Service av haspelrulle - dreven väsnas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service av haspelrulle - dreven väsnas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Service av haspelrulle - dreven väsnas

Jag köpte tre rätt fina rullar second hand. Två av de lät väldigt mycket från dreven. Den tredje rullen hade bara ett lätt skrapande ljud. Min gissning var rostiga lager och det stämde.

Jag gjorde full service på rullen - tvättade ur allt gammalt fett, rost och smuts samt applicerade fett på rätt ställen i lagom mängd och bytte till fräscha kullager.
    Döm min förvåning när rullen efter all kärlek låter värre än de andra två!

En fråga till expertmekarna - kan ljudet komma från att dreven är för tajta? Behöver de lite spel?

Hur som helst så ska jag testa metoden med fler eller färre brickor som visas i denna video:

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Haspelrullar slits något överjävligt. Konstruktionen är egentligen helbäng med dessa ständiga 90 graders kraftöverföringar med en tröghet som sedan måste övervinnas med en vev stor nog för att veva igång en t-ford. Men nog om det. Ville inte ösa skit över kaffekvarnarna. Bra förklara att slitaget blir större.

Ljudet kan definitivt komma från att dreven är för tajta, men det låter osannolikt att de skulle vara det om du tryckt dit lagren ordentligt osv. I enklare rullar används rikligt med fett ofta för att kompensera kassa toleranser. I high end-rullar är det nästa tvärtom. För mycket fett fuckar upp de tight toleranserna och kan definitivt skapa missljud med en massa kleggvaxfett på huvuddel osv.

Dessutom skall dreven synkas med oscilleringen av spolen. Visa tillverkare låter ju inte ens brukaren öppna kvarnarna av detta skäl. Jag har meckat en hel del rullar men skulle aldrig sätta mejseln i en haspelrulle av dyrare modell. Erfarenhetsmässigt är det rätt lätt att fucka upp en haspelrulle och oftast rätt svårt att fixa den bättre den var.
    Nästa gång kan jag rekommendera dig att markera dreven så de sätts ihop exakt likadant igen.

Kommentera

Barnmorskan, jag vet inte om det hjälper eller stjälper att kaffekvarnen har snäckväxel (worm shaft oscillation).

Det var, i mitt tycke, på tok för mycket fett på drev och andra ställen.
      Jag testar med extra brickor och funkar inte det så kommer jag köpa något segare fett.

Rullen var ingen hi end men absolut inte enkel vad gäller mängden inälvor och typen av lösningar.

Kommentera

Kan du ha varit för generös med momentdragaren?

Kommentera

Hasplar brukar bli så här, när man tagit ut drevet och bytt position på det då pinion och huvuddrev slits tsm, då dom är i konstant kontakt och den stora veven gör det ännu värre med mycket flex in i huset vilket gör att drev slits in väldigt specifikt. På multi ändras drevens engagemang i varandra varje kast, så där slits det mycket jämnare. I dessa fall är det bara att byta dreven på haspel. En av anledningarna till att en haspel aldrig kommer funka en livstid mjukt som en multi !

Kommentera

Ursprungligen postat av martin80 Visa inlägg
            Kan du ha varit för generös med momentdragaren?
            När jag leker med haspelrullar använder jag enbart handkraft och mejslar till urmakeri.

Kommentera

Nu är ljudet så gott som borta!
              - extra fett i dreven
              - brickan vid drevsidan (vänster) bytt till en tunnare
              - motsatt sida hade ingen bricka så den fick en tunn den också

Vevglappet blev inte värre än det var.
              Markera på dreven vilka kuggar som möts tar jag med mig till nästa gång. Det var en viss skillnad i missljudet beroende på hur dreven positionerades.

Hoppas någon annan får nytta av denna tråd.

Värt att notera är att Pennrullen (i videon) hade missljud från fabrik. En sådan rulle skulle jag aldrig acceptera utan reklamera på studs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 651 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46