Rulle sprutar lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle sprutar lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bumbibjörnen, det är svårt att göra något åt ditt problem. Pilla med IAR-lager är inte det enklaste även för de inbitna rullmekarna.

Testa rullen i inomhustemperatur för att kolla att lagret inte gett upp helt.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-02-12, 01:15.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Bunbibjörnen, det är svårt att göra något åt ditt problem. Pilla med IAR-lager är inte det enklaste även för de inbitna rullmekarna.

Testa rullen i inomhustemperatur för att kolla att lagret inte gett upp helt.
      Menar mer i framtiden för att det inte ska hända igen

Kommentera

Har själv haft samma problem och hört flera som haft det problemet med ABU haspel när det är kallt och det är fettet i rullen som är boven.

Kommentera

Har inte inte tagit isär ett IAR lager. Om det är pilligt, svårt kan man inte i alla fall, pröva att värma bort fettet med en vpistol/hårtork, torka av och ersätta med tunnare fett?

Kommentera

Har inte haft något haspel från Abu. Men på någon av mina äldre shimano så fanns en knapp på undersidan av rullen. Om man ställde den åt andra hållet så gick veven baklänges. Är ett långskott, men kolla så att du inte kommit åt någon sådan knapp. Annars är det, som andra redan sagt, IAR-lagret.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har inte inte tagit isär ett IAR lager. Om det är pilligt, svårt kan man inte i alla fall, pröva att värma bort fettet med en vpistol/hårtork, torka av och ersätta med tunnare fett?
              I de allra flesta IAR-lager (jag sett i rullar) sitter de cylindriska stavarna inne i ett plasthölje. Tillför man värme lär höljet deformeras. Det är även viktigt att man använder rätt fett eller inget alls. Fel fett kan slita/lösa upp plasten.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Relativt vanligt fel hos alla möjliga rullar.
                Har sett över såväl Stellor som diverse Daiwa-hasplar där envägslagret släppt i kyla (ibland även i värme).

Flera av ABU's modernare haspelmodeller verkar särskilt drabbade av dåliga envägslager.
                Då första MGX-haspeln samt liknande serier släpptes fick, enligt källor vi kan tala tyst om, ABU tillbaka mängder av rullar med just det här felet.
                Har beställt en handfull nya lager, minns att till MGX skickades ett nytt lager med annat artikelnummer än på sprängskissen, således en uppdaterad reservdel.

Det är försvinnande ovanligt med fett som smörjning av haspelrullars envägslager. Jag har sett insidan på rätt många hundra hasplar genom åren och jag kan inte påminna mig om något fettsmort lager (men minnet är å andra sidan kort).

Står rullen i fråga fortfarande under garanti ska den tillbaka till inköpsstället för reparation eller utbyte.
                En rulle som säljs i Sverige ska fungera i Sverige.

Är garanti däremot inte aktuell bör lagret plockas ur rullen, inspekteras noga och beroende på vad inspektionen visar antingen rengöras och smörjas eller bytas ut.

Har lite dålig koll på ABU's någorlunda nya haspelrullar men antar att det här är sprängskissen över din rulle.
                Nummer 34 är envägslagret. Har du, eller någon annan med samma problem, minsta vana av att skruva med saker är lagret enkelt att byta.
                Att däremot plocka isär själva lagret kan vara ganska lurigt, inget som rekommenderas för en nybörjare.

Kommentera

Ja är lagren innefattade i plast får man ta det lugnt men jag menade inte säg 100 grader.

Har sett IAR-lager med "fast gegga" som jag trott vara fett men det kan ju vara olja och div i det bundna avlagringar... Så om olja ej fett, vilken olja?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman
                    Ja är lagren innefattade i plast får man ta det lugnt men jag menade inte säg 100 grader.
                    Tror inte jag sett envägslager i fiskerullar som varit helt fria från någon form av plast.
                    Vissa är till största delen metall där även fjädrar/låsbleck är av stål, lager av den typen ser ofta ut att ha en bakelitliknande plastbur som tål relativt hög värme (fråga mig inte hur jag vet).

Ursprungligen postat av anteman
                    Har sett IAR-lager med "fast gegga" som jag trott vara fett men det kan ju vara olja och div i det bundna avlagringar... Så om olja ej fett, vilken olja?
                    ABU smörjer envägslager i multirullar med fett, inte alltid men oftast.
                    Det finns säkerligen haspelrullar där envägslagren är smorda med fett, jag har sett många modeller men inte alla. Har ett svagt minne att någon Penn-haspel hade deras blå fett i lagret men kan också hamnat på villovägar.

UT/Sportfiskeboden och andra rekommenderade/rekommenderar Liquid Grease i envägslagren, gäller främst Ambassadeurer antar jag.
                    Mina erfarenheter av det är ej odelat positiva.

Själv använder jag Rocket Fuel Red Label-olja i envägs hos diverse multirullar, till mindre varianter använder jag oftast Shimano Bantam-olja, samma till hasplar. Avväger efter rulltyp och användningsområde.
                    Har aldrig varit problem med rullarna jag rivit i men jag kan ju haft tur...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 635 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46