Daiwa Regal-Z 6000T, grund spole? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Regal-Z 6000T, grund spole?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Regal-Z 6000T, grund spole?

tjenixen!
    har en sån härn episkt fedt stor rulle courtesy of joens här på FS!
    mysig, stört stor rulle för sverigefisket, men, som sagt, mysig, och på vintern å mete med nylon är den supermysig å hantera!!!
    med kalla händer är onödigt stort å klumpigt enkelt och smidigt helt plötsligt...

MEN!!! den har ju liksom en ABSURD linmängd (ja, det finns betydligt värre såklart, men, för mitt fiske så sväljer denna vansinniga mängder lina...) tar t ex 240m 0.50... känns inte som ja någonsin behövt eller behöver det.

Nån som vet om vilka spolar som passar denna och om där finns nån grund variant?
    såklart, man kan spola den full med random skräplina (och det har jag också gjort) åsså lägga på den lina man fiskar med ytterst såklart, men, det blir ju onödig mängd blött linpaket som bara ligger där å är isigt under vintern...

annars nån me nåt bra mcgyver-tips på att grunda upp spolen enkelt utan att det blir onödigt tungt/klumpigt/dåligt???
    jag har dessutom en medföljande extra spole så kan alltid labba med den och låta andra vara orörd så att säga...

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    tjenixen!
    har en sån härn episkt fedt stor rulle courtesy of joens här på FS!
    mysig, stört stor rulle för sverigefisket, men, som sagt, mysig, och på vintern å mete med nylon är den supermysig å hantera!!!
    med kalla händer är onödigt stort å klumpigt enkelt och smidigt helt plötsligt...

MEN!!! den har ju liksom en ABSURD linmängd (ja, det finns betydligt värre såklart, men, för mitt fiske så sväljer denna vansinniga mängder lina...) tar t ex 240m 0.50... känns inte som ja någonsin behövt eller behöver det.

Nån som vet om vilka spolar som passar denna och om där finns nån grund variant?
    såklart, man kan spola den full med random skräplina (och det har jag också gjort) åsså lägga på den lina man fiskar med ytterst såklart, men, det blir ju onödig mängd blött linpaket som bara ligger där å är isigt under vintern...

annars nån me nåt bra mcgyver-tips på att grunda upp spolen enkelt utan att det blir onödigt tungt/klumpigt/dåligt???
    jag har dessutom en medföljande extra spole så kan alltid labba med den och låta andra vara orörd så att säga...

mvh/peter
    Grunda med gängtejp? Sitter bra och du slipper kladdiga limrester när du vill ta bort den. Vulktejp funkar bra det också men jag tror det är lättare att få det jämnt och snyggt med gängtejp när det är så mycket som ska fyllas upp.

Kommentera

Det bästa av två världar:
      Grunda med nylon. Sedan förseglar du hela linpaketet med några varv gängtejp (tajt ut mot spolkanterna).

Rulltillverkarna är oftast snåla med olika djup på spolarna till samma modell.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-10-25, 08:24.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

oooh! tack!!!
        gängtejp it is!!! att jag inte tänkte på det?!?!?! smart ju!

ni e genier!

Kommentera

slutade med nån slags kompromiss där jag inte alls egentligen fick det sådär "torrt" som jag egentligen var inne på till en början... drog på två rullar gängtejp i botten, hade ändå dom två oöppnat liggande hemma, oklart varför? gillar inte gängtejp så lika väl å göra slut på eländet, finns lin å klet liggande här hemma ändå som gör jobbet ist för tejpen som bara är sämst.

Såg då att det omöjligt skulle räcka, spolade på en duglig mängd med 0.45 stroft, sen fyllde jag ut rullen (men rätt löst skulle de visa sig) med två rullars använd lina, multicolor j-braid, blev väl typ ~80m 0.42 och ~60m 0.51 sen reverserade jag det hela så jag fick nylonen ytterst...

blev ändå lite väl lite lina på denna gång hade velat fylla upp rullen ännu lite mera egentligen.
          Men gissar det blir bra sen när jag fått hem min 0.30 nylon så kan jag fylla upp det bara och hoppas det blir ungefär lagom bruksmängd av nylon... annars får jag fylla upp lite mer i botten, målet är väl att hitta en lagom bruksnivå 0.30 nylon så kan man byta bara det man sliter på.

insåg under tejpningen av rullen att jag ändå vill ha skrikig gräll övergrov flät i botten, då vet man ju att om man nu, alltså om OM om man råkar få på nåt monster till lax så ser man ju i alla fall tydligt när det VERKLIGEN är dags att sätta in stora bromsen... 0.51 flät är dessutom såpass grov att man kan extrabromsa den med lite handhjälp utöver om det nu så skulle behövas...

gissningsvis inget jag nånsin kommer få uppleva, MEN! en vill ju INTE bli stående där med kuken i brevlådan den dagen den sorgen osv... ^ u^/

EDIT: la in lite såna smileys i liksom "textform" här å där i texten (old schooooool!) men dom försvann??? superskumt... la till nån som "inte finns"/eget hittepå, får se om den iaf blir kvar.. borde den ju bli...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 652 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden