Ursprungligen postat av beachcast
Visa inlägg
Innehållet var tillverkat i Japan och texten på flaskorna var japanska, blev alltså inte klok på sammansättningen.
Jag gav bort dem efter kortare tid då jag upplevde dessa som något av en nödlösning, kanske inte på WD40/556-nivå men åt det hållet.
Jag vill gärna ha full kontroll över mängd både vid smörjning med fett och olja, vill heller inte ha drivgaser eller någon form av onödiga kolväten i mina rullar.
Gissar att dessa ändå håller hyfsad kvalitet, det mesta i smörjväg från Shimano gör det enligt min erfarenhet, och de kan säkerligen fungera bra om man exempelvis är på resande fot med sina rullar.
Även om jag själv inte har fasta riktlinjer vill jag rekommendera Cal's bruna till merparten av all smörjning medelst fett i typiska gäddrullar som runda Ambassadeur, Calcuttor, Lunor och dylikt.
Även i större lågprofilare som Lexa 300, Curado 300, Tranx är Cal's svårslaget.
Shimanos typiska fett passar främst till haspelrullar och mindre lågprofilare samt till Micro Module i vissa fall även om det finns varianter passande alla marknadens rulltyper och storlekar.
Finns många undantag och personliga preferenser, exempelvis föredrar jag lila Cal's till evighetsskruv och dess drev, ibland blandat med Red Label (dessa går ihop bra) till lagom viskositet.
Skulle nog klara mig med Bantam som enda olja till mina rullar, den är en bra kompromiss i de flesta lägen.
Kullager där Red Label eller annan tjock olja känns lämplig kan oftast lika gärna packas med Shimano DG01 om lagrens konstruktion tillåter det. Undantaget här är väl bussningar samt riktigt stora spollager, något jag inte har i mina rullar. Anser Red Label och liknande vara svåra att få in i små kullager och/eller sådana med pressade sköldar, på grund av viskositeten.
Kommentera