Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Click image for larger version

Name:	DSC_0270.JPG
Views:	320
Size:	1,74 MB
ID:	2618271
    har hämtat ut lite delar idag, neodymium magneterna hade jag kvar sedan förra bygget Hoppas styrkan i dom räcker till då det är väldigt lite gods i den hålborrade penn spolen annars kör jag med en recordspole som jag har liggandes.

    Kommentera


    • #82
      pennspole? :-) Det ser ju ut som en abu wiffle i 5000 storlek :-)

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        pennspole? :-) Det ser ju ut som en abu wiffle i 5000 storlek :-)
        Ja precis det är spole med nr 1133138 som
        tillverkas av penn

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Ja precis det är spole med nr 1133138 som
          tillverkas av penn
          Ahh... det hade jag inte en aning om :-) (men jag har nog läst det nånstans nu när du nämner det... men vi säger inget om mitt minne...)

          Kommentera


          • #85
            Var lite svårare att få till det med spolen än på mag 1an men efter lite testande med olika konfigurationer av brickor och bussningar fick jag till slut spolen helt perfekt centrerad.
            kopplingsbrickan bearbetade jag ner likadant som till den tidigare rullen för minimal spolvikt.
            Tycker det blev förbannat snyggt med den här spolen och svartzonkerveven om jag får säga det själv :⁠-⁠)
            (Nåja fulsnygg iaf)
            Click image for larger version

Name:	DSC_0275.JPG
Views:	292
Size:	876,1 KB
ID:	2618288Click image for larger version

Name:	DSC_0272.JPG
Views:	296
Size:	782,0 KB
ID:	2618289Click image for larger version

Name:	DSC_0271.JPG
Views:	303
Size:	1,01 MB
ID:	2618290

            Kommentera


            • #86
              Blev lite fundersam över lagrena i spolen, på Ultra mag 1an är det självcentrerande lager men inte i xl 2an.x Har en helt ny original reservspole till Mag 1an så var tvungen att kolla lagringen även i denna och denna hade vanliga ej självcentrerande.
              Enligt sprängskisserna är det samma 975401 lager i båda.

              Mag 1an är från -82 och xl 2an är från -83 kan det ha varit en brytpunkt där man gick ifrån självcentrerande lager där omkring och man gjorde helt enkelt slut på dessa först?

              Båda typer verkar fungera lika bra, fast ändå lite konstigt med självcentrerade lager då dessa inte har lagerlägen ute i gavlarna utan har samma Ultra cast design som nyare ambassadeurer.

              Skulle vara intressant att veta mer om detta ifall någon sitter på info, eller har någon teori om detta.


              Kommentera


              • #87
                Click image for larger version

Name:	DSC_0283.JPG
Views:	290
Size:	2,97 MB
ID:	2618499
                Click image for larger version

Name:	DSC_0276.JPG
Views:	287
Size:	2,30 MB
ID:	2618500
                Idag åkte jag ut en sväng och letade upp öppet vatten, för att provkasta rullen.
                Fick bli en å med ganska strömt vatten som brukar ge gott om gädda men hade inga andra förhoppningar än att få provkasta lite.
                Egentligen var tanken att använda rullen till havsöring men nu fick det bli gädda med mindre beten.
                Testade minsta betet som var ett gammalt kaleva som jag gissar ligger på runt 15g och det tyngsta var ett tailbete på 80g
                Kastade allt däremellan med bravur men ska nog plocka bort två magneter då den bromsade lite väl mycket.
                Med ett kompakt havsöringsbete kommer jag absolut inte behöva så här mycket broms. Som det var nu kunde jag kasta en gammal Westin magnum pike med läge 2 på magnetbromsen så fortsättning följer.

                Blev ett trevligt första spinnfiskepass för i år med flera gäddor landade och även om det inte var någon storlek att prata om med en toppfisk på 3 kg så var det riktigt skönt att få känna på lite spöböj.
                Det kändes att våren börjar närma sig och även en liten gädda hade fått för sig att simma in till kanten och värma sig i vårsolen :⁠-⁠) ​​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0281.JPG
Views:	292
Size:	2,02 MB
ID:	2618501

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0283.JPG
Views:	290
Size:	2,97 MB
ID:	2618499
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0276.JPG
Views:	287
Size:	2,30 MB
ID:	2618500
                  Idag åkte jag ut en sväng och letade upp öppet vatten, för att provkasta rullen.
                  Fick bli en å med ganska strömt vatten som brukar ge gott om gädda men hade inga andra förhoppningar än att få provkasta lite.
                  Egentligen var tanken att använda rullen till havsöring men nu fick det bli gädda med mindre beten.
                  Testade minsta betet som var ett gammalt kaleva som jag gissar ligger på runt 15g och det tyngsta var ett tailbete på 80g
                  Kastade allt däremellan med bravur men ska nog plocka bort två magneter då den bromsade lite väl mycket.
                  Med ett kompakt havsöringsbete kommer jag absolut inte behöva så här mycket broms. Som det var nu kunde jag kasta en gammal Westin magnum pike med läge 2 på magnetbromsen så fortsättning följer.

                  Blev ett trevligt första spinnfiskepass för i år med flera gäddor landade och även om det inte var någon storlek att prata om med en toppfisk på 3 kg så var det riktigt skönt att få känna på lite spöböj.
                  Det kändes att våren börjar närma sig och även en liten gädda hade fått för sig att simma in till kanten och värma sig i vårsolen :⁠-⁠) ​​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0281.JPG
Views:	292
Size:	2,02 MB
ID:	2618501
                  Snyggt! Fina bilder och fin spö/rull kombo!

                  Kommentera


                  • #89
                    Tack för allt ni delar med er!
                    Jag har en fundering, vad händer om man lämnar någon av de gamla magneterna i, man snålar in på byte eller förstör det allt. Hur många av originalmagneterna går det åt för att skapa samma magnetfält som ebay-magneterna (1/4 x 1/8 Disc - Neodymium rare earth magnet Grade N48)?

                    Jag har bytt ut 6st magneter mot 4 av dessa ebay-magneter. Är det för många, ska man ta bort alla originalare?

                    Tack på förhand!
                    Med vänlig hälsning
                    Björne

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av BjrnSthlm Visa inlägg
                      Tack för allt ni delar med er!
                      Jag har en fundering, vad händer om man lämnar någon av de gamla magneterna i, man snålar in på byte eller förstör det allt. Hur många av originalmagneterna går det åt för att skapa samma magnetfält som ebay-magneterna (1/4 x 1/8 Disc - Neodymium rare earth magnet Grade N48)?

                      Jag har bytt ut 6st magneter mot 4 av dessa ebay-magneter. Är det för många, ska man ta bort alla originalare?

                      Tack på förhand!
                      Med vänlig hälsning
                      Björne
                      Du kan blanda gamla och nya magneter utan några problem. Hur många magneter som blir bäst i ditt fall får du nog testa dig fram till. Spolens vikt och design (hur mycket material som roterar i magnetfältet) samt vilken linmängd du har på spolen kommer att spela in i ekvationen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      90 155 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X