Rullservice fail! Conquest 101 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullservice fail! Conquest 101

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rullservice fail! Conquest 101

    Hej!
    Fick lite feeling och skruvade isär min cq101 för lite smörjning och lite kärlek. Följde en video på tuben och tyckte jag gjorde allt rätt. Märkbar skillnad i torrvevs "smoothness" så det var ju bra.

    Problem:
    Vid frikoppling så vill den inte alltid gå tillbaka hela vägen när man vevar. (Ca var 3e gång stannar knappen halvvägs)

    Samt att när den är frikopplad så snurrar inte spolen fritt, den "studsar" tillbaka precis som att där är nåt den hakar r

    Vad kan jag ha gjort för fel?

  • #2
    Har faktiskt aldrig skruvat i en Conquest, men symptomen påminner om när jag tidigt i min rullskruvar-karriär satte oket (plastdelen som håller pinionen) upp och ner i en Shimano Cardiff. Dock kunde jag inte heller dra slirbroms ordentligt när det skedde. Jag tror att jag överlåter den stora felsökningen till någon som faktiskt skruvat isär en Conquest.

    Kommentera


    • #3
      Ok! Tack för svar! Kan mkt väl vara så! Testar och ser imorgon!

      Kommentera


      • #4
        Tror på Benjamins svar också men det kan vara flera andra fel.
        Antar att det gäller nyare (efter 2014) Conquest?

        Oavsett årsmodell har jag både fler bilder samt exemplar liggande i delar som kan hjälpa till att guida rätt om det inte är så enkelt som felvänt pinjongok.
        Fullt möjligt att någon av de tu fjädrarna som sätter press på oket in mot spolen glömts av eller hamnat fel.

        Click image for larger version

Name:	Shimanox201f.jpg
Views:	305
Size:	197,1 KB
ID:	2598003
        Conquest efter 2014 (ignorera saltet).
        Röda pilar visar nämnda fjädrar.
        Gula pilar visar hur oket ska ligga för att matcha med plastdelen innanför.
        Grön pil visar kopplingsfjädern vilken ibland kan vara svår att få i korrekt om den avlägsnats.

        Click image for larger version

Name:	Shimanox201g.jpg
Views:	278
Size:	273,9 KB
ID:	2598004
        Tydligare bild på hur det ska se ut, korrekt monterat.

        Är det original-Conquest saken gäller kommer nya bilder.

        Kommentera


        • #5
          Haha alltså wow! Ni är helt grymma! Har inte hunnit öppna den idag pga kalas och härja de barn. Ska ta en titt ikväll efter läggning. Det är cq14 det gäller så bilderna är helt rätt!

          Lovar att återkomma efter!

          Frikopplingsfjädern kände jag var lite för läskig att ge sig på så den bör vara orörd. De två fjädrarna som håller oket på plats la jag omsorgsfullt tillbaka men det kan vara så att de hamnade lite snett när vevhuset skulle på igen.

          Kommentera


          • #6
            Helt underbart! Vände på oket och nu är allt super!
            Några frågor som uppstår under meckandet:

            Hur hårt bör man dra åt vevmuttern?

            Den kvadratiska grejen som man skruvar på "drive shaften" som sedan spänner/lossar bromsen. Hur hårt bör den spännas när den skruvas på?

            Vad är skillnaden mellan vanligt fett och drag grease?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
              Frikopplingsfjädern kände jag var lite för läskig att ge sig på så den bör vara orörd.
              Klokt beslut, den kan vara rätt krånglig att få dit även för den rutinerade och de två små bussningarna (i fjäderns ena säte samt på frikopplingsplinten) har en tendens att flyga iväg...

              Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
              Helt underbart! Vände på oket och nu är allt super!
              Några frågor som uppstår under meckandet:

              Hur hårt bör man dra åt vevmuttern?

              Den kvadratiska grejen som man skruvar på "drive shaften" som sedan spänner/lossar bromsen. Hur hårt bör den spännas när den skruvas på?

              Vad är skillnaden mellan vanligt fett och drag grease?
              Bromshylsan brukar jag dra i botten, inte överdrivet hårt men till hyfsat motstånd. Är enklare att få ihop stjärnhjulsfunktionen då.

              Vevmuttern ska inte dras åt våldsamt hårt, det skadar antingen mutter eller vevaxel.
              Exakt hur hårt är svårt att säga. Jag brukar dra åt till motstånd känns och cirka ett kvarts varv ytterligare, men det är mer en fråga om känsla och beror mycket på rullmodell, skick och hur hårt muttern dragits åt tidigare.

              Behöver inte nödvändigtvis vara skillnad mellan fett och fett för slirbroms.
              Shimano har som jag minns ett par varianter (av ganska många) de klassar som fett för slirbroms men dessa fungerar även till annats.
              Det välkända Cal's är också ett passande slirbromsfett men passar till i princip alla andra ytor i/på rullar.
              Senast ändrad av JontaK; 2022-03-26, 21:07.

              Kommentera


              • #8
                Än en gång! Stort tack!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                  Än en gång! Stort tack!
                  Vill lägga till att jag inte tycker ditt rullskruvande var ett misslyckande, eller fail som du skriver.
                  Tvärtom, du fick rullen servad, gjorde en möjligen enkel men ganska vanligt samt obetydlig miss.

                  Nästa gång rullen, eller annan rulle, ska isär kommer du garanterat tänka på att vända oket rätt och även kanske har en liten extra tanke på att få dit
                  resterande grejor på rätt håll.
                  Utveckling vill jag kalla det!

                  Bra gjort, långt från alla ägare vågar ens tänka på att öppna sina Conquest.

                  Kommentera


                  • #10
                    Instämmer med JontaK ! Bra jobbat. Du gjorde ytterst få fel. Calcutta Conquest är en rulle med mycket delar och jag tycker inte den är särskilt lätt att serva. Jag äger ingen själv och har inte jättestor lust att ge mig på kompisens exemplar. Däremot vet jag hur den ser ut i smådelar. Överlag tycker jag att du gjorde ett väldigt bra jobb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 548 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 155 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X