Rulle till Twitch/Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Twitch/Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till Twitch/Jerk

Behöver en ny dedikerad rulle till mitt Jerk/Twitch-spö, Daiwa Blazon 610M. Jag kör gärna på Daiwa rakt igenom om möjligt.

Den ska vara liten och lätt att palma så det är bekvämt att jerka hem betena.

Den ska kasta 7-15g så långt som möjligt. Kastar allt mellan 7-15g idag där Megabass Vision 110 är det tyngsta betet i arsenalen. Spöt är klassat 5-21g

Jag kör Flourocarbon till jerk.

Idag sitter det en Daiwa Alphas SV TW 800 på den, och kanske det egentligen är en optimal jerk/twitch-rulle? Den har suttit på det spöt jag kastar chatterbait och spinnerbaits på....

Kikat på Daiwa Tatula SV TW 70 & Daiwa Zillion SV TW, men har läst att SV-spolarna inte är gjorda för att kasta långt med utan är gjorda för att kasta enkelt (Stress Free Versatile)

Kanske en generell diskussion om vad som är en bra jerk/twitch-rulle för abborr-fiske, alla tankar är välkomna! Baitcasters är lite av en djungel fortfarande för mig, trots 2 år fokuserat fiske med dem.
    Senast ändrad av orm; 2023-10-19, 11:41.

Om rullen ska vara dedikerad till just detta fiske är ju snabbt linintag att föredra. Som Shimano fanboy hade jag gått för en Metanium MGL XG, själv kör jag en HG Shallow edition för allround borrefiske och den är i princip det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Kommentera

Daiwa Zillion är riktigt skön låter som den skulle passa ypperligt!

Kommentera

Snackar vi Daiwa skulle jag tipsa om Alphas Air

Riktigt najs rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Om rullen ska vara dedikerad till just detta fiske är ju snabbt linintag att föredra. Som Shimano fanboy hade jag gått för en Metanium MGL XG, själv kör jag en HG Shallow edition för allround borrefiske och den är i princip det bästa som hänt sedan skivat bröd.
          Det finns en ny JDM som heter Metanium 100. Hur skiljer sig den mot metanium mgl 150? (som jag gissar du har).

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
            Snackar vi Daiwa skulle jag tipsa om Alphas Air

Riktigt najs rulle
            En sån har jag som BFS-rulle med Roro-spole. Jagar Öring & Harr i rinnande vatten med den, underbar rulle! Men den tar så lite lina ... kör 8lbs flouro så den går väll lite bort som långkastande rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av orm Visa inlägg

Det finns en ny JDM som heter Metanium 100. Hur skiljer sig den mot metanium mgl 150? (som jag gissar du har).
              Jag har JDM Metanium 22 Shallow köpt direkt från Japan, oklart om det är skillnad mot Metanium 23 eftersom 22 aldrig har angetts som 100 eller 150 vad jag vet.

Tillägg: Rullen är avsevärd smidigare och behagligare att greppa än Metanium DC 101 HG som jag har på göskombon.
              Senast ändrad av holden; 2023-10-19, 13:57.

Kommentera

Har en Alphas Air TW 8.6, tycker den passar kanon till jerk/ytbete.

Kommentera

Daiwa Zillion är inte den bästa kastaren av jerkbaits. Då är nog din alphas bättre.

Personligen skulle jag nog slå ett slag för Steez CT SV TW om du har budget för det, eller Shimano Metanium MGL. Shallow Edition är faktiskt ännu trevligare.

Kommentera

Tack för alla svar. Det lutar åt att ge Shimano en chans med en Metanium Shallow Edition!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46