Nya curado K till gädda, bättre än revo beast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya curado K till gädda, bättre än revo beast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya curado K till gädda, bättre än revo beast?

Hur är eran erfarenhet av Curado 300 k? Tycker den verkar vara en riktigt schysst rulle till bra pris. Det enda problem jag kan se är att den vanliga utväxling är något för låg och den hög utväxlade är lite för hög i utväxlingen. Men hg tror jag är mest mångsidigt.

Hur är era erfarenheter av rullen?

Kanonrulle men de misslyckades med utväxlingarna enligt mig. Därför gick jag över igen till tranx och concept a3 för att få den ultimata på ca 75cm linintag :-)

Om det inte vore för det så hade jag kört Curadon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
      Hur är eran erfarenhet av Curado 300 k? Tycker den verkar vara en riktigt schysst rulle till bra pris. Det enda problem jag kan se är att den vanliga utväxling är något för låg och den hög utväxlade är lite för hög i utväxlingen. Men hg tror jag är mest mångsidigt.

Hur är era erfarenheter av rullen?
      Skippa utväxling, hur mycket lina tar rullen in på den spolen som sitter?
      Uväxling på 7,1 kan ju ta in lika mycket lina som en 5,8:1 beroende på vev, spole etc osv m.m.

Men samtidigt, uppenbarligen måste man ha olika utväxlingar för att kunna fiska med olika beten. Så passar säkert till något för gädda.

Kommentera

Jag misstänker att vi kommer se en hel del korroderade kullager av samma sort i Curado K 300/301. Nämligen det i basen på huvuddrevsaxeln; del: BNT4194, som då ofta behöver bytas ut om rullen fiskas i brackvatten. Ska rullen enbart se sötvatten är den däremot ett bra alternativ.

Sprängskiss, så att ni som inte är så vana vid rulltermer förstår vilket kullager jag syftar på: https://fishshop.shimano.com/collections/cu301hgk

Kan tillägga att nästa gång det kullagret är i lager hos Shimano är i Juli. Så det är inte en lätt del att få tag på. Jag skulle undvika att fiska med den rullen i bräckt vatten tills den delen finns inne hos Shimano.

Kommentera

Instämmer helt med benjamin, men å andra sidan är rullen inte gjord för bräckt vatten heller.

Jag tycker senaste curadoserien överlag presterar otroligt bra jämfört med ostabila förehångaren curado i. Jag har själv en 200 k som jag köpte för att ha till gädda och var fullt Medveten om att jag överbelastade rullen. Dock höll rullen ut betydligt längre än vad jag trodde och originaldreven sitter fortfarande på. 300 är en otroligt prisvärd rulle och i mitt tycke så både känns och presterar den väldigt bra till sitt förhållandevis låga pris. Så ja, den är rent subjektivt bättre än en revo beast.

Jag som älskar curado e serien blir förstås väldigt begeistrad när de medvetet lagt till gröna detaljer för att referera till de gamla japanerna i e serien.

Kommentera

Har inte varit inne i en Curado 300K mer än ytligt men har lite teorier om modellen.
            Av sprängskiss att döma är det i princip en Tranx utan tätningar, om det är bra eller dåligt kan man diskutera. Om komponenter som lager är av hög kvalitet föredrar åtminstone jag rullar där vatten faktiskt kan rinna ur, även om det givetvis innebär att vatten också tar sig in.
            Nu misstänker jag att kullagren i Curado håller sedvanlig modern kvalitet, därmed håller jag med Benjamin om att vevaxelns inre lager kan vålla bekymmer.

Samma lager rostar även då och då i gamla E, där lagren annars förefaller ha större motståndskraft än nya diton.

Funktionsmässigt håller jag annars med Cudan, tycker 200K har presterat bra. Exemplaren jag sett har klarat både lätt fiske samt medeltungt gäddfiske.
            Håller även med om att det är en prisvärd serie, känns dyrare än den är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
              Instämmer helt med benjamin, men å andra sidan är rullen inte gjord för bräckt vatten heller.
              Har som sagt bara skrapat ytan gällande den stora K-varianten.
              Nyfikenheten tog över dels efter att ha läst ovanstående men även rent allmänt, en för mig normal reaktion när det gäller relativt nya rullar, försöker vara rätt snabb med att undersöka tidigare osynade modeller.

Inte gjord för bräckt vatten är ett intressant uttalande, måhända kan det stämma här på vår marknad men i vanlig ordning råder delade meningar i den tillgängliga informationen från olika marknader.

Shimano USA skriver inget alls om saltvattensbeständighet, där talas det föga förvånande mest om stora beten.

I Australien är tonen en helt annan!
              Där trycks "SALTWATER READY" fram som en av ganska få "Features".
              Och känn på den här på tal om eventuell bräckvattensresistens:
              The K series of Curado baitcast reels re-define saltwater durability. To withstand the saltwater environment, they feature a specially plated pinion gear, combined with a breakwater wall and drainage port to provide superior protection from water intrusion and corrosion.
              Går vi vidare till Shimano i Singapore är K-modellen bara tillgänglig i 200-storlek, dessutom silverfärgad.
              Vill man ha en Curado 300K lik vår modell heter den inte K.
              Kommer däremot med samma slagdänga:
              The revamped series of Curado baitcast reels re-define saltwater durability.
              Så nog påstås Curado 300/300K klara salt i någon mån, om det sedan bara är så att en viss marknads (troligen) identiska modell klarar salt bättre beroende just på var den säljs är något för PR-folket att förklara.
              Är modellen olika för olika marknader eller handlar det måhända om riktad marknadsföring beroende på potentiell kundkrets?

En lång parentes blev det, kan väl å andra sidan vara rätt intressant med maximal mängd information till trådskaparen samt för andra som funderar på stora K-modellen och dess egenskaper jämfört med andra rullar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 582 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46