Sitter, som ni kanske redan vet, på rätt mycket bilder på diverse rullar i delar.
Många bildserier är flera år gamla men som är råkar serviceproceduren vara relativt tidlös i många fall.
Tänkte starta här med en guide av en enklare översyn och smörjning av en Shimano Saragosa 6000, saltvattenshaspel i mellan- eller billigare klassen.
Guiden går att överföra på ett stort antal hasplar från Shimano, både för salt och sött fiske.
Det blir flera inlägg på rad då det är många bilder och mycket text.
Några fotnoter redan från start:
Bilderna tagna i syfte att detaljer ska framstå så som jag vill uppmärksamma dem, det innebär ibland överexponering, ibland kall färgtemperatur då jag tycker det hjälper till att accentuera.
Det här är ingen exakt steg för steg-rivning av rulle, jag plockar inte heller isär rullen helt utan visar mer på grunderna.
Det är mer ett sätt för mig att visa hur rullen ser ut inuti samt få andra som kanske är tveksamma till att våga öppna sina rullar.
Jag påstår inte att jag alltid gör rätt, jag har mitt sätt precis som du har ditt.
Vi kör:
Rullen i fråga.
Fiskad hårt i Norge.
Enkla delar att avlägsna.
Kan du inte komma hit utan hjälp, lämna då rullen till någon annan.
Kontrollera saltrester samt annan smuts i vevens gängor samt led, kika efter vatteninträngning i vevkoppen.
Under täckbricka fäst med två skruvar samt tätningsbricka finner vi skruven vilken fäster knoppen.
Denna skruv kan vara vänster- eller högergängad beroende på rulle, dra inte för hårt åt något håll.
Mer om knoppfunktionen senare.
Under bromsratten och dess tätning sitter den (förhoppningsvis) vattentäta slirbromsfunktionen.
Har ska det inte finnas salt eller smuts förutom damm från lamellerna.
Låsringen, markerad med pil, avlägsnas enkelt med en mindre spårmejsel.
Under spolen sitter slirbromsens inre tätning.
Kontrollera alla tätningar noga om rullen ska gå i havet, de är kritiska för hållbarhet över tid.
Spolstoppets diverse delar avlägsnade.
Mutterlåsets tre skruvar bör man ta det försiktigt med då de i denna rulle, precis som många andra, gängar in i plast. Se till att skruva ur och i rakt, inte för hårt och hitta gängan!
Gul pil visar en av många tätningar, samma sak här; kontrollera och byt ut vid skador.
Rotormutterns storlek varierar kraftigt mellan olika modeller/storlekar. Se till att ha en fast nyckel när denna ska avlägsnas/återmonteras. Det är extremt vanligt med skadade muttrar som
dessutom är dragna alldeles för hårt.
Vältätad rulle, här o-ring under rotormuttern.
Plocka gärna ur ringen, kontrollera och rengör.
Rotorns insida.
Gul pil visar tätning in mot pinjongdrev.
Grön pil visar rotorbroms, den här rullen har inte bygelfällning medelst vev (vilket inga rullar borde ha, mer om det i någon annan tråd).
Broms/bygelfällningsarm är en notorisk skräpsamlare. Vill man inte riva fällningsmekanismen räcker det att torka av det ni ser på bilden. Jag väljer att fetta in denna del lätt, andra oljar, vissa inget av dem.
Då är rotor avlägsnad.
I den här rullen är envägslager tätat och täckt med en plastkåpa, här kan det se ganska olika ut beroende på modell.
I de flesta fall är lagret fäst med tre skruvar.
Gul pil visar envägslagrets fästskruvar, även dessa med skärande gänga som synes, försiktighet rekommenderas!
Varje enskild skruv är tätad med en o-ring.
Grön pil visar envägslagrets bussning inuti sagda lager. Bussningen är riktningskänslig, håll koll på den. Ofta följer den med lagret om man lyfter av det rakt och försiktigt.
Rengör bussning och kontrollera lagret MYCKET noga, moderna hasplar har sällan dubbla backspärrar.
Jag drar igenom en torr, ren bomullstrasa genom lagret, den ska "fylla ut" bra. Snurrar sedan försiktigt trasan inuti lagret, rengör på så vis rullarna.
Ibland kan lösningsmedel krävas men envägslager är luriga, vissa är inte ens smorda med olja från fabrik. Här är dock en tunn oljefilm fullt fungerande.
Röd pil visar yttre pinjonglagret.
Har du haft en haspel som "susar" vid torrvevning?
Då är felet inte sällan detta lager.
I denna rulle är det tätat och har undkommit vatten samt salt.
Fortsättning i nästa inlägg.
Många bildserier är flera år gamla men som är råkar serviceproceduren vara relativt tidlös i många fall.
Tänkte starta här med en guide av en enklare översyn och smörjning av en Shimano Saragosa 6000, saltvattenshaspel i mellan- eller billigare klassen.
Guiden går att överföra på ett stort antal hasplar från Shimano, både för salt och sött fiske.
Det blir flera inlägg på rad då det är många bilder och mycket text.
Några fotnoter redan från start:
Bilderna tagna i syfte att detaljer ska framstå så som jag vill uppmärksamma dem, det innebär ibland överexponering, ibland kall färgtemperatur då jag tycker det hjälper till att accentuera.
Det här är ingen exakt steg för steg-rivning av rulle, jag plockar inte heller isär rullen helt utan visar mer på grunderna.
Det är mer ett sätt för mig att visa hur rullen ser ut inuti samt få andra som kanske är tveksamma till att våga öppna sina rullar.
Jag påstår inte att jag alltid gör rätt, jag har mitt sätt precis som du har ditt.
Vi kör:
Rullen i fråga.
Fiskad hårt i Norge.
Enkla delar att avlägsna.
Kan du inte komma hit utan hjälp, lämna då rullen till någon annan.
Kontrollera saltrester samt annan smuts i vevens gängor samt led, kika efter vatteninträngning i vevkoppen.
Under täckbricka fäst med två skruvar samt tätningsbricka finner vi skruven vilken fäster knoppen.
Denna skruv kan vara vänster- eller högergängad beroende på rulle, dra inte för hårt åt något håll.
Mer om knoppfunktionen senare.
Under bromsratten och dess tätning sitter den (förhoppningsvis) vattentäta slirbromsfunktionen.
Har ska det inte finnas salt eller smuts förutom damm från lamellerna.
Låsringen, markerad med pil, avlägsnas enkelt med en mindre spårmejsel.
Under spolen sitter slirbromsens inre tätning.
Kontrollera alla tätningar noga om rullen ska gå i havet, de är kritiska för hållbarhet över tid.
Spolstoppets diverse delar avlägsnade.
Mutterlåsets tre skruvar bör man ta det försiktigt med då de i denna rulle, precis som många andra, gängar in i plast. Se till att skruva ur och i rakt, inte för hårt och hitta gängan!
Gul pil visar en av många tätningar, samma sak här; kontrollera och byt ut vid skador.
Rotormutterns storlek varierar kraftigt mellan olika modeller/storlekar. Se till att ha en fast nyckel när denna ska avlägsnas/återmonteras. Det är extremt vanligt med skadade muttrar som
dessutom är dragna alldeles för hårt.
Vältätad rulle, här o-ring under rotormuttern.
Plocka gärna ur ringen, kontrollera och rengör.
Rotorns insida.
Gul pil visar tätning in mot pinjongdrev.
Grön pil visar rotorbroms, den här rullen har inte bygelfällning medelst vev (vilket inga rullar borde ha, mer om det i någon annan tråd).
Broms/bygelfällningsarm är en notorisk skräpsamlare. Vill man inte riva fällningsmekanismen räcker det att torka av det ni ser på bilden. Jag väljer att fetta in denna del lätt, andra oljar, vissa inget av dem.
Då är rotor avlägsnad.
I den här rullen är envägslager tätat och täckt med en plastkåpa, här kan det se ganska olika ut beroende på modell.
I de flesta fall är lagret fäst med tre skruvar.
Gul pil visar envägslagrets fästskruvar, även dessa med skärande gänga som synes, försiktighet rekommenderas!
Varje enskild skruv är tätad med en o-ring.
Grön pil visar envägslagrets bussning inuti sagda lager. Bussningen är riktningskänslig, håll koll på den. Ofta följer den med lagret om man lyfter av det rakt och försiktigt.
Rengör bussning och kontrollera lagret MYCKET noga, moderna hasplar har sällan dubbla backspärrar.
Jag drar igenom en torr, ren bomullstrasa genom lagret, den ska "fylla ut" bra. Snurrar sedan försiktigt trasan inuti lagret, rengör på så vis rullarna.
Ibland kan lösningsmedel krävas men envägslager är luriga, vissa är inte ens smorda med olja från fabrik. Här är dock en tunn oljefilm fullt fungerande.
Röd pil visar yttre pinjonglagret.
Har du haft en haspel som "susar" vid torrvevning?
Då är felet inte sällan detta lager.
I denna rulle är det tätat och har undkommit vatten samt salt.
Fortsättning i nästa inlägg.
Kommentera