Vad är hajpen med Amba 2500? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är hajpen med Amba 2500?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är hajpen med Amba 2500?

    Som rubriken lyder, varför denna hajp kring Ambassader 2500 jämfört med 1500? Den senare ligger helt i skugga. Vad är skillnaden förutom spolbredden?
    ​​​​

  • #2
    Som du är inne på, 2500 kastar snäppet längre tack vare den bredare spolen. Linspridaren måste vända fram och tillbaka fler gånger under kastet, vilket i det stora hela ökar friktion samt ansträngning för betet när det ska sätta fart på spolen. Det finns dessutom mycket mer trim för Amba. 2500. 1500 är också ovanligare, även i Japan.

    Kommentera


    • #3
      Hypen är att den är svensk och folk är nostalgiska, riktig skitrulle som behöver 5000kr i bara upgrades för att kasta överhuvudtaget

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
        Hypen är att den är svensk och folk är nostalgiska, riktig skitrulle som behöver 5000kr i bara upgrades för att kasta överhuvudtaget
        Det håller jag inte med om. Jag har aldrig kastat med 2500, men 1500 använder jag ganska flitigt. Direkt ur asken kastar den nog så bra som min (enda) lilla lp-rulle, låt vara lite råare. Men är det en klassiker så är det.

        Det hade varit roligt att prova storasyster, men priserna har spårat ur för min prio. Därav min fråga om hajpen.

        Kommentera


        • #5
          2500 säljs i parti och minut nu i japan för cirka 3500:- svenska kronor men det finns fortfarande dom som försöker sälja för dryga 40000:-

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            2500 säljs i parti och minut nu i japan för cirka 3500:- svenska kronor men det finns fortfarande dom som försöker sälja för dryga 40000:-
            Har följt de rullarna som budas upp till sinnessjuka priser lite. Ganska intressant är ju att de går runt lite. En säljare budar ibland tillbaka på rullar de själva sålt tidigare. Genom lite olika alias som man vet vem som står bakom. Riktigt fulspel med fullt av bulvaner. Tanken är nog att vi ska vänja oss vid höga priser. Och man tycker att man gjort ett fynd när man bara ger en liten förmögenhet.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Har följt de rullarna som budas upp till sinnessjuka priser lite. Ganska intressant är ju att de går runt lite. En säljare budar ibland tillbaka på rullar de själva sålt tidigare. Genom lite olika alias som man vet vem som står bakom. Riktigt fulspel med fullt av bulvaner. Tanken är nog att vi ska vänja oss vid höga priser. Och man tycker att man gjort ett fynd när man bara ger en liten förmögenhet.
              Jag har noterat liknande saker. Det gäller bara att bestämma sig för vad en vara är värd för mig, sen lägger jag ett bud och går helt enkelt över det priset för det objektet. Det kan vara mer värt för någon annan såklart och det kommer alltid finnas dom som vill tjäna några hundralappar på att köpa billigt och sälja vidare dyrt. Jag är väl annorlunda på så vis att jag betalar vad jag anser vara skäligt, och använder prylarna... när jag sen har tröttnat så säljer jag vidare och bryr mig inte speciellt mycket om vad jag får för sakerna. Men med nästan 8 miljarder människor på jorden vore det väl konstigt om ingen försökte sko sig på min hobby :-)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Har följt de rullarna som budas upp till sinnessjuka priser lite. Ganska intressant är ju att de går runt lite. En säljare budar ibland tillbaka på rullar de själva sålt tidigare. Genom lite olika alias som man vet vem som står bakom. Riktigt fulspel med fullt av bulvaner. Tanken är nog att vi ska vänja oss vid höga priser. Och man tycker att man gjort ett fynd när man bara ger en liten förmögenhet.
                Har oxå noterat detta tråkiga faktum.
                Tydligen är det dessutom så att det finns några nyrika Kineser som via bulvaner ”dammsuger” marknaden på udda och ädla Ambor till sina snabbt växande samlingar. Givetvis fastnar även en och annan 2500 i Kinesernas garn. Dessa rullar försvinner från marknaden och bidrar på så sätt till den dryga prisutvecklingen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                  Har oxå noterat detta tråkiga faktum.
                  Tydligen är det dessutom så att det finns några nyrika Kineser som via bulvaner ”dammsuger” marknaden på udda och ädla Ambor till sina snabbt växande samlingar. Givetvis fastnar även en och annan 2500 i Kinesernas garn. Dessa rullar försvinner från marknaden och bidrar på så sätt till den dryga prisutvecklingen.
                  En och annan kanske sålts på "riktigt" men de flesta går runt inom samma bekantskapskrets.
                  1500 och 2500 rullarna är små jättefina rullar. Personligen fick jag avsmak för dem dock när abu "dödade" modellen och priserna stack iväg. Ägt många 1500 och 2500 rullar. Men sålt av samtliga. För de är verkligen inte värda de priser de verkligen säljs för heller. Och då pratar vi inte bluffpriserna.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 506 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 099 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 546 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  537 svar
                  90 154 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Kimmen
                  av Kimmen
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 580 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X