stabila. Möjligt man tappar en liten aning pga det men uppsmörjd och inte överbromsad så kastar de jättebra, tappar absout inga 10-12m mot snittet. Tips: Komodon är f ö samma rulle som Alien 307 så det är ett tips för de kan man hitta billigt, en riktig sleeper.
            Senast ändrad av Kolnej; 2023-11-12, 11:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Jag har flera ex av både Citrix och Komodo (364'orna) och gillar dem skarpt, tycker inte att jag tappar någon kastlängd mot alla andra stora lågprofilare i rullparken (Curado K, Revo Beast, Prorex HA m fl). Faktum är att till en så bred spole tycker jag att synkroniserad spridare är att faktiskt föredra och hjälper med kastlängd jämfört med osynkad spridare där du ofta får skarpa vinklar mellan linan på spolen och spridarens position. Lustigt att du kastar längst med en rulltyp med synkroniserad spridare (Amba) men tycker att en annan rulle med synkroniserad spridare kastar uselt. Visst, spolen på Citrix/Komodo är lite tyngre vilket ger lite tröghet i starten men det är bara kännbart med relativt lätta beten och då skulle jag ändå inte använda en så stor rulle. De är å andra sidan väldigt stabila. Möjligt man tappar en liten aning pga det men uppsmörjd och inte överbromsad så kastar de jättebra, tappar absout inga 10-12m mot snittet. Tips: Komodon är f ö samma rulle som Alien 307 så det är ett tips för de kan man hitta billigt, en riktig sleeper.
              Visst är det märkligt? Men så har det varit för min del, med båda modeller. I båda fall var anledningen att hela synkroniserings-växeln hade dränkts i fett, men jag tror också att rullen i allmänhet inte är den bästa kastaren. Även utan fett presterar den inte riktigt lika bra som andra synkroniserade rullar. Jag har absolut inget emot synkroniseringen, men dessa Okuma rullar kastar inte särskilt bra jämfört med mycket annat.

Komodon är inte riktigt samma rulle som Alien. Den har Okumas egentillverkade drev i rostfritt stål, men skalet görs av Banax. Lite som Daiwas Doyo-modeller, där de använder deras egna drev i rullarna. Sedan gillar jag både Citrix och Komodo i allmänhet, men jag kan inte rekommendera dem till en som bryr sig om kastlängd från land. Den mindre Komodon, 273, är däremot en grymt bra kastare.

Här finns en video om du vill kasta längre med din Komodo: https://youtu.be/vo1B5XYFPvA?si=Ox5jk6nuLrfzYuS9

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Visst är det märkligt? Men så har det varit för min del, med båda modeller. I båda fall var anledningen att hela synkroniserings-växeln hade dränkts i fett, men jag tror också att rullen i allmänhet inte är den bästa kastaren. Även utan fett presterar den inte riktigt lika bra som andra synkroniserade rullar. Jag har absolut inget emot synkroniseringen, men dessa Okuma rullar kastar inte särskilt bra jämfört med mycket annat.

Komodon är inte riktigt samma rulle som Alien. Den har Okumas egentillverkade drev i rostfritt stål, men skalet görs av Banax. Lite som Daiwas Doyo-modeller, där de använder deras egna drev i rullarna. Sedan gillar jag både Citrix och Komodo i allmänhet, men jag kan inte rekommendera dem till en som bryr sig om kastlängd från land. Den mindre Komodon, 273, är däremot en grymt bra kastare.

Här finns en video om du vill kasta längre med din Komodo: https://youtu.be/vo1B5XYFPvA?si=Ox5jk6nuLrfzYuS9

Ja översmörjning är ju ännu värre än undersmörjning om det ska snurra bra.... det kan väl knappast rullen i sig klandras för.
                Du verkar fått nåt demo-ex som de kanske översmörjt å det grövre?

Har aldrig sett någon som klagat på kastlängderna på 364orna så jag blev nyfiken om jag kunde hitta recensioner där det nämns något sånt och jag kan bara se att de får höga betyg där

"Casting range" 4/5
                The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

Eller när Jan O testade Alien 307 (okej inte 100% samma materialval men exakt samma design/konstruktion som Komodo och valet av material i huvuddrevet påverkar inte högfartssystemet så det är ovidkommande)
                "Långa problemfria kast"
                https://issuu.com/magazinefisheco/do...66abecac5cb2ce

Och jag har samma bra erfarenhet av mina. Har faktiskt svårt att se hur du bar dig åt för att komma 10-12m kortare än med "en mängd andra likande rullar".

Nej de kastar inte lika bra som en perfekt tune´d rundgavlad ambassadeur men det är det ju inte mycket annat som gör heller.

Jag rekommenderade aldrig rullen till trådskaparen heller, jag reagerade bara på ditt "påhopp" på Citrix/Komodo som lät väldigt överdrivet, om den nu skulle vara en "dålig" kastare trots alla fina betyg och recensioner från användare världen över så inte skiljer det några 10-12m mot snittet, det är ju 20-25% sämre på ett normalkast. Det skulle finnas en enorm klagomur på det isåfall.
                Senast ändrad av Kolnej; 2023-11-13, 08:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Ja översmörjning är ju ännu värre än undersmörjning om det ska snurra bra.... det kan väl knappast rullen i sig klandras för.
                  Du verkar fått nåt demo-ex som de kanske översmörjt å det grövre?

Har aldrig sett någon som klagat på kastlängderna på 364orna så jag blev nyfiken om jag kunde hitta recensioner där det nämns något sånt och jag kan bara se att de får höga betyg där

"Casting range" 4/5
                  The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

Eller när Jan O testade Alien 307 (okej inte 100% samma materialval men exakt samma design/konstruktion som Komodo och valet av material i huvuddrevet påverkar inte högfartssystemet så det är ovidkommande)
                  "Långa problemfria kast"
                  https://issuu.com/magazinefisheco/do...66abecac5cb2ce

Och jag har samma bra erfarenhet av mina. Har faktiskt svårt att se hur du bar dig åt för att komma 10-12m kortare än med "en mängd andra likande rullar".

Nej de kastar inte lika bra som en perfekt tune´d rundgavlad ambassadeur men det är det ju inte mycket annat som gör heller.

Jag rekommenderade aldrig rullen till trådskaparen heller, jag reagerade bara på ditt "påhopp" på Citrix/Komodo som lät väldigt överdrivet, om den nu skulle vara en "dålig" kastare trots alla fina betyg och recensioner från användare världen över så inte skiljer det några 10-12m mot snittet, det är ju 20-25% sämre på ett normalkast. Det skulle finnas en enorm klagomur på det isåfall.
                  Ja du, det var som att det inte var mycket skillnad på vare sig Komodo eller Citrix berorende på bromsinställningar. Kanske något var kajko? Kan ju varit brickan mellan skruven och ena kugghjulet som man ser i videon. Den kan ha legat fel. Bara spekulationer. Jag fiskar knappast med mycket broms heller... Kan dock inte påstå att jag rengjort rullen från överflödigt fett heller.

Kommentera

Glömde bort denna tråden, hade nåt i bakhuvudet om att jag startat en tråd om detta men hittade inte den här, tills ja kollade min profil. Många bra tips här.

Jag köpte den begagnade Citrix 364:an, inte särskilt nöjd med den. Den glappar ordentligt både i vevknopparna och själva vevaxeln och jag är allergisk mot sådant då jag hållt på mycket med motorer, i min "värld" är det ett gravt fel när det glappar mycket i dessa delar då jag vet att det inte är så svårt att undvika detta om man lägger ner tid på det i utvecklingen av rullen.

Så den Citrixen lägger jag ut igen på annons för de 700 jag betalade för den. Tycker dessutom att den är lite väl tung och stor för mitt fiske. Om någon vill köpa den, skicka ett pm.

Just nu kör jag med en Revo 5 X på mitt Zilla Jerkspö som blivit det enda jag använder för mitt fiske. Kan kasta ordentligt långt med det spöt och rullen, märker ingen större skillnad mot mitt Sg2 7'3" 50-100g haspelspö med senaste generationens Revo X på där med, i haspelversion.

Jag är dock likväl fortsatt på G att köpa en kraftigare rulle, och det kommer bli något i 200 storlek. Just nu lutar jag starkt åt att det antingen blir en Curado 201K eller en M. Verkar inte vara nån större skillnad mellan dom, så får se vilken av dom de blir, beroende på erbjudanden.

Jag har ju fortfarande inte fått känt på en av dessa Curados, men det verkar som att det är rullen jag bör köpa med tanke på mitt starka motstånd mot glapp i rullen och då jag vill att det ska kännas tight och kvalitativt överlag.

Vad säger ni mer erfarna om detta? Står ju mellan en Curado eller Tatula/Tatulion HD. Såg att dessa Daiwa's dock haft en del glapp i tumtangenten nånstans här på forumet? Det är ju nåt jag heller inte vill ha.

Även kollat lite på Lew's Super Duty, någon som har erfarenhet av dessa? Ska igen känna på en Concept A3 idag, bara för att. Tyckte väl sist att den var okej, men minnet sviktar. Vill att rullen ska vara mer än okej, den ska vara najs som f*n!

Försökt kolla lite efter en beggad Curado men inte hittat något, har inget emot köpa begagnat bara det är i originalskick.

Fridens!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden