Har fått många frågor genom åren, här och annorstädes, om underhåll, felsökning och liknande gällande diverse rullar.
Då jag tycker det är viktigt att folk vill, men framförallt vågar, riva i sina egna prylar tänkte jag försöka lägga upp några guider då jag ändå sitter på hyfsat mycket bilder på rullar i delar.
Jag hoppas det uppskattas, skriv gärna något i tråden om du tycker det här hjälper eller kan hjälpa just dig.
I vanlig ordning skruvas det på egen risk. Det är rätt lätt att förstöra sin rulle genom okunskap, otålighet, dåliga verktyg eller rent slarv.
Det jag visar är MITT sätt, förvisso välbeprövat men här proklameras inga livsregler förutom mina egna, det står alla fritt att inte hålla med om mina metoder.
Nedan följer en icke komplett demontering av en Shimano SLX151DC, går inte på djupet här utan visar en ganska enkel underhållsservice.
Fiskar du sötvatten och håller din rulle ren och torr (efter fisket alltså) räcker denna service långt, även över tid.
Rent generellt är merparten av Shimanos moderna lågprofilare uppbyggda på samma vis så guiden kan hjälpa även om du har en annan modell.
Bilderna är relativt högupplösta, klicka upp för detaljer.
Börjar med verktygen.
Denna enkla uppsättning inkluderar:
Hylsa 10mm samt mindre spärrskaft
Mejsel PH1
Flacktång
Stoppnål med böjd spets
Kullagertestare
Mejsel med mindre spårklinga
Pincett
Med dessa verktyg kan man riva merparten av små till mediumstora multirullar som sålts genom åren (storlek på hylsa kan variera).
Jag rekommenderar verkligen köp av riktigt bra Philips-mejslar, jag kör Wiha då de visat sig "suga fast" i skruvskallarna och hålla länge.
Då sätter vi igång med demontering. Samtliga stjärnskruvar dras med PH1.
Röd pil visar mutterhållarens skruv, hållaren kan sitta lite i veven och snäpps försiktigt bort.
Grön pil visar vevmutter i aluminium, här är kvalitetshylsa bättre än morfars gamla skiftnyckel eller polygripen från Biltema.
Tänk på att vänstervevade rullar har vänstergänga på vevaxeln, dra inte åt fel håll för kung och fosterland.
Vevmuttern ska heller inte dras dit för hårt då det kan skada gängorna.
Gula pilarna visar två av fyra gavelskruvar.
Dessa två sitter ofta med gänglåsning in i aluminiumstativet, ta det försiktigt. Skruvarna är av samma dimension och kan alltså läggas ihop efter demontering (detta gäller inte på alla modeller, idka uppmärksamhet!).
Plocka av vev och slirbromsdelar (se nedan) innan gavelskruvarna avlägsnas.
När vevmutter och vev är borta kommer vi in till Shimanos (något dumma) stjärnhjulslösning.
Brickan gul pil pekar på är klickbrickan, inte sällan följer denna med veven.
I vissa fall ramlar både bricka, resterande klickdelar samt stjärnhjulet av då veven plockas bort på grund av fjäderspänningen vilken orsakas av fjädern innanför hjulet.
Shimano har svårt att hålla sig från min personliga favorit, den fjäderbelastade klickpluggen. Den är en ytterst liten varelse som trivs bäst i tjocka mattor, dammsugare samt mellan springor i golv.
Inte sällan följer både plugg och dess fjäder med vev och klickbricka då dessa avlägsnas.
Här är det förövrigt bara lyfta bort stjärnhjulet, det är inte gängat på vevaxeln likt många andra rullar.
Hjulet borta!
Fjädern sitter löst, det kan diskuteras om den är riktningskänslig, jag vidhåller att den inte är det.
Slirbromsbussningen sitter näst fjädern.
Blå pil pekar på bromsens friktionsbricka, det är en koppar/bronsbricka där ena sidan är belagd med ett gråaktigt friktionsmaterial, mycket vanligt i rullar från de japanska tillverkarna.
Den grå sidan ska sitta ut mot bussningen, ren metall in mot stativet.
Gul pil visar fjäderbrickorna, samma funktion som i runda Ambassadeurer och många andra rullar, jag föredrar alltid att lägga dem i samma riktning som fabriken, alltså () .
På stativets insida sitter de andra två gavelskruvarna som ska bort när stjärnhjul och vev plockats av (trots att bilden visar annorlunda).
Dessa har skärande gänga och gängar in i vevgaveln gjord av plast, försiktighet tillämpas, särskilt vid återmontering.
Den främre (i kastriktningen vill säga) skruven är längre än den bakre.
När de två eller den sista skruven skruvas ut vill gaveln separera från stativet på grund av pinjonghållarens fjädrar. Jag brukar klämma ihop delarna med den icke skruvande handen för att kunna
plocka gaveln under kontrollerade former.
När sista skruven är ur, lyft gaveln sakta men säkert rakt ut från stativet. Envägslagrets bussning samt någon slirbromsskiva och/eller lamell följer med ibland, det gör inget men försök hålla koll på ordningen. Håll även koll på de två fjädrarna markerade med blå pil på nästa bild.
Röd pil visar icke vevgavels lås, jag har för vana att plocka av gavel och ur spole innan vev samt vevgavel avlägsnas.
Då var vi inne i härligheten.
Plocka först fjädrarna (blå pil) därefter är det en smaksak om du vill ta huvuddrev eller pinjongdrev med hållare. Ordningen spelar mindre roll men pinjongdrevet kan vara knepigt att få bort då huvuddrevet fortfarande sitter på plats.
I de flesta rullar går det lirka loss huvuddrev, slirbromsmekanism samt kopplingsdrev (i botten på vevaxeln) i en rörelse. Konsultera annars sprängskissen och plocka del för del.
Här får man användning för den lite kryptiska böjda stoppnålen från bilden på verktyg, den underlättar då skivor och lameller ska separeras.
Hur och vad som ska rengöras är nästan omöjligt, och dumt, att generalisera kring, det är individuellt både gällande rullar och dess ägare.
Smörjningen går däremot tipsa om!
Först och främst visar gul samt blå pil (dold på grund av dumt vinklad bild) skruvar vilka fäster vevaxelhållaren mot stativet.
Dessa delar bör avlägsnas då kullagret i botten på axeln är utsatt och helst ska kontrolleras. Dessa skruvar kan sitta mycket hårt medelst gänglåsning i stativets klena aluminiumgängor. Lossa dem på egen risk; BRA mejsel och rejält tryck med mejseln in mot skruvskallen.
I denna rulle håller skruvarna samma mått, så är det inte alltid. I vissa rullar sitter en blank samt en svart skruv för att hålla koll på positioner/dimensioner, var uppmärksam på om måtten skiljer och förvara skruvarna därefter.
De tre gröna pilarna visar punkter som med fördel smörjs med olja vid en icke komplett demontering.
De visar, från vänster:
Evighetsskruvens lagring (via bussning här) mot rör/stativ, alltså innanför drevet
Pinjongdrevets inre kullager (i denna rulle finns inget yttre)
Frikopplingsplintens pivotpunkt, denna kan med fördel smörjas med en tunn hinna fett men då vi inte demonterar dessa delar här duger någon droppe olja, gärna tjockare sådan.
Röda pilar visar smörjpunkter där fett passar.
Drev samt kontaktpunkter för frikopplingslänkage samt pinjonghållare.
Är frikoppling märkbart trög kan mekanismen behöva demonteras ytterligare, mer om det vid annat tillfälle.
Markerar även gavelskruvhålen då jag anser att dessa alltid bör få en klick fett för att undvika att skruvarna ärgar i gängorna.
Det står alla fritt att välja om de vill stryka ett tunt lager fett över i princip hela innergaveln för att skydda mot salt och dylikt. Görs det med måtta (TUNT lager) fungerar det utmärkt.
Då vevaxelhållarens två skruvar är avlägsnade avlägsnas axeln med dess medelst spårryttare fästa delar.
Lagret kan sitta rejält i sitt fäste, finns rost eller ärg kan det vara förbannat svårt att få bort, rent ut sagt. Vicka och rucka försiktigt, tålamod är nyckeln.
Demonterar inte längre här, inspektera lagret okulärt samt känn på rotationen.
Verkar allt friskt, torka rent samt droppa valfri olja strax utanför inre lagerbanan, där gul pil pekar.
Jag har för vana att stryka dessa delar med ett lager fett innan återmontering, för mycket fett och delarna kan vara svåra att få ihop samt ge trög gång. Allt med måtta!
Då var insidan nästan klar och vi hoppar över till spolen som sedan tidigare avlägsnats.
Torka rent hela spolaxeln, inklusive axeländar (gula pilar) samt spolsprint (röd pil).
Inspektera de bredare delarna av axeln extra noga (blå pilar samt innanför gula pilar) då dessa kommer i kontakt med kullager och kan komma i kontakt med pinjongdrevs lopp beroende på modell.
Har kan finnas skador i form av revor och/eller korrosion.
En skursvamp/fin ståull kan krävas för att få axeln ren.
Hur axeln ska smörjas går det tvista om. Ett par droppar olja på varje sida som sedan gnids ut jämnt på axeln anser jag vara en bra lösning.
En liten droppe på varje axelände är också passande men det går att olja ändarnas säten i respektive gavel istället.
Om sprinten (vilken kopplar samman spole och pinjongdrev) bör smörjas eller ej kan det råda delade meningar om. Fett här kan skapa frikopplingsproblem hos vissa rullar. Jag smörjer oftast mina
med en ytterst tunn hinna.
Fabrikerna gör olika, från torra till mängder av fett.
Slut på del ett, ytterligare ett inlägg följer!
Då jag tycker det är viktigt att folk vill, men framförallt vågar, riva i sina egna prylar tänkte jag försöka lägga upp några guider då jag ändå sitter på hyfsat mycket bilder på rullar i delar.
Jag hoppas det uppskattas, skriv gärna något i tråden om du tycker det här hjälper eller kan hjälpa just dig.
I vanlig ordning skruvas det på egen risk. Det är rätt lätt att förstöra sin rulle genom okunskap, otålighet, dåliga verktyg eller rent slarv.
Det jag visar är MITT sätt, förvisso välbeprövat men här proklameras inga livsregler förutom mina egna, det står alla fritt att inte hålla med om mina metoder.
Nedan följer en icke komplett demontering av en Shimano SLX151DC, går inte på djupet här utan visar en ganska enkel underhållsservice.
Fiskar du sötvatten och håller din rulle ren och torr (efter fisket alltså) räcker denna service långt, även över tid.
Rent generellt är merparten av Shimanos moderna lågprofilare uppbyggda på samma vis så guiden kan hjälpa även om du har en annan modell.
Bilderna är relativt högupplösta, klicka upp för detaljer.
Börjar med verktygen.
Denna enkla uppsättning inkluderar:
Hylsa 10mm samt mindre spärrskaft
Mejsel PH1
Flacktång
Stoppnål med böjd spets
Kullagertestare
Mejsel med mindre spårklinga
Pincett
Med dessa verktyg kan man riva merparten av små till mediumstora multirullar som sålts genom åren (storlek på hylsa kan variera).
Jag rekommenderar verkligen köp av riktigt bra Philips-mejslar, jag kör Wiha då de visat sig "suga fast" i skruvskallarna och hålla länge.
Då sätter vi igång med demontering. Samtliga stjärnskruvar dras med PH1.
Röd pil visar mutterhållarens skruv, hållaren kan sitta lite i veven och snäpps försiktigt bort.
Grön pil visar vevmutter i aluminium, här är kvalitetshylsa bättre än morfars gamla skiftnyckel eller polygripen från Biltema.
Tänk på att vänstervevade rullar har vänstergänga på vevaxeln, dra inte åt fel håll för kung och fosterland.
Vevmuttern ska heller inte dras dit för hårt då det kan skada gängorna.
Gula pilarna visar två av fyra gavelskruvar.
Dessa två sitter ofta med gänglåsning in i aluminiumstativet, ta det försiktigt. Skruvarna är av samma dimension och kan alltså läggas ihop efter demontering (detta gäller inte på alla modeller, idka uppmärksamhet!).
Plocka av vev och slirbromsdelar (se nedan) innan gavelskruvarna avlägsnas.
När vevmutter och vev är borta kommer vi in till Shimanos (något dumma) stjärnhjulslösning.
Brickan gul pil pekar på är klickbrickan, inte sällan följer denna med veven.
I vissa fall ramlar både bricka, resterande klickdelar samt stjärnhjulet av då veven plockas bort på grund av fjäderspänningen vilken orsakas av fjädern innanför hjulet.
Shimano har svårt att hålla sig från min personliga favorit, den fjäderbelastade klickpluggen. Den är en ytterst liten varelse som trivs bäst i tjocka mattor, dammsugare samt mellan springor i golv.
Inte sällan följer både plugg och dess fjäder med vev och klickbricka då dessa avlägsnas.
Här är det förövrigt bara lyfta bort stjärnhjulet, det är inte gängat på vevaxeln likt många andra rullar.
Hjulet borta!
Fjädern sitter löst, det kan diskuteras om den är riktningskänslig, jag vidhåller att den inte är det.
Slirbromsbussningen sitter näst fjädern.
Blå pil pekar på bromsens friktionsbricka, det är en koppar/bronsbricka där ena sidan är belagd med ett gråaktigt friktionsmaterial, mycket vanligt i rullar från de japanska tillverkarna.
Den grå sidan ska sitta ut mot bussningen, ren metall in mot stativet.
Gul pil visar fjäderbrickorna, samma funktion som i runda Ambassadeurer och många andra rullar, jag föredrar alltid att lägga dem i samma riktning som fabriken, alltså () .
På stativets insida sitter de andra två gavelskruvarna som ska bort när stjärnhjul och vev plockats av (trots att bilden visar annorlunda).
Dessa har skärande gänga och gängar in i vevgaveln gjord av plast, försiktighet tillämpas, särskilt vid återmontering.
Den främre (i kastriktningen vill säga) skruven är längre än den bakre.
När de två eller den sista skruven skruvas ut vill gaveln separera från stativet på grund av pinjonghållarens fjädrar. Jag brukar klämma ihop delarna med den icke skruvande handen för att kunna
plocka gaveln under kontrollerade former.
När sista skruven är ur, lyft gaveln sakta men säkert rakt ut från stativet. Envägslagrets bussning samt någon slirbromsskiva och/eller lamell följer med ibland, det gör inget men försök hålla koll på ordningen. Håll även koll på de två fjädrarna markerade med blå pil på nästa bild.
Röd pil visar icke vevgavels lås, jag har för vana att plocka av gavel och ur spole innan vev samt vevgavel avlägsnas.
Då var vi inne i härligheten.
Plocka först fjädrarna (blå pil) därefter är det en smaksak om du vill ta huvuddrev eller pinjongdrev med hållare. Ordningen spelar mindre roll men pinjongdrevet kan vara knepigt att få bort då huvuddrevet fortfarande sitter på plats.
I de flesta rullar går det lirka loss huvuddrev, slirbromsmekanism samt kopplingsdrev (i botten på vevaxeln) i en rörelse. Konsultera annars sprängskissen och plocka del för del.
Här får man användning för den lite kryptiska böjda stoppnålen från bilden på verktyg, den underlättar då skivor och lameller ska separeras.
Hur och vad som ska rengöras är nästan omöjligt, och dumt, att generalisera kring, det är individuellt både gällande rullar och dess ägare.
Smörjningen går däremot tipsa om!
Först och främst visar gul samt blå pil (dold på grund av dumt vinklad bild) skruvar vilka fäster vevaxelhållaren mot stativet.
Dessa delar bör avlägsnas då kullagret i botten på axeln är utsatt och helst ska kontrolleras. Dessa skruvar kan sitta mycket hårt medelst gänglåsning i stativets klena aluminiumgängor. Lossa dem på egen risk; BRA mejsel och rejält tryck med mejseln in mot skruvskallen.
I denna rulle håller skruvarna samma mått, så är det inte alltid. I vissa rullar sitter en blank samt en svart skruv för att hålla koll på positioner/dimensioner, var uppmärksam på om måtten skiljer och förvara skruvarna därefter.
De tre gröna pilarna visar punkter som med fördel smörjs med olja vid en icke komplett demontering.
De visar, från vänster:
Evighetsskruvens lagring (via bussning här) mot rör/stativ, alltså innanför drevet
Pinjongdrevets inre kullager (i denna rulle finns inget yttre)
Frikopplingsplintens pivotpunkt, denna kan med fördel smörjas med en tunn hinna fett men då vi inte demonterar dessa delar här duger någon droppe olja, gärna tjockare sådan.
Röda pilar visar smörjpunkter där fett passar.
Drev samt kontaktpunkter för frikopplingslänkage samt pinjonghållare.
Är frikoppling märkbart trög kan mekanismen behöva demonteras ytterligare, mer om det vid annat tillfälle.
Markerar även gavelskruvhålen då jag anser att dessa alltid bör få en klick fett för att undvika att skruvarna ärgar i gängorna.
Det står alla fritt att välja om de vill stryka ett tunt lager fett över i princip hela innergaveln för att skydda mot salt och dylikt. Görs det med måtta (TUNT lager) fungerar det utmärkt.
Då vevaxelhållarens två skruvar är avlägsnade avlägsnas axeln med dess medelst spårryttare fästa delar.
Lagret kan sitta rejält i sitt fäste, finns rost eller ärg kan det vara förbannat svårt att få bort, rent ut sagt. Vicka och rucka försiktigt, tålamod är nyckeln.
Demonterar inte längre här, inspektera lagret okulärt samt känn på rotationen.
Verkar allt friskt, torka rent samt droppa valfri olja strax utanför inre lagerbanan, där gul pil pekar.
Jag har för vana att stryka dessa delar med ett lager fett innan återmontering, för mycket fett och delarna kan vara svåra att få ihop samt ge trög gång. Allt med måtta!
Då var insidan nästan klar och vi hoppar över till spolen som sedan tidigare avlägsnats.
Torka rent hela spolaxeln, inklusive axeländar (gula pilar) samt spolsprint (röd pil).
Inspektera de bredare delarna av axeln extra noga (blå pilar samt innanför gula pilar) då dessa kommer i kontakt med kullager och kan komma i kontakt med pinjongdrevs lopp beroende på modell.
Har kan finnas skador i form av revor och/eller korrosion.
En skursvamp/fin ståull kan krävas för att få axeln ren.
Hur axeln ska smörjas går det tvista om. Ett par droppar olja på varje sida som sedan gnids ut jämnt på axeln anser jag vara en bra lösning.
En liten droppe på varje axelände är också passande men det går att olja ändarnas säten i respektive gavel istället.
Om sprinten (vilken kopplar samman spole och pinjongdrev) bör smörjas eller ej kan det råda delade meningar om. Fett här kan skapa frikopplingsproblem hos vissa rullar. Jag smörjer oftast mina
med en ytterst tunn hinna.
Fabrikerna gör olika, från torra till mängder av fett.
Slut på del ett, ytterligare ett inlägg följer!
Kommentera