ABU Ambassadeur 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Ambassadeur 5000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU Ambassadeur 5000

    Hej alla kunniga fiskevänner,

    Ny på forumet trots att jag varit medlem sedan tidigare. Är sedan tidigare lite periodare, men har återfått glöden att förkovra mig lite mer framgent.

    Hittade min fars gamla Abu-rulle som jag gärna skulle vilja införliva samt veta lite mer om.
    Har läst några trådar om åldersbestämningen som verkar särdeles svår emellanåt. Men numret som står på är 765444, har någon kunnig en aning om när den kan vara tillverkad? Bilder bifogas

    Först ut i kön står en rejäl tvätt samt infettning. Tänkte plocka isär hela och tvätta med någon form av fettlösare (tips?) köra en vända i ultraljudsbad med något rengöringsmedel (tips?) och därefter smörja in den på nytt, även tips på smörjmedel mottages varmt.

    Nästa steg är att beställa en kronmutter då den saknas, tyvärr ser jag inte att man kan fixera den nya muttern med ett lås då den saknar skruvhålet för brickan, antar att man isåfall får köpa ny.

    Mycket tacksam för svar

    Hälsningar,
    Patrik
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore
    Ave!

    Kolla gärna den eminente JonTaks trådar i ämnet! Både mkt vackert och upplysande på högsta nivå.

    Pax Vobiscum
    Tack för tipset! Hittade JontaK's rengörings/smörjguide som är alldeles utmärkt

    Någon idé på rullens tillverkningsår? Tänker ffa om de gamla kolfiberlamellerna passar eller om det är en nyare historia?

    Patrik

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Piscantur stercore

      Ave!

      Sunt!
      Förbannat tjusig rulle förresten, grattis!
      Med lite flax så ser forumets guru i ämnet FRB din tråd och svarar, och det den mannen inte kan om detta finns nog inte… Respekt!

      Pax Vobiscum.
      Tack så hjärtligt, ser fram emot att testa den efter genomgången.

      Då håller vi tummarna att den oefterhärmlige FRB råkar blicka förbi.

      Fridens liljor

      Kommentera


      • #4
        Här finns en hel del info om serie/batch nr på Ambassadeur

        Om jag tolkar det hela rätt är den tillverkad före 1964 och har ett serienr inte ett batchnr
        För att komma mer exakt på år behöver man veta hur de olika detaljerna såg ut olika år, det har inte jag koll på

        Kommentera


        • #5
          Fin och har absolut ett serienummer - inte ett batchnummer. Dock har den tre skruvar på vänstergaveln istället för fyra. ABU gick över till tre skruvar i början av 1968. Mig veterligen började batch-numreringen (för 5000-modellen) i slutet av 1971.
          Senast ändrad av Retroräven; 2023-08-16, 10:18.

          Kommentera


          • #6
            Tack för era hjälpsamma svar!

            Det luriga med rullen är att den har vissa komponenter som borgar för olika år. Kanske använde man upp vissa delar man hade kvar i Svängsta under en viss period? Eller så har det skett byten av lite delar allt eftersom.
            Om jag tolkar er rätt så borde rullen vara utförd någonstans mellan 68-71? Och då gäller ju de gamla bromslamellerna.

            Har nu införskaffat rengöringsmedel, smörjfett etc. Ska försöka dokumentera före/efter och lägga upp här för allmän beskådan och förnedring

            Hälsningar,
            Patrik

            Kommentera


            • #7
              När man ramlar över något kul blir man nyfiken på detaljer som ålder och kanske värde......Hittade denna 5000 och började söka runt och blir inte klok på alla dessa detaljer för att kunna bestämma årtal.
              Den är sliten och har märkliga detaljer, enkelvev, rund motvikt, svart spole, inget serienummer, oljeskruv på veven, 4 platta skruvar, mm.
              Lägger in några bilder.
              Tar tacksamt emot kommentarer.

              /Peter
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Phonette; 2023-12-28, 12:37.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 546 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              278 svar
              47 580 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              536 svar
              90 313 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 608 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X