Snabb fråga: Kan man grunda med nylon med mindre brottstyrka än flätlinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabb fråga: Kan man grunda med nylon med mindre brottstyrka än flätlinan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snabb fråga: Kan man grunda med nylon med mindre brottstyrka än flätlinan?

    Undrar om man vågar grunda med nylonlina som är (mycket) klenare än själva flätlinan man spolar på?

    Tänkte spola på 0,28 (26kg brottstyrka) Daiwa J-Braid, men kom på att min nylonlina jag brukar grunda med bara pallar 4kg. Är det någon risk för trubbel? (Förutsatt att linnan inte löper hela vägen såklart)

  • #2
    Bara eventuellt och om du lägger på så pass lite flätlina att du "kastar fram" den tunna nylonlinan och/eller får på något stort så du "drillar fram" den. Jag lägger på så pass mycket flätlina (75-150m) att det aldrig hänt i mitt fiske... Tyvärr. Med det sagt så varför inte köpa en spole säg 0,35 nylon på Biltema om du är på budget.

    Kommentera


    • #3
      Blir kraftig nylon om du ska ha den brottstyckan :-) . Är väl inget problem. Nylonen är ju bara till för att flätlinan inte ska snurra runt spolen.

      Kommentera


      • #4
        Tackar! 130m flätlina ska på, så ingen risk att den tar slut vid fiske!

        Kommentera


        • #5
          Det lägger sig jämnare med tunnare nylon , köper billigaste bulken 0.20 nånstans och grundar med på allt som behövs

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg
            Tackar! 130m flätlina ska på, så ingen risk att den tar slut vid fiske!
            Ett tips är att vända på dessa 130 meter efter säg 1-4 år beroende på hur mycket du fiskat/slitit på linan eftersom drygt hälften av flätlinan då aldrig sett dagsljus sedan du lade på den.
            Senast ändrad av anteman; 2023-04-19, 21:00.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
              Är väl inget problem. Nylonen är ju bara till för att flätlinan inte ska snurra runt spolen.
              Vi snåljåpar fyller upp med nylon för att slippa lägga på 300m flätlina på abborrullen.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                Vi snåljåpar fyller upp med nylon för att slippa lägga på 300m flätlina på abborrullen.
                Lägger vanligen på mer fyllandslina än några varv Jag ser mig inte som en snåljåp när jag beroende på ork lägger på mellan 75-150 meter flätlina. Vet inte om det är smart men att fylla en rulle för insjöfiske med 200-300m flätlina om än smidigt gör jag ju inte...
                Senast ändrad av anteman; 2023-04-19, 23:45.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Ett tips är att vända på dessa 130 meter efter säg 1-4 år beroende på hur mycket du fiskat/slitit på linan eftersom drygt hälften av flätlinan då aldrig sett dagsljus sedan du lade på den.
                  Ja, det har jag tänkt göra med min äldre abborrelina. Då är det bara att lägga ut hela linan på en fotbollsplan eller något? Eller finns det enklare sätt att vända linan? Utan att ha två likadana spolar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vinda upp linan på en tom linspole, gör sedan samma sak igen på en annan tom spole. Då har du vänt linan och du kan spola på den på rullen. Det fungerar bra med två större pet-flaskor också.

                    På Ali finns speciella verktyg för ändamålet. I princip en axel att sätta i en borrmaskin, med en låsanordning för spolen.
                    Senast ändrad av Nila; 2023-04-20, 05:30.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 097 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X